2 246 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Vattenburen golvvärme på 90 kvm utan några värmefördelare
Ojämn golvvärme pga att man har dragit allt i ett till ecodan luftvattenpump
Min fråga
Kan jag lösa det med wifistyrning längst bort från pannan?
Min fråga
Kan jag lösa det med wifistyrning längst bort från pannan?
OkMathiasS skrev:
Slingorna ska tydligen delas upp med fördelare för att ge jämn värme.
90kvm och 5 m högt i tak och m 38 i framledningstemp borde det vara varmare på golven
Nu är det varmt på badrumsgolvet vid pannan typ
Är det minus 1 har jag 18grader
Det är ju omöjligt sätta in efterhand också
Därför undrar jag om wifi kan lösa det i resten av utrymmet
Menar du att du har EN slinga som passerar alla rum och att ytan som denna enda slinga täcker är 90kvm? Man har dragit samma rör från rum till rum och vid värmekällan har du bara ett rör till golven och ett rör som kommer tillbaka?
Det kommer aldrig att fungera bra, det bästa du kan göra är att öka hastigheten på cirkulationspumpen för att minska temperatur fallet i slingan, men det kommer alltid bli lite för varmt i första trimmet och lite kallt i sista rummet. Ingen wifistyrning kan fixa det.
….eller är det flera slingor men ingen fördelare där du kan montera termostater?
Det kommer aldrig att fungera bra, det bästa du kan göra är att öka hastigheten på cirkulationspumpen för att minska temperatur fallet i slingan, men det kommer alltid bli lite för varmt i första trimmet och lite kallt i sista rummet. Ingen wifistyrning kan fixa det.
….eller är det flera slingor men ingen fördelare där du kan montera termostater?
Redigerat:
MathiasS skrev:
Menar du att du har EN slinga som passerar alla rum och att ytan som denna enda slinga täcker är 90kvm? Man har dragit samma rör från rum till rum och vid värmekällan har du bara ett rör till golven och ett rör som kommer tillbaka?
….eller är det flera slingor men ingen fördelare där du kan montera termos
Ursäkta sent svarMathiasS skrev:
….eller är det flera slingor men ingen fördelare där du kan montera termostater
Nej det står att det är 5 punkter på ritning men bara en kommer upp. Där den anslutits till lv-pumpen
Det är en enda slinga 😮💨
Misstänkte också det men någon sa att det kanske går ha wifistyrning i övriga rum
Tack för tipset om cirkulationspumpen ❤️MathiasS skrev:
Är du 100% säker på att det inet sitter en fördealare typ den du hade på din bild ovan, någonstans? För har någon dragit en en enda slinga på 90 m2 så kan du skrota hela systeemt. Kan aldrig funka.A Anna-Lena Norberg skrev:
Beroende på slangdimension så går det 4 (20mm) till 5m (16-17mm) slang per m2. Det innebär 360-450m slang. En slinag får max vara 80-90m för att det skall funka, därav behov av fördelare.
Så det du nämner med 5 punkter tyder att man åtminsrone någonstans tänkt på just det. Det går aldrig oavsett cirkualtionspump att trycka igenom så mycket vatten i en 400m slinga att det existerar någon värme på andra sidan. Skulel helt enkelt krävas för stort tryck i pumpen.
Har ni haft det så länge, eller är det nyinstallerat. om nyinstalelrat, är det gjort av en firma elelr hemmasnickrat? Om det är gjort av firma, så kontakta dom, det får/kan inte avra gjort på detta sätt.
Går det att ta lite bilder på allt som är installerat? Fördelarna kan ju sitta på annan plats än just vid värmepumpen. Det låter ärligt talat lite otroligt att systemet öht fungerar om du har 90kvm på en slinga. De flesta golven borde vara iskalla.A Anna-Lena Norberg skrev:
Tack för infoM mojjen skrev:Är du 100% säker på att det inet sitter en fördealare typ den du hade på din bild ovan, någonstans? För har någon dragit en en enda slinga på 90 m2 så kan du skrota hela systeemt. Kan aldrig funka.
Beroende på slangdimension så går det 4 (20mm) till 5m (16-17mm) slang per m2. Det innebär 360-450m slang. En slinag får max vara 80-90m för att det skall funka, därav behov av fördelare.
Så det du nämner med 5 punkter tyder att man åtminsrone någonstans tänkt på just det. Det går aldrig oavsett cirkualtionspump att trycka igenom så mycket vatten i en 400m slinga att det existerar någon värme på andra sidan. Skulel helt enkelt krävas för stort tryck i pumpen.
Har ni haft det så länge, eller är det nyinstallerat. om nyinstalelrat, är det gjort av en firma elelr hemmasnickrat? Om det är gjort av firma, så kontakta dom, det får/kan inte avra gjort på detta sätt.
Detta får jag sätta på blåskontot
Huset är 1 år gammalt och jag anlitade en, eh, kompis till grunden och slingorna
Tack för att jag fick frågetecknet uträtat
...men även om man är riktigt dålig på att lägga golvvärme, så vet man att man inte gör en slinga av alltihop. Är du 100% säker på att det inte är några missförstånd här och att det faktiskt finns fler slingor i något dolt skåp osv?
Om man nu använder en slinga till 90kvm, så kan man ju undra om slangen ens är lagd så som den ska med rätt cc. Kan ju ha fuskats enormt och slangen går in o vänder en gång i varje rum, inte mer…
Hur i hela friden ska det fixas? Att köpa en fördelare gör ingen skillnad om du bara har ett rör ner och ett i retur.
Inte så lite, om det nu är gjuten platta och slangen ingjuten! Är det så?A Anna-Lena Norberg skrev:
Hur i hela friden ska det fixas? Att köpa en fördelare gör ingen skillnad om du bara har ett rör ner och ett i retur.