628 läst ·
17 svar
628 läst
17 svar
Vattenburen golvvärme sommartid i badrum
Precis.S steffo_b skrev:
Och om det känns lite kallt...en fluffig badrumsmatta ( som man väl ändå har?) gör att det inte känns kallt i alla fall.
Men vad vet jag, jag har ett litet element och golvvattenslinga..men jag bor ju inte i badrummet 😀
Tack för era svar!
Så det lutar åt att köra enbart vattenburet med golvgivare och justering i växlaren sommartid 👍
Angående att lägga in en elslinga också så har jag lite snål bygghöjd i bjälklaget (165 mm till färdigt golv), så hade helst undvikit ett extra lager spackel mellan slingorna. 10-20 mm eller vad det bör vara. Krypgrund under 50 mm betongplatta. Vill få in så mycket isolering jag kan. Man kan ju lägga el och vatten parallellt, men det blir knasigt cc mått då och lite risk för värmerandigt golv...
En elshunt kostar 10+ K. Så det blir ju mer stålar än ett elgolvvärmekit kring 4 K.
Vattenburen golvvärme blir billigt i sammanhanget. 2000-2500 kr material och 750 kr extra för en fördelare med plats för ytterligare en slinga (vi håller på med tillbyggnad och renovering i andra delar också samtidigt och kommer ha vattenburen golvvärme där). Så då kan man stå ut med ett ev, relativt billigt, pumpbyte på växlaren i framtiden..
Så det lutar åt att köra enbart vattenburet med golvgivare och justering i växlaren sommartid 👍
Angående att lägga in en elslinga också så har jag lite snål bygghöjd i bjälklaget (165 mm till färdigt golv), så hade helst undvikit ett extra lager spackel mellan slingorna. 10-20 mm eller vad det bör vara. Krypgrund under 50 mm betongplatta. Vill få in så mycket isolering jag kan. Man kan ju lägga el och vatten parallellt, men det blir knasigt cc mått då och lite risk för värmerandigt golv...
En elshunt kostar 10+ K. Så det blir ju mer stålar än ett elgolvvärmekit kring 4 K.
Vattenburen golvvärme blir billigt i sammanhanget. 2000-2500 kr material och 750 kr extra för en fördelare med plats för ytterligare en slinga (vi håller på med tillbyggnad och renovering i andra delar också samtidigt och kommer ha vattenburen golvvärme där). Så då kan man stå ut med ett ev, relativt billigt, pumpbyte på växlaren i framtiden..
Det är ju fjärrvärme i huset!S steffo_b skrev:Visst är det lite dyrare. Men att lägga ett elgolv på vattengolvet och sätta in en extra termostat är inte heller gratis.
Det är ju såklart ett alternativ att göra så att du låter BVP ge värme till golvet..
Det gör ju att cirkulationspumpen för BVP kommer att gå mer och slitas lite snabbare men å andra sidan så är en sådan inte direkt svindyr i sammanhanget och BVP:n är ju ett effektivt sätt att generera värme.
Dock leder det till att den ciskulerande volymen blir väldigt liten eftersom det då bara är den slingan som skall värmas så det kräver att du har en erbetstank på värmesystemet vilket är relativt vanligt när man har golvvärme.
När vi lät installera golvvärme så föreslog firman att vi satte in en arbetstank på 100l för att öka volymen i systemet. Det blir ju 100 liter till som den ska värma och som sedan håller värmen en stund innan det svalnar så den behöver starta kompressorn igen.
Dvs det håller ned antalet start och stopp på kompressorn som annars sliter ut den i förtid.
Har du arbetstank så kör.
Personligen så har jag ställt min BVP så att den slår av sig helt först när det är 18 grader ute vilket gör att den ger liiiite värme ut i slingorna i golvvärmen ganska länge. Anledningen för mig är att källaren annars blir onödigt sval. Den mår bra av lite värme rätt länge.
Men pumpen är fortfarande helt avslagen stora delar av dygnet från slutet på maj till augusti.
Och när det är så varmt så är det nsätan skönt att golvet i badrummet är lite svalt tycker jag.
Klicka här för att svara