6 141 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Vatten: Mysteriet med vattenpelaren
Sida 1 av 2
På det nyköpta torpet (som ligger på en höjd) finns en djupborrad (31 m djup) brunn. Diametern på det svarta plaströret är 12 cm och från hålet leder en (16 mm) slang in i huset och in under köksbänken där det hela slutar.
En likadan slang är på något oklart sätt kopplad till brunnen under markytan och mynnar ut 50 meter längre ned i backen. Från den strömmar hela tiden lite vatten, men utan tryck. En tredje slang leder ned vid sidan av röret och slutar ovanför betongringen.
Vill gärna ha en pumpautomat till den förstnämnda slangen men när jag tittar ner i röret, släpper en sten, tar tiden till plumset mot vattenytan och räknar ut avståndet till pelaren, får jag rimliga c:a 10 meter. Det är inte så bra om man vill använda pumpautomat.
Därför undrar jag om det skulle hjälpa att täppa till mynningen i slangen som leder ut i backen. Då borde väl pelaren fyllas med vatten til en viss gräns, beroende på undertrycket. Men den förre ägaren menar att pelaren ändå hamnar på konstant nivå. Det har jag svårt att förstå eftersom det hela tiden "läcker ut" vatten till slangen i backen.
Har bifogat en bild som visar hur det ser ut i betongringen.
Den slang som "ringlar sig" längs insidan av ringen är den som sticker upp ur ringen och inte leder någonstans.
Varför går den ner i marken vid sidan om röret?
vad är det för "pinne" som är instucken i marken och ut genom insidan av röret?
Kan någon dra slutsatser av detta och det ni ser i bilden?

En likadan slang är på något oklart sätt kopplad till brunnen under markytan och mynnar ut 50 meter längre ned i backen. Från den strömmar hela tiden lite vatten, men utan tryck. En tredje slang leder ned vid sidan av röret och slutar ovanför betongringen.
Vill gärna ha en pumpautomat till den förstnämnda slangen men när jag tittar ner i röret, släpper en sten, tar tiden till plumset mot vattenytan och räknar ut avståndet till pelaren, får jag rimliga c:a 10 meter. Det är inte så bra om man vill använda pumpautomat.
Därför undrar jag om det skulle hjälpa att täppa till mynningen i slangen som leder ut i backen. Då borde väl pelaren fyllas med vatten til en viss gräns, beroende på undertrycket. Men den förre ägaren menar att pelaren ändå hamnar på konstant nivå. Det har jag svårt att förstå eftersom det hela tiden "läcker ut" vatten till slangen i backen.
Har bifogat en bild som visar hur det ser ut i betongringen.
Den slang som "ringlar sig" längs insidan av ringen är den som sticker upp ur ringen och inte leder någonstans.
Varför går den ner i marken vid sidan om röret?
vad är det för "pinne" som är instucken i marken och ut genom insidan av röret?
Kan någon dra slutsatser av detta och det ni ser i bilden?

Testa, jag tror att pelaren kommer att höjas vad än den förre ägaren säger. Slangen har förmodligen satts dit för att du har "tryck" i brunnen. Möjligen är det inte tätt vid ingången till brunnen så när man täpper slangen så rinner det ut i marken.
Vad har du för pump idag?
Är det en öppen eller proppad ände?
Rogge
Tack för svar!
Hur kan det rinna ut i marken om det är plaströr hela vägen ner, för det är det väl? Eller vad menas med "ingången" till brunnen?
Det finns ingen pump alls. Slangen hänger löst under köksbänken.
Det är en pump jag ska installera och jag vill helst ha pumpautomat, snarare än det dränkbara alternativet som både blir minst fem gånger dyrare och tar mer plats (hydrofor) som inte finns.
Den slang som slingrar sig är helt öppen, men jag börjar nu fundera enligt följande:
Den slang som går ner i röret skulle väl kunna vara den som leder ned i backen och som med hävertprincipen får vattnet att flöda. Det stämmer nämligen med hur den är riktad där den går ned i gruset.
Den andra slangen (som ringlar sig) skulle kunna vara den som går in i huset och som i så fall alltså inte är nedsänkt i brunnen ännu, dvs det som ringlar sig ska ner i brunnen och då helst med en förlängning.
Men kan en hävert klara tio meter?
Frågorna blev fler.
Hur kan det rinna ut i marken om det är plaströr hela vägen ner, för det är det väl? Eller vad menas med "ingången" till brunnen?
Det finns ingen pump alls. Slangen hänger löst under köksbänken.
Det är en pump jag ska installera och jag vill helst ha pumpautomat, snarare än det dränkbara alternativet som både blir minst fem gånger dyrare och tar mer plats (hydrofor) som inte finns.
Den slang som slingrar sig är helt öppen, men jag börjar nu fundera enligt följande:
Den slang som går ner i röret skulle väl kunna vara den som leder ned i backen och som med hävertprincipen får vattnet att flöda. Det stämmer nämligen med hur den är riktad där den går ned i gruset.
Den andra slangen (som ringlar sig) skulle kunna vara den som går in i huset och som i så fall alltså inte är nedsänkt i brunnen ännu, dvs det som ringlar sig ska ner i brunnen och då helst med en förlängning.
Men kan en hävert klara tio meter?
Frågorna blev fler.
Den där slangen som mynnar under diskbänken är den pluggad eller öppen?
Den där pinnen skulle ju, som sagts tidigare, kunna vara en avstängningskran.
Man kan ha övertryck i grundvattnet då sprutar det upp.
Det skulle kunna vara så att du har övertryck i det djupa grundvattnet och att det är därför som det rinner ur slangen. Sedan är brunnen tätad och så har du en vattenpelare ovan på tätningen som kommer från det ytliga grundvattnet. (så ska väll inte en brunn vara utförd så det är en okvalifiserad gissning)
Den där pinnen skulle ju, som sagts tidigare, kunna vara en avstängningskran.
Man kan ha övertryck i grundvattnet då sprutar det upp.
Det skulle kunna vara så att du har övertryck i det djupa grundvattnet och att det är därför som det rinner ur slangen. Sedan är brunnen tätad och så har du en vattenpelare ovan på tätningen som kommer från det ytliga grundvattnet. (så ska väll inte en brunn vara utförd så det är en okvalifiserad gissning)
Borde man inte kunna hälla en flaska karamellfärg i brunnen och sedan se om "skvallerrörets" vatten ändrar färg?
Som sagt en okvalifiserad gissning var det.
Grundvatten kan ha högre tryck än vad som krävs för att det ska tryckas upp till ytan (artesiskt tryck) då kommer det att rinna/spruta ur hålet. Vill man inte det måste man täta mellan borrhåletssidor och det rör/slang som går ner i hålet. Var,hur ,är vet jag inte. Jag vet däremot att det ur BVPs-hål kan skvala rätt bra.
Det finns ngt som heter typ brunnsforum som drivs av ngn brunnsborrar org. jag tror att du ska försöka att hitta den sidan. Det finnns en rätt kunnig ansvarig på den sidan, han är nog rätt person att fråga.
Grundvatten kan ha högre tryck än vad som krävs för att det ska tryckas upp till ytan (artesiskt tryck) då kommer det att rinna/spruta ur hålet. Vill man inte det måste man täta mellan borrhåletssidor och det rör/slang som går ner i hålet. Var,hur ,är vet jag inte. Jag vet däremot att det ur BVPs-hål kan skvala rätt bra.
Det finns ngt som heter typ brunnsforum som drivs av ngn brunnsborrar org. jag tror att du ska försöka att hitta den sidan. Det finnns en rätt kunnig ansvarig på den sidan, han är nog rätt person att fråga.
Brunnsforum hittat!
Tack för tips.
Förresten finns följande info från brunnsarkivet:
62300032
TOPN 623
BRNR 32
FORS 146303
FAST BLABLABLA 1:1
ORT BLABLA
LAGE 3M N INGÅNG
BDAT 19770718
X 6375930
Y 1320070
VXY 0
EKON 6254
BURDI 0
TOTDJ 31
TJ
BORRJDJ 0.5
STALTI 0
PLASTTI 0.5
TATN
ANV HUS
VMANGD 1080
OBJECTID 30513
Tack för tips.
Förresten finns följande info från brunnsarkivet:
62300032
TOPN 623
BRNR 32
FORS 146303
FAST BLABLABLA 1:1
ORT BLABLA
LAGE 3M N INGÅNG
BDAT 19770718
X 6375930
Y 1320070
VXY 0
EKON 6254
BURDI 0
TOTDJ 31
TJ
BORRJDJ 0.5
STALTI 0
PLASTTI 0.5
TATN
ANV HUS
VMANGD 1080
OBJECTID 30513
??? ??? ???zingo skrev:
Finns det ett brunnsarkiv också? ???
Skulle isf inte bli förvånad, om man kommer att beskattas för brunnsinnehav också. :-/
Jo, för borrade brunnar. Borraren ansvarar ju för hålet och ska se till att det blir registrerat. En anledning är väl att man vill ha lite koll på hålen för att undvika förorening av grundvattnet.Immobil skrev:
Jajamän! Snart kommer staten att lägga energiskatt på alla energibrunnar! ;D
/FW