Hej, jag bor i ett hus från 30-talet och jag har gamla vattenburna element (kanske från 70-talet, men jag är inte säkert, se bifogat bild) som är kopplad till en vedpanna. Det är en självcirkulerade högtemperatur värmesystem med en expansionsskärl. När jag eldar upp till 75°C, då blir det ungefär 20° grad i rummet.
Flera element har ett leckage och nu skulle jag gärna byta ut de.
Tyvärr hittar jag inga vattenburna element till högtemperatursystem (som fungerar med vedpannan). Det finns bara element till lågtemperatur.
Utseende spelar ingen roll för mig, men kostnader.
Känner ni en butik/webshop som säljer vattenburna element till högtemperatur?
Tusen tack för hjälpen
Flera element har ett leckage och nu skulle jag gärna byta ut de.
Tyvärr hittar jag inga vattenburna element till högtemperatursystem (som fungerar med vedpannan). Det finns bara element till lågtemperatur.
Utseende spelar ingen roll för mig, men kostnader.
Känner ni en butik/webshop som säljer vattenburna element till högtemperatur?
Tusen tack för hjälpen
Tack för alla svar
Jag ringde några webbutiker och frågade, om det är möjligt att köra med lågtemperatur-element in kombination med vedpannan. Det mesta har svarat att det är möjligt i princip. Men det beror också på min vedpanna. Man måste kunna reglera den höga temperaturen som går från vedpanna till element på något sätt.
Men hur gör man detta? Jag har en Norrahammar vedpanna från 1954. Är det någon som vet hur man reglerar temperaturen på en vedpanna?
Men hur gör man detta? Jag har en Norrahammar vedpanna från 1954. Är det någon som vet hur man reglerar temperaturen på en vedpanna?
Hej, och tack för ditt svar.L lat skrev:
Nej det finns ingen ackumulatortank, cirkulationspump, elpatron eller shunt. Det är bara en ensam vedpanna.
Min man och jag, vi bestämde oss för att demontera och svetsa radiatorer under våren. Annars måste vi byta hela värmesystemet eftersom det inte finns några radiatorer tillgängliga som har samma anslutningar och samma avstånd mellan de 2 sidoanslutningarna.
Annars hittade jag panelradiatorer från lenhovdo. Om svetsarbete går inte bra
:
https://lenhovda.com/sv/mp-panelradiatorer/mp-sidokopplade
Annars hittade jag panelradiatorer från lenhovdo. Om svetsarbete går inte bra
https://lenhovda.com/sv/mp-panelradiatorer/mp-sidokopplade
Klicka här för att svara