6 267 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Vatten eller elburen golvvärme i kök?
Är du återförsäljare för solpaneler?Raptor50 skrev:
Låt oss tänka så här då. Om 5 år så väljer TS att lägga solpanel på sitt tak. Då får man inte sälja mer ström än vad man använder själv. Jaha.. Ooops. Bara hushålls el.. Kanske inte lönt att köpa solpanel ändå då... Får värma med den fjärrvärmen som kanske har gått upp i pris..
Dubbelt är kanske lite dyrare nu, men senare är det för sent.
Borde det inte vara lättare att räkna hem den där kalkylen om man slängde ut hela fjärrvärmesystemet och installera direktverkande el i hela huset? Eller varför inte sätta dit en kylmaskin man kan köra på sommaren när solen lyser in och det blir för varmt inne.
Hehe.. Nej. Det är jag absolut inte.
Jag bara säger att ström kommer antagligen bli dyrare. Så då blir antagligen allt annat det som har med värme att göra också. Blir det så att vi skall stänga ner kärnkraft, och fortsätta subsidiera sompanel så kommer priset bli som i tyskland, mycket högre. . Då är dom stora förlorarna dom som inte har några solpanel alls. Däribland kanske mig själv, om jag inte får igång mina solpanel på ett vettigt sätt. Men jag har inte sökt pengar för mina solpanel.
Jag har ändå några solpanel som funkar bra på min tank. Nog på hela sommarhalvåret, och en klar vinterdag med 20 minus om det skall vara det.
Jag bara säger att ström kommer antagligen bli dyrare. Så då blir antagligen allt annat det som har med värme att göra också. Blir det så att vi skall stänga ner kärnkraft, och fortsätta subsidiera sompanel så kommer priset bli som i tyskland, mycket högre. . Då är dom stora förlorarna dom som inte har några solpanel alls. Däribland kanske mig själv, om jag inte får igång mina solpanel på ett vettigt sätt. Men jag har inte sökt pengar för mina solpanel.
Jag har ändå några solpanel som funkar bra på min tank. Nog på hela sommarhalvåret, och en klar vinterdag med 20 minus om det skall vara det.
Det är inget problem att värma ett vattenburetsystem med el om man skulle vilja det. Så det argumentet gpr bort helt.
Energi beräkningarna tidigare är inte rätt. Det är inte effekten på golvvärmen som avgör energiförbrukningen, om den inte är underdimensionerad. Det som avgör är hur mycket värme man behöver.
Energi beräkningarna tidigare är inte rätt. Det är inte effekten på golvvärmen som avgör energiförbrukningen, om den inte är underdimensionerad. Det som avgör är hur mycket värme man behöver.
Klicka här för att svara