För snart 3 år sedan köpte jag ett fritidshus mitt i Sörmland med allt lösöre inklusive gräsklippare, möbler, roddbåt, kräftburar och metspön mm. Tomten är på nästan 1 hektar med 150 meter strand gränsande till en insjö.

Det blev snart bråk om fiskerätten i sjön. Ena grannfrun hävdade att jag inte fick fiska i sjön och dessutom att min fastighet inte heller hade tillhörande vattenområde. Inget av detta var helt tydligt i köpekontraktet eller medföljande handlingar.

Jag fick också ett anonymt brev i min brevlåda innehållandes en av lantmäteriet tidigare utredningar från -01 om fisket i sjön där min fastighet inte fanns med (tydligt understruket). Jag fick förtäckta hot och en annan grannes båtbrygga passerade i mörkret helt mörklagd efter midnatt när jag hade mina kräftburar ute… :mad:

Jag beställde en ny utredning av lantmäteriet som gav min fastighet både fiskerätt och att ett stort vattenområde tillhör densamma (dels ett vattenområde för en tidigare avstyckad fastighet och dels vatten ut till halva sjön för den befintliga fastigheten). Av fiskerätten har fastigheten rätt till 1/160-del som en storägare i området fick avstå pga historiska (från 1800-talet) avstyckningsavtal som jag inte förstår mig på. :D

Anledningen till mitt ekonomiska mod att göra detta var en tidigare utredning från 50-talet som kommit fram till samma sak samt att det började bli lite obehagligt att fiska i sjön pga alla hot och påstötningar.

Nu visar det sig att grannfruns (hon som startade bråket) fastighet verkar sakna fiskerätt i sjön men ha tillhörande vatten! :surprised:

Nu till några frågor:

1. Snart kommer lantmäteriets räkning. Anledningen till att jag beställde utredningen var ju en av lantmäteriet tidigare utförd utredning ang fiskerätt där min fastighet felaktigt saknades. Kan man få en reduktion av utredningspriset av lantmäteriet tror ni?

2. Vad skulle ni göra med den trätgiriga grannfrun nu när det är jag som har ett trumf på handen?

3. Mitt fiske berör huvudsakligen kräftor (finns rikligt) och ett sparsamt fritidsfiske. Innebär 1/160-dels fiskerätt underlag för ytterligare bråk om hur mycket min fastighet får fiska? Det finns ingen fiskevårdsförening i sjön.

4. Innebär fiskerätt med tillhörande vatten och strand en fördel när man vill bygga båthus och brygga, när man vill lägga ut sjöburen värme, andra tips på fördelar detta kan ge?

5. Hur mycket höjs tomtvärdet i och med att vatten och fiskerätt nu är definitivt?

6. Av de gamla utredningarna kan jag utläsa att storägaren i området har rätt att ha ett nötkreatur på min mark sommartid. Vad säger in om detta?
 
Tille skrev:
6. Av de gamla utredningarna kan jag utläsa att storägaren i området har rätt att ha ett nötkreatur på min mark sommartid. Vad säger in om detta?
Passa dig för att bråka med bonnen och hans polare om du inte vill ha kossor i trädgården.
Servitut är starka rättigheter.

Mvh
 
Hur kul och skönt det än vore att trycka till surkärringen, så är det nog bättre att sköta det så ödmjukt som möjligt,
Risken är att hon är av den kalibern att hon aldrig ger sig om du retar henne,
Och då har du fiskerätt, och ett evigt bråk om småsaker, för all framtid..
 
Jo, men i servitutet om nötkreatur rör det ett (1) djur. Det finns inga stängsel på tomten och en väg delar den i 2 delar...

När det gäller gamla tanter är ödmjukhet mitt motto!
 
1: Jag tycker du skall visa lantmäteriet den förra utredningen de gjorde, och ifrågasätta om de skall ha betalt för den här när de med några års mellanrum kommer med så vitt skilda uppgifter.

2: Behandla grannfrun så korrekt som situationen medger. Ibland är det en ännu större seger att kunna behärska jublet över sin framgång så att den andre inte ens kan klaga på det.

3: Frågan om hur mycket fisk som får tas upp tror jag Länsstyrelsen är tillsynsman för, de bör kunna ge dig svar på om det finns begränsningar.

4: Det är mycket tveksamt om fiskerätt kan vara värt något för att kunna runda strandskyddet eftersom det inte handlar om yrkesfiske.

5: En mäklare kan säkert berätta om den skillnaden på din ort. Det handlar lite om hur exklusivt det är med fiskevatten och strandtomt där du bor. Men förmodligen är det värt fakturan från lantmäteriet ett antal gånger...

6: Stöt dig inte med den bonnen, får då kanske en tämligen ilsken tjur stationeras mellan dina hallonbuskar och krocketplanen.
 
Hej!

2, som tidigare inlägg, visa att du är storsint och erbjud henne fiska på ditt vatten, det svider nog tillräckligt för henne...

6, akta dig noga för att bråka med bönder som har servitut, dom är av ett envist och ofta långsint släkte...

Lycka till!

/Henrik
 
Bra idé, jag ska vara supergenerös mot tanten som tydligen var i kontakt med lantmäteriet (anade viss irritation från deras sida) ett flertal gånger under utredningstiden och försökte påverka utfallet till min nakdel.
 
Ok, dags att berätta hur det gick med lantmäteriet. Dom halverade kostnaden på min begäran till 16 lax istället för 32...
 
Grattis!! Bara till att fiska upp kräftor så att du tjänar in 16 000:- nu då :-D
 
Hm, så kan man ju se det men i priset ingick även gränsvisning och fastställning av att det hör ett par ha sjö till fastigheten utöver att fiskerätten fastställdes. Undrar hur fastighetspriset påverkas av den uppgraderingen?
 
Den borde iaf inte sjunka... :)
 
Oavsett tantens ålder så ska hon lära sig att man inte uppför sig hursomhelst. Du har fått en kostnad för att hon är egoistisk. Gör klart för tanten att du tänker kolla upp hennes fiskerätt om hon fortsätter strula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.