Avslöjar min bristande erfarenhet med excenterslipar med följande fråga: :)

Köpte en B&D excenterslip hos Jula. Snurrar igång bra, men så fort den får kontakt med ytan som skall slipas så avstannar rotationen till riktig snigelfart (vibrerar dock fortfarande). Känns inte som ett normalt beteende, men jag vill höra mig för innan jag släpar iväg den till Jula för att få en ny (har aldrig ägt en excenterslip tidigare, så jag vet inte vad som är normalt).

010607_c.jpg

http://www.jula.se/Butik/docs/Malla...683348&pf_id=SE-010607&dept_id=SE-010

Konsulten skrev:
Snurrar igång bra, men så fort den får kontakt med ytan som skall slipas så avstannar rotationen till riktig snigelfart (vibrerar dock fortfarande).
Detdär låter inte normalt. Har själv en sådan slip av annat fabrikat och den minskar inte nämnvärt på varvtalet. Ja, såvida man inte belastar den hårt. ;)

Nja, det beror på konstruktionen. Jag har en "random orbit sander" från Makita och den snurrar utan belastning men stannar nästan vid kontakt men det är helt enligt konstruktion för att inte få en massa spår av slipkorn. Den skall vibrera och snurra slumpmässigt.

Kolla genom att starta på lågt varv om du kan och håll fast dynan. Om den inte snurrar då men vibrerar så är allt ok. Annars skall motorn morra och gå ner i varv om det är tänkt att den skall snurra. Kom ihåg att inte ha något slippapper på vid denna test, annars blir du ren om händerna ;D

geschwint skrev:
Nja, det beror på konstruktionen. Jag har en "random orbit sander" ...
Tack för det! Sökte på modellnamnet och "random orbit sander" och kom fram till att visst är det en sådan jag har. :)

http://www.blackanddecker.com.au/pr...365&hierarchyID2=416&hierarchyID3=430

Hade förväntat mig lite mer krut i den (skulle slipa bort gammal kakelfix från en betongvägg), men det var alltså inte slipens fel utan helt enkelt jag som gjorde ett dåligt val.

Aja, den blir nog bra till att slipa skarvar mellan gipsskivor så småningom. :)

Det finns en gradering på slipmaskiner beroende hur grovt man vill slipa:

Grovt: bandslip kring 40-80korn
, svårt få en repfri yta med fint papper men det formligen sprutar material med ett grovt papper. Rätt tung maskin hjälper till.

Mellan: excenterslip, det blir en relativt fin yta då slipen både roterar svagt och rör sig excentriskt

Fin: planslip. Inget man grovslipar med, för lätt. Storknar om man trycker för mycket. Går att få den sträva träbiten så len att en barnarumpa verkar orakad. ;D

För kakelfixen skulle jag nog ta antingen mejsel och klubba eller kakelmejsel och borrhammare. Skall själv bryta ner gammalt kakel nu på lördag. Blir till att skrämma grannarna med borrhammaren 8) 8)

Fast på gipset får jag nog ta spackeln och pilla lite. Man vill ju inte att allt skall åka med.

geschwint skrev:
För kakelfixen skulle jag nog ta antingen mejsel och klubba eller kakelmejsel och borrhammare. Skall själv bryta ner gammalt kakel nu på lördag. Blir till att skrämma grannarna med borrhammaren 8) 8)
Blev just borrhammare + mejsel till slut. Tyckte det var lite overkill dock. :)

Fast det känns bättre att ha kraft i reserv än att vara på gränsen.

En borrhammare har ju många applikationsområden... eller hyrde du bara en?

Lägger till en rätt viktig parameter om man skall gå på viktiga ytor med en excenter, att den inte kör max på tomgång och skär ner ett jack utan är bromsad på tomgång! Oftast är inte billigare excenterslipar det det utan enbart dyrare maskiner och en bänkskiva kan kan kosta mycket mer än en bra excenterslip.

/Kent

geschwint skrev:
Fast det känns bättre att ha kraft i reserv än att vara på gränsen.

En borrhammare har ju många applikationsområden... eller hyrde du bara en?
Nädå. Har en DEWALT D25104K. Ingen värsting, men fullt tillräcklig för mina behov. :)

Snickarboden skrev:
Lägger till en rätt viktig parameter om man skall gå på viktiga ytor med en excenter, att den inte kör max på tomgång och skär ner ett jack utan är bromsad på tomgång! Oftast är inte billigare excenterslipar det det utan enbart dyrare maskiner och en bänkskiva kan kan kosta mycket mer än en bra excenterslip.

/Kent
Stämmer när det gäller min B&D. Skulle inte vilja sätta den i något dyrt. Men att slipa gipsskiveskarvar skall den väl duga till (det var tanken med den från början).

Har du någon uppfattning vilken prisklass man behöver upp i för att få en hyffsat bra slip?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.