L
Du får knacka på pinnen med skaftet på en mejsel , som en hackspett , kan bli några gånger med kommer upp så småningom , sen trycka 10 -15 ggr för motion
Bild ett s.k flödesmätare , brukar se så där efter några år , skit från systemet kommer in i dom
normalt
Börja där och kom tillbaka

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
L
Kommer åter i detta , ser lite mer , den kommer inte upp men kan dras upp , då har ventilen nere som den trycket på kärvat , den brukar komma upp den med knack , annars får du stänga ventiler om det finns på båda sidor om fördelarna och skruva bort ventilen och se vad som hänt
Har du bara golvvärme får du stänga av cirkulationpumpen med . den ska inte gå mot stopp
har du raddar behöver du inte stänga den

Jag har en temperatursensor som ligger på golvet, och den visar att när jag tog bort den vita saken som reglerar pinnen, så ökar värmen sakta med säkert. Lite konstigt? Med tanke på att den inte fjädrar..

Edit:

Jag tryckte för löst helt enkelt!! Testar detta. Tack!

Redigerat:
L
Kan vara så att det kärvar lite i ventilen så den öppnar lite bara , då kommer värmen att gå ut på slingan , då finns kanske bara termodonet kvar nästan , det syns en rund knopp på den ena som är uppe ( den är öppen då ) den andra verkar den vara nere på ( är stängd då ) och trycker ner ventilen ( ingen värme )
Vad händer när du maxar termostaten i det rummet , går knoppen upp då , det går att testa lite
skifta termodonen och se vad som händer , den ena verkar fungera och dom är lika i funktion
Då börjar du komma sanningen närmare på vad som kan vara fel

Tack, ska testa detta.

Jag märkte att om jag tar bort termodonen så blir de varmt, trycker jag ner den lilla piggen så "smäller det" precis som att vattenflödet stoppas. Sätter jag tillbaka termodonen så blev de kallt igen.

Känns som att termodonen är trasig, jag provar med en anan!

Om jag behöver byta sån, var hittar man nya? Jag lyckas bara googla fram 24v varianter och dessa går på starkström.

L
Finns i tyskland bra pris , har länk i datorn gäller att hitta bara

L
Vad heter termodonen och typ

Osäker på märke, men bifogar två videos för att visa hur de ser ut.

När jag trycker ner piggen så hör man att "vattnet slår till": https://photos.app.goo.gl/9rfWyyt7qGkKoMiz2

Den första jag trycker på, alltså den till höger, är den som inte funkar så bra när jag sätter på termodonen.

Under dessa, sitter de några små rör som ser ut, och låter såhär: https://photos.app.goo.gl/tn1y7cvreI6RgpOl1

Här är en bild på hur termodonen ser ut: https://photos.app.goo.gl/ByNmIwu1BXIeQZLG2

Tar jag bort den från piggen så blir de varmt efter ett tag, byter jag plats på lite olika termodoner så blir de fortfarande kallt i samma rum.. Så vet inte riktigt vad som är fel? Kanske bara ska skippa termodonerna helt??

Skakar liv i denna tråd igen. Vi har ett LK-system där värmen på badrummet har slutat fungera (fungerar i övriga rum), så kikade skåpet och märkte att "ställdonet" till just badrummet var det enda som var kallt. "Piggen" under sitter fast utan att röra sig en millimeter (kanske normalt?). Hatten på ställdonet längst till höger, som går till badrummet, ser ut att vara halvt öppet. Kan man göra något själv?

Tack på förhand.

• LK värmesystem ställdon monterade på rör med etiketter som visar längdmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vfaltin skrev:
Skakar liv i denna tråd igen. Vi har ett LK-system där värmen på badrummet har slutat fungera (fungerar i övriga rum), så kikade skåpet och märkte att "ställdonet" till just badrummet var det enda som var kallt. "Piggen" under sitter fast utan att röra sig en millimeter (kanske normalt?). Hatten på ställdonet längst till höger, som går till badrummet, ser ut att vara halvt öppet. Kan man göra något själv?

Tack på förhand.
Ta bort ställdonet, försök trycka ner piggen med en mejsel för att få den att släppa.

Om den slutar kärva så bör det fungera såvida inte ställdonet också är trasigt och är av sorten normalt stängd(NC) står på ställdonet.

O
Upplivar denna tråd mer liknande problem.
Maxat värmen i två rum, ingen värme i de andra. Hattarna blir varma för dessa rum, men rören får inget varmvatten. Ventilerna går att trycka ner och fjädrar tillbaka.

inget av de två rören på sidorna är varma (till/frånflöde?). Vad kan vara fel?
Värmesystem med Uponor-ventiler och rör, vissa etiketterade för olika rum, med frågor om värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har på sista tiden noterat att vattentemperaturen i värmepumpen gått ner från normalt 50-55 grader till att ligga kring 47-48. Kan det vara relaterat?

Fel på cirkulationspumpen i systemet? Kan också vara så att den stängs automatiskt när utetemperaturen går över t.ex. 17° "Stopp av värme" i inställningarna.

O
J Josth skrev:
Fel på cirkulationspumpen i systemet? Kan också vara så att den stängs automatiskt när utetemperaturen går över t.ex. 17° "Stopp av värme" i inställningarna.
Hittar ingen sådan inställning… har NIBE F370.

Stopp av värme, meny 4.9.2. Brukar stå på 20° men kan stå t.ex. på 17°. Kan behöva stå på t.ex. 28° om man vill ha värme på sommaren. Även minsta framledningstemperatur behöver ändras i meny 1.9.3, kanske 35°? Då borde det bli rejält varmt även på sommaren om det är så man vill ha det.

Redigerat:
T
Stopp av värme är ställd på 20grader från fabrik så då stängs shunten och vb-pumpen stoppas.

Dessa inställningar finns under värmepump ---> avancerat ---> autolägesiställningar. ;)

O olsjo skrev:
Hittar ingen sådan inställning… har NIBE F370.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.