Hej! Håller på att renoverar delar av en gammal (1951) Sajo kombinationsmaskin (a1). Har nu kommit till den ganska så slöa matarvalsen.
Någon som har ett tips på hur man lättast går tillväga? Hoppas på att slippa ta loss den.
Med vänlig hälsning, Harald.
Någon som har ett tips på hur man lättast går tillväga? Hoppas på att slippa ta loss den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning, Harald.
Min första tanke är ett litet diamantbryne som man kör i varje spår för hand. Vinkeln är ju inte så där otroligt noga och det lär bli mer än tillräckligt bra om man kör på känn. Ett grovt eller möjligen fint sådant här borde fungera tycker jag.
Om du väljer diamant bryne så ta clas ohlsons grövsta annars så kommer det att ta lååång tid.
Jag har dia sharp mellan och fin och båda är fantastiskt bra. Men dom är för fina för detta jobb och den grova är inte tillräckligt grov för detta.
Om jag inte mins fel så är stålet i valsarna relativt mjuka så en enkel huggen fil kanske.
Pär
Jag har dia sharp mellan och fin och båda är fantastiskt bra. Men dom är för fina för detta jobb och den grova är inte tillräckligt grov för detta.
Om jag inte mins fel så är stålet i valsarna relativt mjuka så en enkel huggen fil kanske.
Pär
Klicka här för att svara