M
Står inför val om golvvärme i badrum. Vad är för- och nackdelar för el- respektive vattenburen golvvärme i badrummet?

Har ingen golvvärme på annan plats i huset. Huset har vattenburna element.

tillägg: det är ca 4,5-5 kvm golv.

Lade vattenburen i mitt badrum, oisolerad platta under. Funkar utmärkt

M
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Lade vattenburen i mitt badrum, oisolerad platta under. Funkar utmärkt
Vad ser du som för- och nackdelar med det? Varför tog du vattenburen och inte el?

BirgitS
Elgolvvärme bygger mindre på höjden.
Vattenburen innebär normalt lägre uppvärmningskostnad.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
Elgolvvärme kan bara drivas med el. Vattenburen golvvärme kan drivas med valfri (billigare) värmekälla.

Nackdelar med vattenburen är att den är dyrare och att det kan vara svårt att få till värme på sommaren om man har värmepump.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Elgolvvärme kan bara drivas med el. Vattenburen golvvärme kan drivas med valfri (billigare) värmekälla.

Nackdelar med vattenburen är att den är dyrare och att det kan vara svårt att få till värme på sommaren om man har värmepump.
Men om elen kommer från bergvärme? Eller vad för annan värmekälla tänker du att värmen kommer av?

Du får väl ingen el från bergvärmen?
Vattenburen golvvärme kopplas till din ordinarie värmekälla, vilken i de allra flesta fall är billigare i drift än direktverkande el.

M
useless useless skrev:
Du får väl ingen el från bergvärmen?
Vattenburen golvvärme kopplas till din ordinarie värmekälla, vilken i de allra flesta fall är billigare i drift än direktverkande el.
Jag tänkte fel här, du har helt rätt. (Huset har vattenburen elvärme, därav tankevurpan.)

Funderade mest på vad man vann/riskerar/förlorar med de två valen. Och om endera är vanligare.

Vet inte prisskillnaden på dem heller vilket såklart också är en faktor.

Eftersom du ha vattenburet idag så blir nog de billigast driftsmässigt, dock som skrivits, på sommaren när de blir varmt ute slåss ju värmen av och golven svala/kalla. beroende på vad du har för värmesystem ska tilläggas, går att ha olika system där du kan olika min temp på framledningen. Vattenburen bygger mer på höjden, kanske kan bli en liten tröskel innanför badrumsdörren om du inte har jobbat dej ner i golvet!

Elgilvvärme har en lägre bygghöjd, du kan ha samma värme åretom då den inte är beroende av värmesystemet, dock drar den då el och har en gissningsvis högre driftskostnad.

båda alternativen förutsätter ju att golvet är isolerat för att inte gör av med mer energi än nödvändigt!

Jag har en elpatron för sommarmånaderna när fjärrvärmen går på sparlåga

Om du har eluppvärmt vattenburet system idag och kopplar på vattenburen golvvärme så vet jag inte vad de blir för skillnad i elförbrukning, men den dagen du byter system så får du ju allt på de nya energisnåla systemet!

off topic, elvärme låter dyrt!

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Jag har en elpatron för sommarmånaderna när fjärrvärmen går på sparlåga
ja de är också en variant, hade de tillfälligt i hallen innan den nya gv centralen kom upp, de e inte så skönt att gå på kalla stengolv!

Har samma funderingar. Men jag tänker ha vattenburen uppvärmning på en rejäl engelsk handdukstork som även fungerar som radiator. Att då ha lite golvvärme,inte många watt den kommer dra och behöva ha pump eller shunt för detta (har ingen övrig golvvärme). Det tar nog en evighet att spara in den ökade kostnaden för den vattenburna golvvärmen i ett litet badrum. För att inte tala om teknik som kan strula. Men jag kommer sannolikt lägga in både och, det är inte helt ovanligt, dvs el slingor men lägga in slang också om man vill koppla på det senare.

M
G guggen skrev:
Har samma funderingar. Men jag tänker ha vattenburen uppvärmning på en rejäl engelsk handdukstork som även fungerar som radiator. Att då ha lite golvvärme,inte många watt den kommer dra och behöva ha pump eller shunt för detta (har ingen övrig golvvärme). Det tar nog en evighet att spara in den ökade kostnaden för den vattenburna golvvärmen i ett litet badrum. För att inte tala om teknik som kan strula. Men jag kommer sannolikt lägga in både och, det är inte helt ovanligt, dvs el slingor men lägga in slang också om man vill koppla på det senare.
Jo, handdukstork med vattenburen värme är planen här med, så det är elementersättningen tänker jag.

Jaså, kan man förbereda för vatten så med? Intressant!

C
M milimani skrev:
Jo, handdukstork med vattenburen värme är planen här med, så det är elementersättningen tänker jag.
Värt att tänka på är att en vanlig handdukstork har väldigt låg effekt. Oftast inget vidare substitut för en radiator.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.