Jag har vattenansamling på ovansidan av pumpen, tror det kommer från den svarta ventilen, se pil bild 2, (eller runt den) då varmvatten bereds. Den svarta ventilen leder till ett rör (se pil bild 1) som mynnar ut i en golvbrunn. Vad gör denna ventil? Vrider man på den så kommer det luft och då sipprar det ut vatten ur röret ner i golvbrunnen.

• Ventil och kopparrör med röd pil visar vattenansamling ovanpå en pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling ovanpå en pump med en pil som pekar mot en svart ventil i ett trångt utrymme under ett tak.
    Skapa konto
Säkerhetsventil för VV. det står säkert 9 bar på den. Vid större uttag av VV så kallnar beredaren och när det värms på, så ökar volymen på vattnet och säken pinkar ut lite. Nu är det inte ofta som inkommande tryck är så högt, att vid värmning, säken öppnar. Så då är det nog läga att byta ut den, kostar inte många kronor på varuhusen och är lätt att byta, gängade, finns storlekar 15, 20,25 mm och klämring för spillröret. Mät spillrörets dim, 20 mm då är gängan detsamma, Stänga av inkommande KV är bra och bara demontera säken och dit med en ny och lin och tätpasta på gängan.

EDIT Uppfattade att den pinkar ut lite, kanske det är i gängan på den det läcker, för mörkt på foto för att se,

Tack för svar.
Såhär ser det ut:

• Rörinstallation med kopparrör och ventiler, en lila trasa ligger ovanpå en tank bredvid en säkerhetsventil märkt 9 bar.
    Skapa konto
  • Ventilinstallation i kopparrör med Flamco Flexvent och en rosa trasa som ligger under anslutningen.
    Skapa konto
Jag skulle sätta en slant på automatluftaren som är boven i dramat. Dom har ju en förmåga att med tiden läka lite

V Vector skrev:
Jag skulle sätta en slant på automatluftaren som är boven i dramat. Dom har ju en förmåga att med tiden läka lite
Tveksamt då det skulle vara lite missfärgning på tappen ut från den, bruka bli som en vit/grå yta.
TS ta lite hushållspapper/toapapper och torka av runt delarna, då syns det direkt var dropparna är, lägg sen lite papper under delarna, så kanske det kan synas var det droppar uppifrån.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad jag kan se så droppar det hela tiden från avtappningsröret ner i golvbrunn, kan det då vara denna 9bars ventil som strular?

Förtydligande, det smådroppar (absolut inga mängder) ur avtappningsröret hela tiden men när vv körs så bildas pölen på pumpen. Har nu lindat in toapapper runt ventilen så får vi se.

Corpes Corpes skrev:
Vad jag kan se så droppar det hela tiden från avtappningsröret ner i golvbrunn, kan det då vara denna 9bars ventil som strular?
Jepp den har fått fnatt och är inte tät. Inget ovanligt. Byt den.

Corpes Corpes skrev:
Förtydligande, det smådroppar (absolut inga mängder) ur avtappningsröret hela tiden men när vv körs så bildas pölen på pumpen. Har nu lindat in toapapper runt ventilen så får vi se.
Pölar på pumpen? Tveksamt med kondens, men man vet aldrig.

J jonaserik skrev:
Pölar på pumpen? Tveksamt med kondens, men man vet aldrig.
Tror inte på kondens, den läcker nog vatten vid vv beredning. Undersöker mer noggrant efter duscharna ikväll👍

Corpes Corpes skrev:
Tror inte på kondens, den läcker nog vatten vid vv beredning. Undersöker mer noggrant efter duscharna ikväll👍
Hur gick det?

Efter att jag lindade in ventilen med papper och la en handduk under så har det varit torrt (självklart kan man inte få fram felet när man felsöker....) men det droppar fortfarande lite från röret ut i golvbrunn så jag misstänker fortfarande någon typ av läckage från ventilen.

Corpes Corpes skrev:
Efter att jag lindade in ventilen med papper och la en handduk under så har det varit torrt (självklart kan man inte få fram felet när man felsöker....) men det droppar fortfarande lite från röret ut i golvbrunn så jag misstänker fortfarande någon typ av läckage från ventilen.
Men den småkissar när den tillverkar varmvatten så det droppar från röret?

Den "småkissar" vid vv tillverkning men det smådroppar även då ingen vv körs (dock mindre mängd dropp då)

Corpes Corpes skrev:
Den "småkissar" vid vv tillverkning men det smådroppar även då ingen vv körs (dock mindre mängd dropp då)
Men du har inte märkt något skillnad på varmvattnet om det har blivit sämre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.