2 665 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vattenburen golvvärme på oisolerad platta men med träbjälklag på ovansidan
Hej,
Jag tänkte lägga vattenburen golvvärme i mitt enplanshus som är byggt 1966 på oisolerad betongplatta. Detta brukar man ju normalt avråda från pga värmeläckage och fuktrisk pga höjt ångtryck under plattan.
Men: I mitt fall ligger ett träbjälklag ovanpå betongplattan och i bjälklaget ligger isolerin, dvs plattan är isolerad på ovansidan (ca 20cm). Uppe på detta ligger råspont. Jag tänkte lägga govvärmeslingorna uppe på råsponten.
Ser ngn problem med detta?
Jag borde väl slippa de problem jag inledningsvis beskriver?
Jag tänkte lägga vattenburen golvvärme i mitt enplanshus som är byggt 1966 på oisolerad betongplatta. Detta brukar man ju normalt avråda från pga värmeläckage och fuktrisk pga höjt ångtryck under plattan.
Men: I mitt fall ligger ett träbjälklag ovanpå betongplattan och i bjälklaget ligger isolerin, dvs plattan är isolerad på ovansidan (ca 20cm). Uppe på detta ligger råspont. Jag tänkte lägga govvärmeslingorna uppe på råsponten.
Ser ngn problem med detta?
Jag borde väl slippa de problem jag inledningsvis beskriver?
Har den konstruktionen på mitt hus. Bröt upp golvet och tog bort en del ingjutna plankor, bytte ut träklossarna som golvreglarna vilade på mot nivellskruvar, så det inte blev någon organisk kontakt med plattan. Det såg ändå bra ut så verkar ha lågt ångtryck mot min platta. Det är dränerat men aldrig gjort om sen -65 så har funderat på att gräva upp runt huset i sommar. Men kanske tar semester istället, blir i så fall första i huset. Generellt räknas det ändå som riskonstruktion men har man inga problem sen tidigare borde det funka bra med golvvärme om man får dit 20cm isolering. Jag har 15-20cm.
Hej
Jag har ungefär samma typ av konstruktion, gjuten oisolerad platta täckt med tjärpapp. Ovanpå detta är det reglar som vilar på träklossar och isolering mellan reglarna. Ovanpå reglarna var det råspont.
Jag rev bort råsponten för att lägga glespanel direkt på reglarna pga bygghöjd och fick då se att isoleringen var bristfällig. Fick lägga ner ca dubbelt så mycket isolering som fanns från början.
Fick då även se att plattan var torr och fin. På ritningar över plattan är det murat ca 80cm ner i marken runt plattan och under plattan är det fyllt med kapilärbrytande material.
Jag har även lagt ny dränering för ca ett år sedan.
Jag har ungefär samma typ av konstruktion, gjuten oisolerad platta täckt med tjärpapp. Ovanpå detta är det reglar som vilar på träklossar och isolering mellan reglarna. Ovanpå reglarna var det råspont.
Jag rev bort råsponten för att lägga glespanel direkt på reglarna pga bygghöjd och fick då se att isoleringen var bristfällig. Fick lägga ner ca dubbelt så mycket isolering som fanns från början.
Fick då även se att plattan var torr och fin. På ritningar över plattan är det murat ca 80cm ner i marken runt plattan och under plattan är det fyllt med kapilärbrytande material.
Jag har även lagt ny dränering för ca ett år sedan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på oisolerade betongplatta
Golv -
Vattenburen golvvärme: Har jag oisolerad platta?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme oisolerad platta
Golv -
Vattenburen golvvärme på oisolerad bottenplatta - vilka material ska användas?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenburen golvvärme på platta, oisolerad.
Värme allmänt