1 282 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Vatten ovan bergvärmepump, Thermia Diplomat Inverter M
Jag har vattenansamling på ovansidan av pumpen, tror det kommer från den svarta ventilen, se pil bild 2, (eller runt den) då varmvatten bereds. Den svarta ventilen leder till ett rör (se pil bild 1) som mynnar ut i en golvbrunn. Vad gör denna ventil? Vrider man på den så kommer det luft och då sipprar det ut vatten ur röret ner i golvbrunnen.
Säkerhetsventil för VV. det står säkert 9 bar på den. Vid större uttag av VV så kallnar beredaren och när det värms på, så ökar volymen på vattnet och säken pinkar ut lite. Nu är det inte ofta som inkommande tryck är så högt, att vid värmning, säken öppnar. Så då är det nog läga att byta ut den, kostar inte många kronor på varuhusen och är lätt att byta, gängade, finns storlekar 15, 20,25 mm och klämring för spillröret. Mät spillrörets dim, 20 mm då är gängan detsamma, Stänga av inkommande KV är bra och bara demontera säken och dit med en ny och lin och tätpasta på gängan.
EDIT Uppfattade att den pinkar ut lite, kanske det är i gängan på den det läcker, för mörkt på foto för att se,
EDIT Uppfattade att den pinkar ut lite, kanske det är i gängan på den det läcker, för mörkt på foto för att se,
Tveksamt då det skulle vara lite missfärgning på tappen ut från den, bruka bli som en vit/grå yta.V Vector skrev:
TS ta lite hushållspapper/toapapper och torka av runt delarna, då syns det direkt var dropparna är, lägg sen lite papper under delarna, så kanske det kan synas var det droppar uppifrån.
Efter att jag lindade in ventilen med papper och la en handduk under så har det varit torrt (självklart kan man inte få fram felet när man felsöker....) men det droppar fortfarande lite från röret ut i golvbrunn så jag misstänker fortfarande någon typ av läckage från ventilen.
Men den småkissar när den tillverkar varmvatten så det droppar från röret?Corpes skrev: