M
H heimlaga skrev:
Jag skulle hyvla en sneddning på nedre kanten av fodret så att det blir en droppnäsa som får vattnet som rinner längs fodret att droppa ned utanför i stället för att rinna in i springan. Det moderna fodret ser ut att vara av finsågat virke med rundad kant och det leder ju vattnet inåt.

De gamla vattbräderna har helt klart mest som funktion att vattnet inte skall rinna bakom fodret. De har faktiskt en droppkant men den är innanför rundningen.
Ska spåna vidare på detta och se vad man kan göra, tack!

Ska primärt sätta om gångjärnen så att fönstret inte glipar så mycket i överkant.

M
Oldboy Oldboy skrev:
Återkom gärna senare, (efter en vinter eller två), med feedback på hur det gått. Vore fint att få verifierat vad som kan orsaka sådant, samt hur det åtgärdas. :)

Har gjort ett försök att åtgärda det hela på bästa sätt jag kan. Har flyttat gångjärnen så att fönstret som upp lite och flyttat ut nedre gångjärnet några millimeter.
Det sistnämnda blev inte speciellt tjusigt, utan bara en vanlig salning med en träkloss i mellan.
För att få ordning på detta på riktigt så får det blir en karmlagning men det har jag inte riktigt tid med just nu.

Nu glipar det i alla fall bara 3-4mm istället för 11-12.

• Gångjärn på ett vitmålat fönster som är justerat och fäst med en synlig träkloss samt skruvar mot karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flyttade gångjärn på ett fönster med en synlig träkloss och tecken på justeringsarbete.
    Skapa konto
  • Flyttade gångjärn på ett vitt fönster med en träkloss insatt som tillfällig lösning för att minska glipan.
    Skapa konto
  • En hand håller upp ett måttband mot en fönsterkarm för att visa en glipa på några millimeter.
    Skapa konto
Ser bra ut

M
H heimlaga skrev:
Ser bra ut
Tack!

M
Oldboy Oldboy skrev:
Återkom gärna senare, (efter en vinter eller två), med feedback på hur det gått. Vore fint att få verifierat vad som kan orsaka sådant, samt hur det åtgärdas. :)
Idag kom det en riktig dunderskur, helt makalöst, det kom så mycket vatten att det missade hängrännorna till och med. Kraftig vind och regnet nästan stod rakt mot fasaden där dessa ”problemfönster” sitter och inte en droppe hittade in.

Har ändå fått mig en liten förhoppning om att det är ett positivt tecken även om jag inte håller andan än :)

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.