6 756 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Vattenburen golvvärme ansluten till bergvärmepump, orkar inte med
Under hösten har vi renoverat källaren och bytt ut direktverkande elgolvvärme till vattenburet som vi sedan kopplade till bergvärmepumpen. Arbetet gjordes av professionella hantverkare. Huset är ganska stort, ca 300 kvm där tidigare 200 kvm värmdes upp med radiatorer, och som nu kompletterades med ca 100 kvm golvvärme i källaren.
Känslan är ganska tydlig att pumpen inte är dimensionerad för den extra ytan. Det är en IVT-pump på 11 kW, med ett borrhål på 205 m. Hade idag en servicetekniker över som tittade på installationen i pumpen, och han tyckte allt såg bra ut så inget fel på pumpen i sig. Skulle återkomma med förslag på ny pump, men ville ändå ställa frågan här om andra råd.
Funderar framför allt på om golvvärmen kan anslutas och värmas upp av en annan värmekälla än bergvärmen, om det ens är ett bra alternativ? Eller om det är bättre att uppgradera bergvärmeinstallationen? Allt står i ett dedikerat pannrum så fler stora högljudda maskiner spelar ingen roll. Att köpa ny bergvärmepump skulle kunna vara aktuellt, men skulle vara ganska tråkigt att även behöva borra ett nytt hål.
Känslan är ganska tydlig att pumpen inte är dimensionerad för den extra ytan. Det är en IVT-pump på 11 kW, med ett borrhål på 205 m. Hade idag en servicetekniker över som tittade på installationen i pumpen, och han tyckte allt såg bra ut så inget fel på pumpen i sig. Skulle återkomma med förslag på ny pump, men ville ändå ställa frågan här om andra råd.
Funderar framför allt på om golvvärmen kan anslutas och värmas upp av en annan värmekälla än bergvärmen, om det ens är ett bra alternativ? Eller om det är bättre att uppgradera bergvärmeinstallationen? Allt står i ett dedikerat pannrum så fler stora högljudda maskiner spelar ingen roll. Att köpa ny bergvärmepump skulle kunna vara aktuellt, men skulle vara ganska tråkigt att även behöva borra ett nytt hål.
Hur gammal är vp?Kanske hålet räcker till om du skulle byta till en större modell för blir ju lite tokigt att sätta dit en ny energikälla som komplement vid vattenburen.M matthiask skrev:Under hösten har vi renoverat källaren och bytt ut direktverkande elgolvvärme till vattenburet som vi sedan kopplade till bergvärmepumpen. Arbetet gjordes av professionella hantverkare. Huset är ganska stort, ca 300 kvm där tidigare 200 kvm värmdes upp med radiatorer, och som nu kompletterades med ca 100 kvm golvvärme i källaren.
Vad ger dig känslan av att den är underdimensionerad? Går eltillskottet in ofta?
Jag har en liknande installation, en IVT greenline HE11 som värmer 120 m2 källare med golvvärme och 120 m2 övervåning med radiatorer (så det är kanske något mindre). 200 m borrhål, min är nog snarare något överdimensionerad. Jag behöver i princip aldrig eltillskott och pumpen går drygt 15-18 timmar per dygn vid -10 ute.
Hur funkar borrhålet? Vad är din kallaste brine in? Min pump kan suga ut en hel del så jag hamnar på någon minusgrad när det varit kallt ett tag, men det hämtar sig fort till några plusgrader när det är varmare igen.
Har du justerat in systemet? Där finns mycket att vinna, justera flödet så du har ca 8 grader temperaturfall över varje radiator. Hur shuntas golvvärmen, det bör finnas en strypventil på tillflödet så du kan justera ner flödet där. Risken är annars att golvvärmeslingan "kortsluter" flödet och radiatorslingan inte får flödet den behöver.
Nu är ju alla hus olika, men spontant tycker jag att en 11 kW skulle klara din yta, kanske med hjälp av eltillskott när det är som kallast.
Jag har en liknande installation, en IVT greenline HE11 som värmer 120 m2 källare med golvvärme och 120 m2 övervåning med radiatorer (så det är kanske något mindre). 200 m borrhål, min är nog snarare något överdimensionerad. Jag behöver i princip aldrig eltillskott och pumpen går drygt 15-18 timmar per dygn vid -10 ute.
Hur funkar borrhålet? Vad är din kallaste brine in? Min pump kan suga ut en hel del så jag hamnar på någon minusgrad när det varit kallt ett tag, men det hämtar sig fort till några plusgrader när det är varmare igen.
Har du justerat in systemet? Där finns mycket att vinna, justera flödet så du har ca 8 grader temperaturfall över varje radiator. Hur shuntas golvvärmen, det bör finnas en strypventil på tillflödet så du kan justera ner flödet där. Risken är annars att golvvärmeslingan "kortsluter" flödet och radiatorslingan inte får flödet den behöver.
Nu är ju alla hus olika, men spontant tycker jag att en 11 kW skulle klara din yta, kanske med hjälp av eltillskott när det är som kallast.
Ja, plattan är isolerad. I samband med renoveringen så bilade vi ut stora delar. Kombination av EPS-gjutningar och flore-skivor. En pelletspanna vill jag nog inte hålla på med, men en LVVP kan ju vara ett alternativ.Demmpa skrev:
Detta är inte så vetenskapligt gjort kanske, men min taktik var att se hur varmt vatten till värmeslingan som den kunde klara av att producera. Nu idag, runt +5 grader ute (om det har någon större betydelse) så klarar den av värma vattnet till ca 33 grader. Sedan slår elpatronen in. Det kanske räcker till golvvärmen, men känns för kallt till radiatorerna. Och då är det som sagt +5 ute.Y Yaken skrev:Vad ger dig känslan av att den är underdimensionerad? Går eltillskottet in ofta?
> Hur funkar borrhålet? Vad är din kallaste brine in? Min pump kan suga ut en hel del så jag hamnar på någon minusgrad när det varit kallt ett tag, men det hämtar sig fort till några plusgrader när det är varmare igen.
Serviceteknikern som var här tyckte att allt såg bra ut gällande borrhålet. Vid tillfället tror jag det var 4 grader in, 1 grad ut (delta 3 grader).
> Har du justerat in systemet? Där finns mycket att vinna, justera flödet så du har ca 8 grader temperaturfall över varje radiator. Hur shuntas golvvärmen, det bör finnas en strypventil på tillflödet så du kan justera ner flödet där. Risken är annars att golvvärmeslingan "kortsluter" flödet och radiatorslingan inte får flödet den behöver. Nu är ju alla hus olika, men spontant tycker jag att en 11 kW skulle klara din yta, kanske med hjälp av eltillskott när det är som kallast.
Ja du. Om det är något jag inte tyckte VVS-installatörerna gjorde var att justera in systemet. Det mer satte dit det, funktionstestade det och stack sedan. Det kanske finns en del att göra här, men så många rörliga komponenter finns det ju inte tänker jag ändå. Absolut, finns strypventil så jag kan justera flödet, men minska jag flödet så minskar jag ju också värmen till golvslingorna... Golvvärmen har sin egna cirkulationspump om det spelar någon roll, men den är ansluten som bara en extra slinga på radiatorsystemet. Dvs i mina ord som lekman så ses hela golvvärmesystemet som en radiator då det går ett tur och ett returrör till det hela.
Kanske behöver be någon komma över som kan detta som kan se vad för justeringar man kan göra.
Flore-skivor är relativt tunna, hur mycket är den totala isoleringen på? Hur många cm EPS ligger där? Är det bara EPS eller har ni cellplatsskivor?M matthiask skrev:
Är det dränerat? Om så är fallet, ligger det någon isolering på utsidan väggarna?
Det har en stor inverkan på effektiviteten på golvvärmen, som jämförelse lägger man minst 300mm cellplast vid nybyggnationer idag.
Det är lite olika beroende på del av källaren. Flore-skivorna är 5-7 cm om jag minns rätt. På vissa delar av källaren så ligger dessa skivor på en tjockare (20+ cm) platta av konstruktionsbetong (gammal orginalplatta). Vissa delar ligger på ny EPS-gjutning på 10-20 cm. Huset är dränerat, men osäker på isolering.T tobben87 skrev:Flore-skivor är relativt tunna, hur mycket är den totala isoleringen på? Hur många cm EPS ligger där? Är det bara EPS eller har ni cellplatsskivor?
Är det dränerat? Om så är fallet, ligger det någon isolering på utsidan väggarna?
Det har en stor inverkan på effektiviteten på golvvärmen, som jämförelse lägger man minst 300mm cellplast vid nybyggnationer idag.
Edit: dvs hela källaren har 5-7 cm flore. Under flore så är det kanske 20 cm konstruktionsbetong i några delar, andra delar 10-20 cm ny EPS.
Utan att vara expert på termodynamik och vilken värmeförlust tunn isolering bidrar till. Men jag vågar nog satsa en liten slant på att det är för lite isolering för att få en golvvärme med bra komforttemperatur i rummet. Det du kommer göra är att värma upp marken under få stora förluster på den värmen som går i slingorna. Storleken på förlusten går säkert att räkna på med avancerad matte.M matthiask skrev:Det är lite olika beroende på del av källaren. Flore-skivorna är 5-7 cm om jag minns rätt. På vissa delar av källaren så ligger dessa skivor på en tjockare (20+ cm) platta av konstruktionsbetong (gammal orginalplatta). Vissa delar ligger på ny EPS-gjutning på 10-20 cm. Huset är dränerat, men osäker på isolering.
Kollade lite på byggahus och hittade detta:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-isolering-vid-golvvaerme.133157/#post-974041
Där talar en medlem om tydlig skillnad vad de gäller isolering av källaren.
Förstår. Blir ganska ledsen om så är fallet, då källaren renoverades av byggbolag och deras rekommendationer :/T tobben87 skrev:Utan att vara expert på termodynamik och vilken värmeförlust tunn isolering bidrar till. Men jag vågar nog satsa en liten slant på att det är för lite isolering för att få en golvvärme med bra komforttemperatur i rummet. Det du kommer göra är att värma upp marken under få stora förluster på den värmen som går i slingorna. Storleken på förlusten går säkert att räkna på med avancerad matte.
Kollade lite på byggahus och hittade detta:
[länk]
Där talar en medlem om tydlig skillnad vad de gäller isolering av källaren.
Vad för delta har du på GV , det bör ligga på ca 4 C på in/ut. Sen kan det vara så att om flödet i GV källare är stort så stjäl GV flöde från annan GV som finns i huset. Kan vara lite knepigt att få till det och ta lite tid.
deltat ser ut att vara ca 4,5 grader på golvvärmen. I skrivande stund ca 28 grader in, 23 grader ut.J jonaserik skrev:
Men hur kan jag minska flödet till GVn utan att påverka värmen in? Minskar jag flödet så sjunker temperaturen in.
Vet att min okunskap lyser igenom nu, men se nedan bild.Solvskaftet skrev:
Jag tänker: Jag vill ha ca 30 grader in i GVn för att uppnå komfort. Nu kommer det in ca 28 grader och ventilen till höger ("Justera flöde") är helt öppen. Ventilen högst upp ("Justera maxtemperatur") är också på sitt maxläge. VVS-installatören beskrev det som det, en ventil för att justera maximala temperaturen.
Om jag minskar på flödet så junker också temperaturen till GVn. Det var det jag menade. Och minskar jag flödet till det minsta (stänger ventilen?) så stabiliserar sig temperaturen i GVn på ca 15 grader, vilket jag tolkar som att returvattnet i princip bara åker i en cirkel genom systemet. Och radiatorsystemet fungerar som förväntat.
Med som nu, fullt öppen ventil, så klarar pumpen av att värma vattnet till ca 32-33 grader innan elpatronen slår in.