Hej!

Vi är sugna på att lägga vattenburen golvvärme på hela vår nedervåning (vi har i nuläget luft-vattenvärmepump och radiatorer) men vi har fastnat lite på hur man ska göra med trappan. Den vi har idag är är ganska brant så vi skulle vilja byta ut den till en flackare, L-formad variant med inbyggd förvaring under.

Om vi förutsätter att det är möjligt att både lägga vattenburen golvvärme och byta till en L-formad trappa - vilket ska vi göra först?
Ska man ha golvvärme även under den inbyggda förvaringen under trappan? Hur förankrar man i så fall inredningen i golvet utan att riskera att punktera golvvärmen?

J
Jag har en L-trapp och GV , min trapp är ankrad i väggarna (inre vagnstycket ) och står på golvet med en tunn gummimatta under vagnstyckena, sen är det så att en L-trapp hänger på utsidan i yttre vagnstycket och kommer att ha en förmåga att knarra
( lite gung på den ) jag satte en extra stolpe i vecket mot golvet som går upp en bit och räcket är fäst i den, Trappen rörs sig inte 1 mm när man går i den.

J jesper33 skrev:
Jag har en L-trapp och GV , min trapp är ankrad i väggarna (inre vagnstycket ) och står på golvet med en tunn gummimatta under vagnstyckena, sen är det så att en L-trapp hänger på utsidan i yttre vagnstycket och kommer att ha en förmåga att knarra
( lite gung på den ) jag satte en extra stolpe i vecket mot golvet som går upp en bit och räcket är fäst i den, Trappen rörs sig inte 1 mm när man går i den.
Vet du om det ligger värmeslingor under det yttre vangstycket? Eller har man medvetet valt att inte lägga några slingor där då det troligtvis blir en högre punktlast precis där?
Har du golvvärme även i utrymmet under trappan?

J
Det är mitt källargolv och GV är ingjuten men har ingen betydelse om det är spånskivor där, det är GV under allt och det har heller ingen betydelse, bara att det blir lite stökigare att lägga GV om man ska undanta något, så lägg överallt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.