10 161 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
våtrumsfärg - hönshus?
Hej!
har byggt ett hönshus, rätt lyxigt kan man tycka, våtrumsmatta på golvet och råspont med gips på väggarna.
nu vill jag ha en bra yta på dessa gipsskivor, jag funderar på om man kan måla dem med våtrumsfärg för att man ska få en sån lättstädat yta som möjligt?, så man kan torka av med blöt trasa iaf, men kanske inte spola med vatten direkt.
kan jag köpa vilken våtrumsfärg som helst? när man läser ser man ju att det ska vara väv och grundfärg osv...
men jag vill bara måla utan att sätta väv, går det?
har byggt ett hönshus, rätt lyxigt kan man tycka, våtrumsmatta på golvet och råspont med gips på väggarna.
nu vill jag ha en bra yta på dessa gipsskivor, jag funderar på om man kan måla dem med våtrumsfärg för att man ska få en sån lättstädat yta som möjligt?, så man kan torka av med blöt trasa iaf, men kanske inte spola med vatten direkt.
kan jag köpa vilken våtrumsfärg som helst? när man läser ser man ju att det ska vara väv och grundfärg osv...
men jag vill bara måla utan att sätta väv, går det?
googlade, hittade stallfärg, gissar att det är den du menar?
undrar om den går måla direkt på gipset då?
undrar om den går måla direkt på gipset då?
Instruktionen är ju för nå upp till kraven för ett våtrumssystem. Naturligtvis kan man måla även utan väv.
tyckte byggmax våtrumsfärg låg skapligt i pris
https://www.byggmax.se/färg-inomhus/färg-inomhus/våtrumsfärg-sadolin-vit-p18858
och man kan spackla med vanligt inomhusspackel å tror ni?
då testar jag nog den, smetar på lite, det duger nog i hönshuset =)
https://www.byggmax.se/färg-inomhus/färg-inomhus/våtrumsfärg-sadolin-vit-p18858
och man kan spackla med vanligt inomhusspackel å tror ni?
då testar jag nog den, smetar på lite, det duger nog i hönshuset =)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Rätt lyxigt?C camaro1969 skrev:
I vårt hönshus är det råspont på väggar och i tak, och betong på golvet. Egentligen ett stall.
Du kommer nog aldrig att skrubba väggarna, möjligen torka bort lite spindelväv i hörnen.
Så vanligt plastfärg tycker jag borde duga bra.
Förresten, hur många hönor och tuppar har du?
jag har byggt nytt med träbjälklag, 4x8 meter ca
1/3 hundhus 1/3 förråd å 1/3 hönshus
man vill kunna byta ändamål så jag vill inte riskera att förstöra stommen pga hönsen,
tänker mig att våtrumsmattan samt gipsen på väggarna ska kunna rivas ut om man vill använda det till något annat, tex gäststuga eller liknande..
vad är vanlig plastfärg?
jag har inga höns i dagsläget, tänker oss ca 10 stycken och det blir förhoppningsvis till sommaren
1/3 hundhus 1/3 förråd å 1/3 hönshus
man vill kunna byta ändamål så jag vill inte riskera att förstöra stommen pga hönsen,
tänker mig att våtrumsmattan samt gipsen på väggarna ska kunna rivas ut om man vill använda det till något annat, tex gäststuga eller liknande..
vad är vanlig plastfärg?
jag har inga höns i dagsläget, tänker oss ca 10 stycken och det blir förhoppningsvis till sommaren
Klicka här för att svara