6 706 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Vattbräda - avrundning
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ska spåna vidare på detta och se vad man kan göra, tack!H heimlaga skrev:Jag skulle hyvla en sneddning på nedre kanten av fodret så att det blir en droppnäsa som får vattnet som rinner längs fodret att droppa ned utanför i stället för att rinna in i springan. Det moderna fodret ser ut att vara av finsågat virke med rundad kant och det leder ju vattnet inåt.
De gamla vattbräderna har helt klart mest som funktion att vattnet inte skall rinna bakom fodret. De har faktiskt en droppkant men den är innanför rundningen.
Ska primärt sätta om gångjärnen så att fönstret inte glipar så mycket i överkant.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Oldboy skrev:
Har gjort ett försök att åtgärda det hela på bästa sätt jag kan. Har flyttat gångjärnen så att fönstret som upp lite och flyttat ut nedre gångjärnet några millimeter.
Det sistnämnda blev inte speciellt tjusigt, utan bara en vanlig salning med en träkloss i mellan.
För att få ordning på detta på riktigt så får det blir en karmlagning men det har jag inte riktigt tid med just nu.
Nu glipar det i alla fall bara 3-4mm istället för 11-12.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Idag kom det en riktig dunderskur, helt makalöst, det kom så mycket vatten att det missade hängrännorna till och med. Kraftig vind och regnet nästan stod rakt mot fasaden där dessa ”problemfönster” sitter och inte en droppe hittade in.Oldboy skrev:
Har ändå fått mig en liten förhoppning om att det är ett positivt tecken även om jag inte håller andan än
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden