Byggahus.se
I helgen hittade jag ett säkert vårtecken på tomten. Äntligen!
 
  • vartecken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koltrasten har nu påbörjat sina sångnummer sittande på vårt tak, tillsammans med övriga fåglar man hör kvittra.
 
"Den första lärkan är funnen ihjälfrusen i stadsparken."
 
Det börjar se för bedrövligt ut omkring kaninburarna nu när allt bös som har trillat ut under vintern börjar titta upp.
Så jag väntar på nästa vårtecken: Att ungarna står där och städar. Hoppas kan man ju...
 
Blev varse om ett betydligt mindre roligare vårtecken nu idag, plötsligt började ljudet från skogsmaskiner sprida sig in i huset. Oroväckande nära lät de också. Undersökte saken och japp, markägaren som äger skogen precis bredvid mitt hus har bestämt sig för att den skall ner. Givetvis helt hans rätt men resultatet för mig blir likväl katastrof...
Alldeles tyst ute nu, inte en enda pippifågel vill kvittra längre. :(
 
mycke_nu skrev:
Eftersom det börjat töa rejält här så bidrar jag med ett litet vårtecken.

Artbestämd vid närmare granskning till Spikus Pluggis.




Jo,har hört att dom tar sig ut ur sina hålor fram på vårkanten..=)
 
Dalbotös skrev:
Blev varse om ett betydligt mindre roligare vårtecken nu idag, plötsligt började ljudet från skogsmaskiner sprida sig in i huset. Oroväckande nära lät de också. Undersökte saken och japp, markägaren som äger skogen precis bredvid mitt hus har bestämt sig för att den skall ner. Givetvis helt hans rätt men resultatet för mig blir likväl katastrof...
Alldeles tyst ute nu, inte en enda pippifågel vill kvittra längre. :(
Vad trist. Du får plantera egna träd på tomten!
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vad trist. Du får plantera egna träd på tomten!
Jo, jag har 8 stora lönnar som tur är men tyvärr är de på fel sida huset så att säga. Träden som han tog ner skyddade mig från nordanvinden samt tog massor av snön när det blåste. Dalboslätten är ju inte känd för att vara vindstilla. Och så stoppade de mycket av bullret från vägen.
Så ledsamt, det var en jättefin dunge med aspar som var ljuvligt vacker på på vår och höst, samt massa fina rönnbärsträd med klarröda frukter som fåglarna kalasade på. Under asparna var det en ljuvlig lund med liljekonvaljer, de kommer ju inte vilja bo i en granplantering som jag antar att det blir. Usch...
Fick plocka ner alla holkar som jag hängt upp (med snöre) så nu sitter fåglarna och funderar på vart deras hus tog vägen. :S
 
DSCF5729.JPG

Ena dagen, nästan vår..................................................


DSCF5741.JPG

Nästa dag var den borta.........................

// Magnus
 
Äntligen lite vårblommor även här uppe i Mälardalen/Norrland
 
  • tussilago.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag var fick jag se ett ordentligt vårtecken, nämligen att ena traktorn hade på 2 dagar sjunkit ner 5cm i marken där den stod bredvid huset.

Jodå, då är inte marken frusen i allafall.
 
Det är mycket mockning i hästhagen också. Det som göms i snö...
 
Jodå, nu är det vår..... Har sett några tussilago i vägkanterna, nån snödroppe i rabatten, och så det säkraste vårtecknet av dem alla ; grävlingarna som "ligger och sover" på och utmed vägarna var och varannan kilometer...
 
Nu är det vår igen!

Ingen snö förutom Snödropparna i gräsmattan, och så det säkraste tecknet av dem alla:

Temperaturen i jordvärmeslingan stiger! :)
 
Så inga Spikus Pluggus synliga i år? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.