9 350 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Vatten till fritidshus
Hej har någon något förslag på hur man på billigast och smidigast sätt löser vatten problem till sin sommarstuga? Har ingen vatten indraget och inte heller avlopp. Ska man koppla in kommunalt eller ska man borra brunn? Vissa pratar om att ha en dunk och ha en kran med motor från den. Hur skulle ni ha gjort? Tacksam för svar / Ida
Allt är ju en fråga om pengar, vilka förutsättningar har du?
Vilken standard vill du uppnå?
Varmhåller du stugan på vintern?
Finns det kommunalt VA framdraget till tomtgräns?
Vilken budget har du att röra dig med?
Kommunalt är nog överlägset bekvämast, det finns alltid där utan pumpar, fosforfällor och infiltrationsanläggningar...
Vilken standard vill du uppnå?
Varmhåller du stugan på vintern?
Finns det kommunalt VA framdraget till tomtgräns?
Vilken budget har du att röra dig med?
Kommunalt är nog överlägset bekvämast, det finns alltid där utan pumpar, fosforfällor och infiltrationsanläggningar...
Redigerat:
Du lär kolla med din kommun vilken avloppsanläggning som krävs om du ska eget vatten i en ny anläggning.
Klart det går att borra en brunn, våran sommarstuga har grävd brunn med allt inkommande vatten på samma ställe (badrum och kök vägg i vägg) och dessa rum varmhålls på vintrarna. (+5º) men så är vi också där ganska ofta, även på vintern.
Klart det går att borra en brunn, våran sommarstuga har grävd brunn med allt inkommande vatten på samma ställe (badrum och kök vägg i vägg) och dessa rum varmhålls på vintrarna. (+5º) men så är vi också där ganska ofta, även på vintern.
Redigerat:
Ok det kanske vore bättre. Vad kostar det? Vem anlitar man för sånt? Jag har ett kök och toalett vägg i vägg. Har du värmen på i huset året om?
Jag är väldigt ny på allt sånt här och är väldigt tacksam för all hjälp och råd
Jag är väldigt ny på allt sånt här och är väldigt tacksam för all hjälp och råd
Du måste besluta dig för vilken standard du vill ha och vad du tycker det kan få kosta.
Att borra brunn, köpa pump och gräva för ledningar etc. kostar en hel del. Utan att veta så mycket om kostnadsläget idag tror jag det är minst 50 tusen. Sedan påverkar förhållandena på platsen som kan göra det dyrare.
Att anlägga enskilt avlopp kostar mer. Börjar på kanske 100 tusen. Även här påverkar ju förutsättningarna på tomten mycket. I vissa miljöer är det väldigt kinkigt med vad man får anlägga.
Till detta får du ju räkna till installationskostnader inomhus för rördragning, toalett mm.
Att ha vatten indraget kräver också lite mer av en som fritidshusägare för att se till att det inte fryser. Handlar om att antingen se till att hålla det varmt under vintern eller noggrant tömma systemet på hösten. Om man gör bort sig och glömmer stänga av vattnet och det sen fryser och börjar läcka och man inte är där och upptäcker det kan det bli rätt otäckt...
För egen del skulle jag nog tycka att detta skulle kosta rätt mycket mer än det smakar för några helger under sommaren.
Att borra brunn, köpa pump och gräva för ledningar etc. kostar en hel del. Utan att veta så mycket om kostnadsläget idag tror jag det är minst 50 tusen. Sedan påverkar förhållandena på platsen som kan göra det dyrare.
Att anlägga enskilt avlopp kostar mer. Börjar på kanske 100 tusen. Även här påverkar ju förutsättningarna på tomten mycket. I vissa miljöer är det väldigt kinkigt med vad man får anlägga.
Till detta får du ju räkna till installationskostnader inomhus för rördragning, toalett mm.
Att ha vatten indraget kräver också lite mer av en som fritidshusägare för att se till att det inte fryser. Handlar om att antingen se till att hålla det varmt under vintern eller noggrant tömma systemet på hösten. Om man gör bort sig och glömmer stänga av vattnet och det sen fryser och börjar läcka och man inte är där och upptäcker det kan det bli rätt otäckt...
För egen del skulle jag nog tycka att detta skulle kosta rätt mycket mer än det smakar för några helger under sommaren.
Redigerat:
Jag vet ju inte så mycket om huset och dina förutsättningar men såhär skulle nog jag tänka kring alternativen.Ampen skrev:
Antingen låter du det i stort sett vara som det är, om det ändå funkar ok för som ni använder huset nu. Finns det fräscht vatten i en sjö eller så nära kan man ju använda det för tvätt och disk och sånt. Det brukar ändå vara till det det går mest vatten. Dricksvatten får man ta med sig i en stor dunk. Så har vi i ett litet sommarhus som vi använder ibland. Fungerar bra sommartid. Tvättar sig gör man genom att bada. Detta kan ju utvecklas lite genom att ha en liten pump som pumpar upp detta vatten. Har man inte "samma standard som hemma"-krav på ett fritidshus tror jag det räcker långt för sommarbruk.
Det motstående alternativet är ju att göra en ordentlig vatten och avloppsinstallation. Men för att det ska vara värt de par 100 000 det lär kosta så känns det som att du/ni i sådana fall ska göra det för att ni vill börja använda huset mer och kanske även på vintern. Om det är värt det eller inte beror väl också på var huset ligger. I vissa delar av landet kan man ju nästan köpa ett fritidshus för de pengarna...
Nu har jag antagit att kommunal anslutning inte är aktuell för dig. Finns det vid tomtgränsen förändras ju förutsättningarna en del, även om det också lär kosta en slant.
Redigerat:
Renoverare
· Bharat Barot
· 2 inlägg
Vi har stängt vattenat och har en temp på 10M Macarus skrev:Du måste besluta dig för vilken standard du vill ha och vad du tycker det kan få kosta.
Att borra brunn, köpa pump och gräva för ledningar etc. kostar en hel del. Utan att veta så mycket om kostnadsläget idag tror jag det är minst 50 tusen. Sedan påverkar förhållandena på platsen som kan göra det dyrare.
Att anlägga enskilt avlopp kostar mer. Börjar på kanske 100 tusen. Även här påverkar ju förutsättningarna på tomten mycket. I vissa miljöer är det väldigt kinkigt med vad man får anlägga.
Till detta får du ju räkna till installationskostnader inomhus för rördragning, toalett mm.
Att ha vatten indraget kräver också lite mer av en som fritidshusägare för att se till att det inte fryser. Handlar om att antingen se till att hålla det varmt under vintern eller noggrant tömma systemet på hösten. Om man gör bort sig och glömmer stänga av vattnet och det sen fryser och börjar läcka och man inte är där och upptäcker det kan det bli rätt otäckt...
För egen del skulle jag nog tycka att detta skulle kosta rätt mycket mer än det smakar för några helger under sommaren.
grader på sommarstuga. Men vi vill byta kul
Och förlängning ventil för att stänga och öppna vattenat. Förslag. Behöver inte grava
brun som redan finns.
Hur mycket i pengar är du villig att lägga på VA i stugan?
Har du kollat att det inte finns krav på kommunalt VA om det finns framdraget i området?
Sedan får du kolla vad som krävs av en avloppsanläggning på platsen om det är godkänt utifrån markförhållande, område och din fastighets storlek. Då kan du få en prisuppskattning.
Med egen brunn kan det tillkomma kostnader för olika filter beroende av vattenkvalité.
Så fundera på max driftkostnad/år också utifrån vad som är rimligt utifrån era förutsättningar och nyttjande.
Har du kollat att det inte finns krav på kommunalt VA om det finns framdraget i området?
Sedan får du kolla vad som krävs av en avloppsanläggning på platsen om det är godkänt utifrån markförhållande, område och din fastighets storlek. Då kan du få en prisuppskattning.
Med egen brunn kan det tillkomma kostnader för olika filter beroende av vattenkvalité.
Så fundera på max driftkostnad/år också utifrån vad som är rimligt utifrån era förutsättningar och nyttjande.
Renoverare
· Bharat Barot
· 2 inlägg
Hej Anders, inga planer av Vallentuna kommun att gå över till kommunal. Vi har en egen brun med huvudvatten kran som går från marken på gräsmattan 1 meter ner i jorden. Finns en järn rör med kulventil på som vrids medur att stänga av vattenat till stugan och motur att öppna vattenat. Detta som inte fungerar. Hur mycket kostar att fixa detta med rörmokare? Inte 50000?
Klicka här för att svara