9 412 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Vatten som luktar Svavelväte...?
Hej,
är det någon som har lite tips till mig (eller snarare en kamrat till mig). Deras varmvatten stinker svavelväte (ruttna ägg). Jag misstänker att det är någon slags reaktion i deras varmvattenberedare som gör att varmvattnet luktar som det gör. Dom tycker själva att det skiljer mellan på olika hus på deras gård (tre hus med separata varmvattenberedare). Kan det vara så att något hus har kopparfodrad panna och någon rostfri eller offeranod. Man kan kanske bli misstänksam på att svavel från brunnsvattnet reagerar med koppar + vatten, eller?
Detta är säkert ett känt problem Förklara för mig!
Ödmjuka / JoGi
är det någon som har lite tips till mig (eller snarare en kamrat till mig). Deras varmvatten stinker svavelväte (ruttna ägg). Jag misstänker att det är någon slags reaktion i deras varmvattenberedare som gör att varmvattnet luktar som det gör. Dom tycker själva att det skiljer mellan på olika hus på deras gård (tre hus med separata varmvattenberedare). Kan det vara så att något hus har kopparfodrad panna och någon rostfri eller offeranod. Man kan kanske bli misstänksam på att svavel från brunnsvattnet reagerar med koppar + vatten, eller?
Detta är säkert ett känt problem Förklara för mig!
Ödmjuka / JoGi
Svavelväte brukar väl vattnet lukta om det finns sk djupgas i berggrunden. Alltså någon form av gas som innehåller svavel. Min svärfar hade detta i sitt förra hus och lösningen på detta var att installera ett filter a 20-30 kkr.
Berggaser kan förekomma i alla borrade brunnar och det enda sättet att bli av med dem är att lufta vattnet.
Det kan ske på olika sätt:
1. Man kan ha en kompressor och köra ned luft i vattnet.
2. Man kan lufta vattnet via en luftinjektor innan det går in i hydroforen.
Vid luftning oxiderar gasen till avfällningar och sjunker till botten...därför rekommenderas inte metod 1. Dessutom är luftinjektorn driven av trycket från pumpen, så några extra elmotorer behöver inte vara igång.
Hydroforen har en öppningsbar lucka vilket medger städning av botten på insidan någon gång om året.
Hydroforer och luftinjektorer säljs av firmor som sysslar med vattenrening, eventuellt finns det hos välsorterade rörisar och Rinkabyrör också. Den senare har de absolut billigaste hydroforerna. så de kan absolut rekommenderas.
Det kan ske på olika sätt:
1. Man kan ha en kompressor och köra ned luft i vattnet.
2. Man kan lufta vattnet via en luftinjektor innan det går in i hydroforen.
Vid luftning oxiderar gasen till avfällningar och sjunker till botten...därför rekommenderas inte metod 1. Dessutom är luftinjektorn driven av trycket från pumpen, så några extra elmotorer behöver inte vara igång.
Hydroforen har en öppningsbar lucka vilket medger städning av botten på insidan någon gång om året.
Hydroforer och luftinjektorer säljs av firmor som sysslar med vattenrening, eventuellt finns det hos välsorterade rörisar och Rinkabyrör också. Den senare har de absolut billigaste hydroforerna. så de kan absolut rekommenderas.
Klicka här för att svara