Hej! Installerar nu ett nytt kök och funderar på hur jag ska göra med vattnet till blandaren. Vattnet kommer från väggen och sitter bakom ett skåp som är till vänster om vaskskåpet. Se bild. Blandarslangarna är för korta (så klart) men undrar om det är bäst att 1. Ta ner stommarna igen och dra nya rör in till bakom vaskskåpet eller 2. Förlänga blandarslangarna och dra de genom stommarna till det befintliga vattnet?

Hur hade ni gjort? Och på vilket sätt?

Tusen tack för hjälp. Bifogar en närbild på vattnet innan jag rev ut det gamla köket.

• Bild av köksskåp under installation, med markeringar för vatten och vaskskåpets placering. Gröna slangar och öppningar för rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av köksrör bakom skåp, inklusive vattenledningar och avloppsrör, innan renovering av kök. Installation av nya kök i pågående projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det i skåpet till vänster, där vattenanslutningen finns?

Förutsatt att jag är rätt uppdaterad så krävs det nog s.k. läckageskydd även där enligt Säker Vatten..

Jag hade om möjligt bytt anslutningsslangarna till blandaren till en längre variant.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Vad är det i skåpet till vänster, där vattenanslutningen finns?

Förutsatt att jag är rätt uppdaterad så krävs det nog s.k. läckageskydd även där enligt Säker Vatten..

Jag hade om möjligt bytt anslutningsslangarna till blandaren till en längre variant.
Det är ett vanligt skåp med lådor, tänkt till diverse porslin etc.

Okej, så förlängda soft-PEX då? Förstår att det inte är en bra idé att börja modifiera blandaren.

Jag hade liknande dilemma i vårt kök och gjorde en lösning med dubbelnipplar och anslutningsslang.

Optimalt? Helt säkert inte
Funktionellt? Jepp

• Gilla
DoktorMarcus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.