C Crippman skrev:
Och vill ni inte bo där får ni väl köpa er en egen lägenhet/villa och ha rena träväggar.
Rena träväggar avger terpener och annat otrevligt...

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
Att ha barnet i barnvagn eller låta barnet gå och ute och gå i vår när sandupptagningen pågår är är en större risk eller gå bredvid en väg är absolut inte bra. Så en nyrenoverad lägenhet med vattenbaserad färg som är svanen och allergi märkt. Och nu för tiden är det förbjudet för målare att använda färger eller andra material som är skadliga för hälsan. Så om målaren inte har andningsskydd och ser ut att vara i god vigör. Tänk på att målarna har längre exponeringar och jobbat i många år.

J Johaness skrev:
Hej,
Min fru är gravid och vi ska inom kort flytta till en lägenhet (hyresrätt) som mot vår vilja blir nyrenoverad i form av målade väggar, tak och snickerier. Detta är vanligtvis en uppskattad renovering bland hyresgäster men i vårt fall var det sagt att hyresvärden inte skulle måla om eftersom ett spädbarn kommer bo i lägenheten, som nu alltså kommer vara totalrenoverad. Inte optimalt eller klädsamt av hyresvärden men vi har i allefall möjlighet att vädra ut lägenheten i ca 10 dagar innan vi flyttar in.

Hyresvärden använder vattenbaserade färger som är svanenmärkt, och en är "astma och allergi- certifierad". Detta är såklart jättebra, men...

Min fru har läst en artikel om att vattenbaserad färg kan ändå vara skadligt för barn och det ska enligt forskningen finnas en koppling mellan astma och vattenbaserad färg. Hon vägrar nu flytta in i lägenheten.

Jag söker därför efter ljus och lykta efter någon forskningsrapport/artikel eller person som kan dementera, eller bekräfta, risken och påverkan av vattenbaserad färg hos spädbarn. Finns info från färgtillverkarna men denna informationskälla "biter inte" så att säga.

Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand!

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Det finns rapporter och tester på vattenbaserade färger som visar hur mycket ämnen det frigörs från färgerna efter 1 dag, 2 veckor o upp till 4 veckor.
Efter 4 veckor finns inget mer att mäta, då är färgen "torr"
Fick denna information när jag jobbade själv på en torghandel.
Kolla detta med färgtillverkarna!
Är ingen fara med färgerna så länge man inte äter den, slipar i den mm.
Vad är altetnativet? Linoljefärg är också allergiframkallande för vissa. Äggtempera inte heller bra.
Lycka till :)

• Älska
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Det här är ju helt fantastiskt. Oavsett hur mjäkig man är så är det knappast en ointressant frågeställning för någon som andas. Första svaret är seriös och länkar till en artikel som visar på ett intervall där värsta färgen är flera hundra gånger värre än den sämsta färgen. Hälften av de testade färgerna nådde ju inte ens upp till minimikraven för att över huvud taget få användas i Tyskland om jag läser det rätt.

Trots ovanstående så är en stor andel svar i linje med att mycket är farligt så det är inget att fundera på. Jag vill därför rikta ett tack till de som gett ett bra svar på frågan (både artikel och hur hantera den avgivelse som ändå sker). Tycker att det låter väldigt sunt att kolla färgvalet med hyresvärden kopplat till den mätdata som tillhandahållits och sen se till att färgen är "färdig" när det är dags att flytta in.

Med rätt färg och åtgärder så tror jag att lägenheten förmodligen blir mer hälsosam att flytta in i efter renovering än utan (eventuell växtlighet i diverse småhål eller liknande lär det väl finnas mindre risk för efter målning).

• Gilla
eaka och 4 till
  • Laddar…
M Motvillig hemmapulare skrev:
Med rätt färg och åtgärder så tror jag att lägenheten förmodligen blir mer hälsosam att flytta in i efter renovering än utan (eventuell växtlighet i diverse småhål eller liknande lär det väl finnas mindre risk för efter målning).
Hahaha! Fortsätt skrämmas bara! Den stackars kvinnan kommer aldrig att kunna slappna av!

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tycker att det är sunt att tänka efter. Vissa saker går inte att undvika, det som går att undvika - nymålat är väl ändå vettigt.

Olika individer är olika känsliga, jag reagerar enbart på såpa, min bror får astmaanfall av det mesta. Samma uppväxtmiljö, olika arvsanlag.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Kan bara tillägga att ekologiska och allergi vänliga färger blir effektiva efter 14 dagar efter målning, 10 dagar är inte enligt boken rätt tid att vänta om ni är oroliga. Självklart som dom andra säger finns det mer saker som är farliga men nu frågade du ju om färgen var OK, jag kan säga att det går utmärkt o flytta in i lägenheten efter 14 dagar, finns inget i luften eller partiklar på väggen som kan påverka er något. Sen idag är det bara vatten pigment o bindemedel i färgen så det är inge farligt från början i vilket fall. Klart att alla ångor o partiklar är farliga för spädbarn men då skall dom inte vara i lägenheten efter ni har städat eller diskat eller något annat dylikt heller om ni är oroliga ///målare

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade hellre flyttat in i en nyrenoverad lägenhet utan tvekan än att andas in tidigare hyresgästen smuts och damm.
Luft i stora städer är farligare som andra har skrivit och ännu farligare är luft genom tilluftskanaler som innehåller damm och smuts och blåser in partiklarna direkt i rummen!
Om ni redan undviker snabbmat, mobiltelefoner, wifi, mikrovågsugn, processat kött (korv mm), matvaror med lång hållbarhet, kemfärgade kläder, diskmedel, rengörningsprodukter, smink, avgaser, städer osv kan ni fundera på att undvika nymålade väggar också.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Spontant så tänker jag på luftrenare? Är man orolig så kanske det kan vara en quickfix både kortsiktigt men även långsiktigt.

Man kommer inte ifrån all skit som finns runt om oss även att det ärbättre idag än 20 år sen.

• Gilla
Annli_fltmark
  • Laddar…
Skumpe
P Pickadollen skrev:
Det finns en hel del trådar i ämnet redan. Jag vart nyfiken och sökte runt på internet och fann denna artikel från Testfakta som var innehållsrik. Problemet för er är att ni inte själva väljer färg men ni borde kunna få reda på vilket fabrikat och vilken färg de målat med? Förhoppningsvis är det en seriös hyresvärd som köper bra färg men tills ni får reda på vilken färg det är så kan ni bara spekulera - vilket antagligen bara spär på er oro.

[länk]

Det framgår inte vad exakt ni är oroliga för - men om ni har en generell oro för saker som är skadliga för barnet (jag antar att det är ert första barn, oron brukar avta från barn nr 2 och uppåt :p) så bör ni nog vidga er lite utöver färgen. T.ex. är väl Formaldehyd inte direkt hälsosamt och det finns ju bland annat i kosmetika, kläder m.m... Antagligen i färg också då Formaldehyd är ett konserveringsmedel. Man kan ju också reflektera över hur mycket mikroplaster ni får i er när ni konsumerar läsk eller dylikt.

Om ni vädrar kanske ni släpper in partiklar från trafiken utanför istället - är det mindre skadligt i sammanhanget?

Tyvärr kommer ni aldrig att 100 % komma undan allt ohälsosamt för barnen.

Kan tipsa om avsnittet i Grand Designs med familjen i London (tror jag det var) som byggde ett hyperallergivänligt hus där absolut ingenting de byggde med fick emittera skadliga kemikalier (pga barnens allvarliga allergier).
Att inte oroa sig för allt är inte ett argument mot att oroa sig för något.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
  • Gilla
sagabelami
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Nästa gång kommer din fru googla hur mycket gifter barn får i sig när de smakar på olika saker av plast under sitt första år. Sedan kommer hon googla på vad de röda prickarna betyder och sätta hjärtat i halsgropen när hon får otäcka svar från genierna på Familjeliv.se. Sedan kommer hon googla på varför någon annans barn kan prata men inte ert. Sedan kommer hon googla något annat. Och sedan något annat. Välkommen till ditt nya liv!
Ni kommer ha många bekymmer om olika risker men en nyrenoverad lägenhet som vädrats ordentligt efteråt bör inte stå högst på er lista.
Längre fram, om vad som kan vara skadligt för barnbarnen. ;-) Tur att jag och hustrun har tre kärnfriska barn som växt upp på en byggarbetsplats. :)

S
Jag tycker att hon ska prata med sin kontakt på MVC.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A
J Johaness skrev:
Jag söker därför efter ljus och lykta efter någon forskningsrapport/artikel eller person som kan dementera, eller bekräfta, risken och påverkan av vattenbaserad färg hos spädbarn. Finns info från färgtillverkarna men denna informationskälla "biter inte" så att säga.
Att bli förälder är något av de finaste upplevelser vi har i livet. Vi önskar våra barn det allra bästa och dit hör förstås en god hälsa.

Samtidigt med all glädje och förväntningar blandas känslor av oro som ibland övergår i ångest, det hör liksom till då vi vuxna vet att världen många gånger är farlig, något som vi absolut vill skydda våra barn från.

Denna oro kan upplevas som diffus och väldigt obehaglig, svår att sätta ord på för nu är ju den bästa tiden i våra liv. Om vi hittar något konkret att rikta oron mot blir den plötsligt mindre farlig genom att vi kan undvika det genom en aktiv handling. Oro kan hitta alla möjliga vägar att manifestera sig så att tillvaron blir begriplig.

Jag kan förstås inte säga att det är så i ert fall men en trolig förklaring är att vad som helst hade kunnat vara måltavla för den oro man kan känna som blivande förälder.

Fortsätt att vara din frus bästa stöd, visa förståelse för hennes oro men bidra inte till att öka oron genom att leta efter farligheter som kan drabba ett nyfött barn för är man tillräckligt envis så kommer man att hitta det till slut.

Lycka till!

Benämningen vattenbaserad färg är missvisande. Färgen ä vattenburen liksom andra färger är lösningsmedelsburna. Basen kan vara i huvudsak samma och vattnet finns med bara med tills målningen har torkat.
J Johaness skrev:
Hej,
Min fru är gravid och vi ska inom kort flytta till en lägenhet (hyresrätt) som mot vår vilja blir nyrenoverad i form av målade väggar, tak och snickerier. Detta är vanligtvis en uppskattad renovering bland hyresgäster men i vårt fall var det sagt att hyresvärden inte skulle måla om eftersom ett spädbarn kommer bo i lägenheten, som nu alltså kommer vara totalrenoverad. Inte optimalt eller klädsamt av hyresvärden men vi har i allefall möjlighet att vädra ut lägenheten i ca 10 dagar innan vi flyttar in.

Hyresvärden använder vattenbaserade färger som är svanenmärkt, och en är "astma och allergi- certifierad". Detta är såklart jättebra, men...

Min fru har läst en artikel om att vattenbaserad färg kan ändå vara skadligt för barn och det ska enligt forskningen finnas en koppling mellan astma och vattenbaserad färg. Hon vägrar nu flytta in i lägenheten.

Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.