6 985 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Vatten till avlopp rinner otroligt långsamt, hörs kluckande ljud.
Ska rensa och kolla till avlutning att den inte är täppt. Dock har den varit dålig avrinning ända sedan installationen. ska prova med bikarbonat och sugpropp idag oxå innan jag pratar med hantverkaren.A AG A skrev:
Vi har nog också ca 5m 40mm rör med ganska dålig lutning.
Men hos oss funkar det bra, vi har två handfat (kök och toalett), en duschkabin och tvättmaskinen kopplad till en "tratt".
Inget kluckande iaf, enda vi märker är att när tvättmaskinen tömmer så bubblar det upp lite i duschkabinen, men det åker ju ut igen.
Jag vill ju belysa att detta är i ett tillfälligt boende (byggbarack), jag hade aldrig installerat 40mm rör i en permanentbostad.
Men hos oss funkar det bra, vi har två handfat (kök och toalett), en duschkabin och tvättmaskinen kopplad till en "tratt".
Inget kluckande iaf, enda vi märker är att när tvättmaskinen tömmer så bubblar det upp lite i duschkabinen, men det åker ju ut igen.
Jag vill ju belysa att detta är i ett tillfälligt boende (byggbarack), jag hade aldrig installerat 40mm rör i en permanentbostad.
Många säger att det ska funka med en 40mm och svag lutning, så jag lutar mer åt att felsöka på avluftning eller om det är något med vattenlåset till att börja med. Hann inte igår, men ska plocka ner och rengöra vattenlåset, sedan ska jag hälla kokande vatten i röret för att se om det rinner undan. Sist men inte minst ska jag kolla om avluftningen blivit tilltäppt eller något. Kanske en början i alla fall^^X xLnT skrev:Vi har nog också ca 5m 40mm rör med ganska dålig lutning.
Finns det någon avluftning? Jag tror nämligen att du behöver en separat avluftning till köket, då det hamnat långt bort, vid sidan av. Detta skulle förklara att det varit dåligt från början. Dåligt flöde får sedan avlopp/vattenlås att sättas igen av fett och smuts.K Kaa78 skrev:Många säger att det ska funka med en 40mm och svag lutning, så jag lutar mer åt att felsöka på avluftning eller om det är något med vattenlåset till att börja med. Hann inte igår, men ska plocka ner och rengöra vattenlåset, sedan ska jag hälla kokande vatten i röret för att se om det rinner undan. Sist men inte minst ska jag kolla om avluftningen blivit tilltäppt eller något. Kanske en början i alla fall^^
är inte den vita slangen en avluftningsslang eller är det något jag missat?A AG A skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 425 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 425 inlägg
Det är ett översvämningsskydd men det fungerar lite som en avluftning för vattenlåset (vissa funkar väldigt dåligt utan detta öppet), behöver avloppssystemet avluftning så måste den sitta på ett grenrör innan vattenlåset. 50mm rör och uppåt ska klara 10m horisontell dragning från stammen utan beskymmer, 40mm ska tydligeb bara klara 3m enligt rekommendationer.K Kaa78 skrev:
Hej tack för svar, men om du tittar på min bild vart skulle du rekommendera att jag sätter vaccumventilen? Det verkar vara lite svårt att sätta den framför vattenlåset.Rickard. skrev:
Det är ett översvämningsskydd men det fungerar lite som en avluftning för vattenlåset (vissa funkar väldigt dåligt utan detta öppet), behöver avloppssystemet avluftning så måste den sitta på ett grenrör innan vattenlåset. 50mm rör och uppåt ska klara 10m horisontell dragning från stammen utan beskymmer, 40mm ska tydligeb bara klara 3m enligt rekommendationer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 425 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 425 inlägg
Om du ska sätta en så får du sätta ett grenrör på vita röret under vattenlåsts slang och "tratt". Vakuumventilen ska sitta så högt det bara går i skåpet så kanske ett 45° grenrör-rör-45° böj-rör-vakuumventil.K Kaa78 skrev:
Min magkänsla säger är att detta inte är rätt lösning men jag saknar helt erfarenhet av detta.