Vi bor i ett Myresjöhus från -84. Detta är byggt med platta på mark men inte isolerat under plattan. Istället har man 60 mm isolering (frigolit) ovanpå plattan. Sedan ligger golvspånskivan.
Hur skall man göra om man vill ha vattenburen golvvärme (det gäller i första hand ett badrum på 7 m² och en hall på 4 m²)?
Har läst att man kan få problem med kondens/fukt från den oisolerade plattan om man inte gör på rätt sätt.
Har funderat på att bila upp plattan och isolera under och gjuta ner slangen i plattan men det känns som ett stort projekt. Ett annat alternativ är kanske att använda LK:s XPS 30 där man lägger en frigolitskiva med slang och sedan gjuter ca 50 mm ovanpå?
Är det någon som har erfarenheter av de olika alternativen?
Tacksam för hjälp i denna djungeln....
Hur skall man göra om man vill ha vattenburen golvvärme (det gäller i första hand ett badrum på 7 m² och en hall på 4 m²)?
Har läst att man kan få problem med kondens/fukt från den oisolerade plattan om man inte gör på rätt sätt.
Har funderat på att bila upp plattan och isolera under och gjuta ner slangen i plattan men det känns som ett stort projekt. Ett annat alternativ är kanske att använda LK:s XPS 30 där man lägger en frigolitskiva med slang och sedan gjuter ca 50 mm ovanpå?
Är det någon som har erfarenheter av de olika alternativen?
Tacksam för hjälp i denna djungeln....
Skulle nog fundera på att lägga en isolerskiva med ingjutna spår för värmeslang, om du har takhöjd så det räcker....Det finns olika system att köpa på marknaden.
Problem med fukt får du inte i golvet utan snarare runt om den värmda plattan där kondens kan bildas...har du "fukttåligt" matrial där fungerar det nog.
Värmekostnaden kommer att öka men troligtvis måttligt pga den ändå lilla ytan
Problem med fukt får du inte i golvet utan snarare runt om den värmda plattan där kondens kan bildas...har du "fukttåligt" matrial där fungerar det nog.
Värmekostnaden kommer att öka men troligtvis måttligt pga den ändå lilla ytan
Jag har nog kommit fram till en lösning nu.
Det blir nog att lägga frigolit av bättre kvalitet typ XPS och sedan fästa slangen ovanpå denna och sedan gjuta alt flytspackla ovanpå. Men jag har inte riktigt koll på vilken typ av golvavjämning / bruk alt flytspackel man skall använda?
Finns det ngn som gjort liknande lösning?
Det blir nog att lägga frigolit av bättre kvalitet typ XPS och sedan fästa slangen ovanpå denna och sedan gjuta alt flytspackla ovanpå. Men jag har inte riktigt koll på vilken typ av golvavjämning / bruk alt flytspackel man skall använda?
Finns det ngn som gjort liknande lösning?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på oisolerade betongplatta
Golv -
Vattenburen golvvärme: Har jag oisolerad platta?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme oisolerad platta
Golv -
Vattenburen golvvärme på oisolerad platta men med träbjälklag på ovansidan
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme på oisolerad bottenplatta - vilka material ska användas?
Byggmaterial & Byggteknik