Hej
Jag har googlat och hittat några exempel,
Elementtermostat som "fastnat" - Trädgårdsforumet (odla.nu)
Element fastnat o kör på full värme hela tiden | Byggahus.se
men inget av tipsen i dessa hjälpte.

Min radiator ger full värme trots att jag motionerat piggen (den kan justeras 3-4 mm)
Har tvingat fast piggen i så intryckt läge jag kan med en tving och ett mynt men det är fortfarande fullt blås på 50+ grader och det susar enormt i ventilen så den kan omöjligt vara stängd.

Någon som vet, eller är bättre på google än mig?
Tacksam för svar!

Krilleman
Lägg upp en bild så forumet ser helheten och vilka prylar du har installerade! (y)

Självklart
Här kommer bilder

• Närbild på ett gammalt vitmålat radiatorrör med en kopplingsdetalj mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en radiatorventil utan reglage monterad på en vit vägg.
    Skapa konto
  • Närbild på en äldre vitmålad radiator med en mässingventil och flagande färg.
    Skapa konto
S
T Tobis skrev:
Hej
Jag har googlat och hittat några exempel,
Elementtermostat som "fastnat" - Trädgårdsforumet (odla.nu)
Element fastnat o kör på full värme hela tiden | Byggahus.se
men inget av tipsen i dessa hjälpte.

Min radiator ger full värme trots att jag motionerat piggen (den kan justeras 3-4 mm)
Har tvingat fast piggen i så intryckt läge jag kan med en tving och ett mynt men det är fortfarande fullt blås på 50+ grader och det susar enormt i ventilen så den kan omöjligt vara stängd.

Någon som vet, eller är bättre på google än mig?
Tacksam för svar!
Troligen så att tätningen på ventilkäglan är trasig. Då halkar ju vattnet förbi.

S Stego1 skrev:
Troligen så att tätningen på ventilkäglan är trasig. Då halkar ju vattnet förbi.
Såå, vad är det du säger att jag behöver göra? Byta tätning? Byta ventilkägla? Nägot man gör som "händig"?

S
T Tobis skrev:
Såå, vad är det du säger att jag behöver göra? Byta tätning? Byta ventilkägla? Nägot man gör som "händig"?
Byta hela insatsen. Det går att göra själv. Jag gjorde som så att jag stängde av cirkulationspumpen och gjorde systemet trycklöst. Sedan skruvar du ur insatsen och i med den nya, det kissar lite vatten, ha en burk eller något som vattnet hamnar i. Fyll på luft i expansionkärlet till och lufta systemet.

• Gilla
GG13
  • Laddar…
"gjorde systemet trycklöst" är det vad "stängde av cirkulationspumpen" gör eller är det två skilda operationer?
"skruvar du ur insatsen" den förstår jag...
"Fyll på luft i expansionkärlet" nope, lost me.
"lufta systemet" oooh den fattar jag... tror jag.

Expansionskärlet är en röd ganska stor burk (beroende på vilket värmesystem man har) som brukar hänga på väggen. Vid den sitter normalt en säkerhetsventil och en manometer som bör visa runt 1 bar. Annars ska man fylla på vatten i värmesystemet. Pannan luftas genom att kort öppna säkerhetsventilen och släppa ut luft. Efteråt får man fylla på mer vatten. Varje radiator kan också behöva luftas via sin luftningsnippel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.