Jag undrar vart man tömmer oljan på denna gräsklippare av märket Klippo? Jag har tagit bilder (se nedan) från olika vinklar. Den första bilden är på oljetanken där man fyller på med olja, men jag undrar vart jag tömmer den gamla oljan? Eller finns det äldre motorer där man bara helt enkelt fyller på med olja och aldrig tömmer? För så har jag nu gjort dem två senaste gångerna :eek:.

Resten av bilderna är på motorn från olika vinklar (om man tömmer någonstans jag ej känner till) och sen under klipparen, där knivarna sitter ifall det kanske finns någon plugg eller skruv för demontering för att tömma oljan?

Bild 1.1. Om ni zoomar in lite så ser ni två svarta pluggar som sticker ut från ett rör typ (längst åt höger), detta är oljetanken med ett lock som man vrider på mellan pluggarna för att öppna den.

20160725_103028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1.2.

20160725_103047.jpg
Skapa konto

Bild 1.3.

20160725_103101.jpg
Skapa konto

Bild 1.4. Denna och under är samma bild, bara att jag roterat kniven 90 grader den sista bilden för att se ifall det kanske finns något bakom kniven.

20160725_103232.jpg
Skapa konto

Bild 1.5.

20160725_103244.jpg
Skapa konto

• Wow
Sernando
  • Laddar…
S
på min klippo finns det ingen oljeplugg, använder en sugpump.

Sugpump.PNG

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
På bild 1.5 syns avtappningspluggen tydligt, till höger om kniven strax under mitten. Lossas med 3/8" fyrkant. Ta av kniven först så går det lättare.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enligt B&S manual så varmkör du motorn, skruvar ur oljekärlslocket och tippar gräsklipparen åt vänster. Oljan går ur samma väg som den gick i. Fungerar mycket bra - men ha inte en massa bensin i tanken när du gör det.

Fotografen beskriver allt i sin ordning.

Vart man tömmer? i ett kärl förhoppningsvis😄 Ursäkta språkpolisandet! Sugpump är svaret!

• Gilla
LApp och 1 till
  • Laddar…
Jag har också använt en handpump för att suga ut oljan genom påfyllningshålet, det fungerar utmärkt, snabbt och enkelt.
Finns att köpa billigt på tex biltema.

Trådskaparen har pluggpå sin äldre 3.75hkr Classic/Sprint motor. Det är att föredra före allt sugande av olja. Punkt.

• Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
Håller med fotografen, öppna bottenpluggen, tror dessa fyrkantsnycklar finns på Biltema..

Det är en vanlig treått fyrkant, använd förlängaren från hylsnyckelsatsen.

• Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Från klippos hemsida, dom rekommenderar vist att välta maskinen och hälla ur oljan ur samma hål som man fyller på, även om man har bottenpluggen, då den är konisk och man lätt kan spräcka sumpen....

http://www.klippo.com/se/support/faq/hur-byter-jag-olja-pa-min-rotorklippare/

Biggs & Stratton har lagt ut följande film på Youtube, och där visar man att man skall suga upp oljan....

[video=youtube;P_vEHscGw2w]https://www.youtube.com/watch?v=P_vEHscGw2w[/video]

• Gilla
HashtagPL400
  • Laddar…
Nyare mindre Briggs motorer har ibland tyvärr ej bottenplugg. Och då kan man stjälpa ur oljan genom att luta klipparen som Claes beskriver. Ett trick jag körde med i verkstaden för att undvika spill genom avluftningen i tanklocket när man vänder på maskinen om man har soppa i tanken är att öppna locket och lägga en bit plastfolie över tanköppningen och sen dra på locket igen. Då håller det tätt.

• Gilla
lassab999 och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en instruktionsfilm, och ett tredje sätt att byta på.... [video=youtube;P_9uqQ1_XfA]https://www.youtube.com/watch?v=P_9uqQ1_XfA[/video]

Mats-S
Fotografen Fotografen skrev:
På bild 1.5 syns avtappningspluggen tydligt, till höger om kniven strax under mitten. Lossas med 3/8" fyrkant. Ta av kniven först så går det lättare.
Helt korrekt svar

Jag råkar äga en Exi modell men jag visste inte detta. Men jag kommer nog byta ändå. Lite svårt att tro på det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.