2 908 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Våtrumsfolie
Har (tyvärr) köpt ett badrumspaket från ett som det verkar mindre seriöst företag. Inget fel på materialet men det saknas en del och tvistar om det nu.
Till frågan, jag har använt Lip våtrumsfolie men fick med för lite så det räckte inte till golvet, i väntan på att få kompletterande material ordnade en kompis webers tec folie, surfade in på deras sida och där står det att man inte ska lägga det på betong som är nyare än två månader, jag har flytspacklat golvet för en vecka sedan men jag har inte sett skymten av några sådana rekomendationer hos Lip.
Båda borde ju bli i princip lika täta, vågar man köra på ändå?
Till frågan, jag har använt Lip våtrumsfolie men fick med för lite så det räckte inte till golvet, i väntan på att få kompletterande material ordnade en kompis webers tec folie, surfade in på deras sida och där står det att man inte ska lägga det på betong som är nyare än två månader, jag har flytspacklat golvet för en vecka sedan men jag har inte sett skymten av några sådana rekomendationer hos Lip.
Båda borde ju bli i princip lika täta, vågar man köra på ändå?
I så fall ett märke på väggarna och ett på golv. På vilka grunder skulle de kunna sätta sig på tvären då båda är godkända? Så vitt jag har kunnat utläsa om alla regler har jag inte sett något om det så länge allt är godkänt.
Ser man i BKR regler för våtrum så finns under avsnittet tätskikt att hela systemet skall vara utprovat tillsammans (tätskikt, fix mm).
I ditt fall tror jag de flesta skadereglerare hade låtit dig komma undan med detta lilla ev frånsteg sålänge du använder rätt fix o tillbehör till Lip systemet kontra liladant väljer rätt saker till Weber. MEN du tar ändå en liten chansning, får du en våtrumsskada o det dåvarande försäkringsbolaget har en snäv skadepolicy eller du får en grinig reglerare så kan du bli nekad eller iaf få strul.
Det många inte vet är att försäkringsbolag utom villkoren har intern skadepolicy för var toleranser ska gå för att hjälpa skadereglerarna att tolka i enskilda fall. Denna policy fluktuerar o kan vara rätt snäll i de flesta perioder för att ge bra rykte o så ser man att säljbudgeten inte går ihop med skadeutbetalningarna. Helt plötsligt får skadechefen nya förutsättningar från affärsledningen o skadepolicyn ändras o med den även alla gamla löften om hur man reglerar eller kundens egna tidigare minnen från andra skador o dess hantering. Efter en sänkning av skadegrad (procentuell beräkning på hur mkt av premierna som försvinner på skador) så återgår policyn oftast igen men det hjälper inte de som hjälpt till att bygga tillbaka marginalerna
Sorry offtopic men ville bara visa hur osäkert det kan vara med försäkringen
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
I ditt fall tror jag de flesta skadereglerare hade låtit dig komma undan med detta lilla ev frånsteg sålänge du använder rätt fix o tillbehör till Lip systemet kontra liladant väljer rätt saker till Weber. MEN du tar ändå en liten chansning, får du en våtrumsskada o det dåvarande försäkringsbolaget har en snäv skadepolicy eller du får en grinig reglerare så kan du bli nekad eller iaf få strul.
Det många inte vet är att försäkringsbolag utom villkoren har intern skadepolicy för var toleranser ska gå för att hjälpa skadereglerarna att tolka i enskilda fall. Denna policy fluktuerar o kan vara rätt snäll i de flesta perioder för att ge bra rykte o så ser man att säljbudgeten inte går ihop med skadeutbetalningarna. Helt plötsligt får skadechefen nya förutsättningar från affärsledningen o skadepolicyn ändras o med den även alla gamla löften om hur man reglerar eller kundens egna tidigare minnen från andra skador o dess hantering. Efter en sänkning av skadegrad (procentuell beräkning på hur mkt av premierna som försvinner på skador) så återgår policyn oftast igen men det hjälper inte de som hjälpt till att bygga tillbaka marginalerna
Sorry offtopic men ville bara visa hur osäkert det kan vara med försäkringen
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
Lite märkligt ...kinglolle skrev:Ser man i BKR regler för våtrum så finns under avsnittet tätskikt att hela systemet skall vara utprovat tillsammans (tätskikt, fix mm).
I ditt fall tror jag de flesta skadereglerare hade låtit dig komma undan med detta lilla ev frånsteg sålänge du använder rätt fix o tillbehör till Lip systemet kontra liladant väljer rätt saker till Weber.
I min värld vore det bättre om duk-lim-manschetter och ev primer kommer från samma och sen borde fixet spela lite mindre roll ...
Ryggradskänslan min är att man borde kunna flytspackla och skrapspackla med ett system med dess primers och vidhäftare.
Att allt som har med tätskiktet, från något som ska öka vidhäftning till duk, lim, gummi osv ska komma från ett och samma system.
Och slutligen att fix och fog bör komma från samma tillverkare.
Dvs att det finns två "gränssnitt" där det borde göra minst att byta fabrikat.
Men det är ju bara som jag tycker, helt utan att ha några belägg för det förutom mitt (o)sunda förnuft.
Själv har jag beställt rubbet utom fogen från LIP.
Och jag hoppas verkligen att jag inte sumpar någon manschett eller så och att alla mängder räcker ty jag har inget extra material att ta till om jag klantar mig. :S
Håller med.Mikael_L skrev:Lite märkligt ...
I min värld vore det bättre om duk-lim-manschetter och ev primer kommer från samma och sen borde fixet spela lite mindre roll ...
Ryggradskänslan min är att man borde kunna flytspackla och skrapspackla med ett system med dess primers och vidhäftare.
Att allt som har med tätskiktet, från något som ska öka vidhäftning till duk, lim, gummi osv ska komma från ett och samma system.
Och slutligen att fix och fog bör komma från samma tillverkare.
Dvs att det finns två "gränssnitt" där det borde göra minst att byta fabrikat.
Men det är ju bara som jag tycker, helt utan att ha några belägg för det förutom mitt (o)sunda förnuft.
Själv har jag beställt rubbet utom fogen från LIP.
Och jag hoppas verkligen att jag inte sumpar någon manschett eller så och att alla mängder räcker ty jag har inget extra material att ta till om jag klantar mig. :S
Anledningen att fixet har ingått i systemtänket är för att dra allting in absurdum. Man vill ha testat att fixet inte påverkas av övriga material då det är just fixet som ska fästa ytmaterial och skulle vidhäftningen där påverkas så hade det till följd kunnat tvinga att man får göra om stora delar eller hela.
Notera fog är mig veterligen inte upptaget som system utan där väljer man fritt
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.169007,15.585325