Byggahus.se

Vårt växthus.

1k läst  23 svar

1. O
    Medlem Nivå 3
    Hej! Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vårt växthus som vi byggt nu i sommar.
    Göt en platta på ca 20 kvadrat för två år sedan och har funderat och ritat på olika alternativ sedan dess. Till sist landade vi på detta alternativ. Återstår lite målning och murning bara.
    Sen ska en kamin installeras så vi kan njuta av bygget en bit in på hösten också.

Redigerat 26 jun 13:49
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Jättefint växthus med riktigt vacker dörr!

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 5
    hej
    Vad fint!

Hur har ni tänkt oda, i odligslådor eller krukor,, funderar nämlingen på det med.....

4. O
    Medlem Nivå 3
    Tack. Ja det är roligt när verkligheten överträffar drömmen. Vi är Kanon nöjda

• Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 3
    Hej. Det blir krukor. Lägger upp några nya bilder. Har planterat en vinranka, chilli och tomat.

6. H
    Medlem Nivå 6
    Riktigt snyggt

• Laddar…
  7. O
    Medlem Nivå 3
    Nu har vi börjat mysa in oss. Satt upp gardiner på väggen mot grannen som solskydd. Kaminen och en liten sittgrupp har fått flytta in. Nu måste jag fundera ut en lösning på skorstenen.

• Laddar…
  8. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Riktigt fint och ungefär samma stil som jag själv hoppas på att bygga :D
    Du har inte någon ritning eller så? Har ni murar med tegel mellan väggreglarna? Hur blir det med fukt mot trät?

9. O
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Tack och tack.
    Jag har ingen ritning, byggde det i huvudet under många vakna nätter
    Det är murat med tegel mellan reglarna då jag var osäker på hållfastheten i teglet.
    Jag har tätskiktat syllen på 3 av 4 sidor och har dessutom plåtbläck på ovansidan.

Jag hjälper dig gärna med bilder, mått och tips.

Lycka till

• Laddar…
  10. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Om du har möjlighet att visa lite närbilder på infästning av glasrutor, takkonstruktion mm vore jag tacksam :)

11. O
    Medlem Nivå 3
    Sorry, såg inte ditt meddelande förrän nu. Fixar bilder.

12. O
    Medlem Nivå 3

13. O
    Medlem Nivå 3
    Fönstren sitter "klämda" med en 22x70 samt en bläckplåt på utsidan och lockläkt från insidan.
    Ville ha full takhöjd utan hanbjälkar i vägen så jag byggde en ram av limträ 90x90. På den vilar nocken som är 56x225 och takbjälkarna som är 42x180.

14. A
    Medlem Nivå 2
    Trevligt växthus!

Hur är det egentligen att ha målat trä i kombination med den fuktiga miljön i ett växthus?

Dock tycker jag 20kvm är alldeles för litet

15. O
    Medlem Nivå 3
    Allt trä är behandlat med grundolja, grundfärg och färdigfärg. Känns som att det kommer att hålla. Det är långt ifrån hermetiskt tillslutet så fuktigheten blir inte så hög.
    Hade kunnat tänka mig ett betydligt större växthus men vi har allt för liten tomt. Har tur att grannen gick med på att bygga direkt vid tomtgränsen, annars hade det blivit max 5kvm.

• Laddar…