6 593 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Vattenburen golvvärme kopplat på radiatorkrets...
Jag har sökt men inte funnit något rakt svar så jag lägger min fråga med risk om att bli överhopad med skäll.
Vi har en hall som egentligen är en veranda och det innebär att golvet (som består av ett knippe 4"x4" reglar) vilar på staplade stenar och att det delvis är "öppet" nedåt längst ute i kanterna. Detta utrymme har jag nu rivit ut så endast regelstommen och skalet/taket är kvar. Vårt hus har ett gammalt sk enrörssystem för radiatorkretsen vilket konkret innebär att det går ett rör runt hela huset med varmvatten (ja, sista elementet i kretsen blir svalt...).
Detta rör går en liten bit över golvnivå och därmed finns det små möjligheter att höja golvnivån för att lägga in ett golv med värme. Alternativen är antingen elvärme men då måste vi gjuta det blir liksom många lager. Först spånskiva, sen gips, sen elkabel som ska gjutas in och sen ska klinker läggas överst. Min beräkning blir att hur jag än gör så måste rören flyttas upp en bit med elalternativet, det ger många problem tyvärr eftersom vi har en dörr i rummet som får en elak tröskel med en sådan manöver.
Mitt andra alternativ är det som inlägget egentligen handlar om. Jag skulle vilja koppla in vattenburen värmeslang som fräses ner i en 22mm spånskiva i tjockleg och sen lägger vi klinker ovanpå. Då kommer vi till det rent praktiska. Räcker 22mm spån (försvagar man den inte när man fräser ner en 16mm slang?) och hur kopplar jag in mig på mitt enrörsystem så golvinstallationens värmesystem får max 30grader medan övriga systemet måste ha lägre? Shunt har jag läst om, kan jag lägga den efter elementet (svalare där) och låta vattnet cirkulera en stund i golvet för att sedan gå vidare till det sista elementet i kretsen (borde tyvärr bli ganska kallt där då)?
Hoppas nån förstod vad jag vill uppnå även om förklaringen kanske blev aningen invecklad...
Vi har en hall som egentligen är en veranda och det innebär att golvet (som består av ett knippe 4"x4" reglar) vilar på staplade stenar och att det delvis är "öppet" nedåt längst ute i kanterna. Detta utrymme har jag nu rivit ut så endast regelstommen och skalet/taket är kvar. Vårt hus har ett gammalt sk enrörssystem för radiatorkretsen vilket konkret innebär att det går ett rör runt hela huset med varmvatten (ja, sista elementet i kretsen blir svalt...).
Detta rör går en liten bit över golvnivå och därmed finns det små möjligheter att höja golvnivån för att lägga in ett golv med värme. Alternativen är antingen elvärme men då måste vi gjuta det blir liksom många lager. Först spånskiva, sen gips, sen elkabel som ska gjutas in och sen ska klinker läggas överst. Min beräkning blir att hur jag än gör så måste rören flyttas upp en bit med elalternativet, det ger många problem tyvärr eftersom vi har en dörr i rummet som får en elak tröskel med en sådan manöver.
Mitt andra alternativ är det som inlägget egentligen handlar om. Jag skulle vilja koppla in vattenburen värmeslang som fräses ner i en 22mm spånskiva i tjockleg och sen lägger vi klinker ovanpå. Då kommer vi till det rent praktiska. Räcker 22mm spån (försvagar man den inte när man fräser ner en 16mm slang?) och hur kopplar jag in mig på mitt enrörsystem så golvinstallationens värmesystem får max 30grader medan övriga systemet måste ha lägre? Shunt har jag läst om, kan jag lägga den efter elementet (svalare där) och låta vattnet cirkulera en stund i golvet för att sedan gå vidare till det sista elementet i kretsen (borde tyvärr bli ganska kallt där då)?
Hoppas nån förstod vad jag vill uppnå även om förklaringen kanske blev aningen invecklad...
Har du bjälklag kan du lägga spikplåtar mellan dem. det bygger inte mer än spånskivan eller det du har över bjälkarna.
Sedan har Lagerstedt&Krantz shunt som går att växla från tvårörssystem till enrörssystem. Kommer inte in på deras sida nu så jag kan inte länka till det jag menar.
Sedan har Lagerstedt&Krantz shunt som går att växla från tvårörssystem till enrörssystem. Kommer inte in på deras sida nu så jag kan inte länka till det jag menar.
Tack för detta tips, ska följa upp den hemsidan om jag hittar den.
Du får mer än gärna lägga upp en länk här om du hittar/kommer in på den sidan du talar om, det är inte säkert jag hittar det du menar. Det räcker alltså med en 22mm spånskiva som man kan lägga klinker direkt ovanpå? Ska man flytspackla direkt ovanpå rören som är nedfällda i spånskivan?
Du får mer än gärna lägga upp en länk här om du hittar/kommer in på den sidan du talar om, det är inte säkert jag hittar det du menar. Det räcker alltså med en 22mm spånskiva som man kan lägga klinker direkt ovanpå? Ska man flytspackla direkt ovanpå rören som är nedfällda i spånskivan?
http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=79 (bjälklagsplåt 16 som jag kallar spikplåtar)
http://www.uponor.se/upload/Documen...ångna broschyrer - Golvvärmesystem/push12.pdf
Shunt som går att använda på enrörssystem, LK hade ingen sådan shunt, det var Uponor, minnet sviker en ibland....
http://www.uponor.se/upload/Documen...ångna broschyrer - Golvvärmesystem/push12.pdf
Shunt som går att använda på enrörssystem, LK hade ingen sådan shunt, det var Uponor, minnet sviker en ibland....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips vid installation av vattenburen golvvärme - flytspackla vs EPS?
Golv -
Vilken panna för vattenburen golvvärme i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förlänga vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Göra två källarrum mysigare. Vattenburen golvvärme under klinkers.
Golv -
Vattenburen golvvärme kopplat till bergvärme i enskilt rum
Golv