Tjena, jag och tjejen har köpt ett kedjehus från 1975 och har planer på att totalrenovera det (Vissa saker själv och andra ta in proffs på). Vi har tidigare bara ägt lägenheter och försöker lösa på så mycket som möjligt och ta in tips på vart vi ska börja.
Vi kommer vilja flytta köket till motsatt sida av huset där det idag är ett sovrum och sovrum där köket är idag. Något att tänka på här?
Sen vill vi öppna upp från det nya köket ut mot vardagsrummet och sätta in en braskamin.
Övre plan hade jag önskat att få till ett tredje sovrum samtidigt som man kan behålla vardagsrummet uppe. Är det möjligt att göra nytt fönster i tak eller fasad eller smartare att minska ner badrummet?
Tacksam för alla tankar och idéer inför detta projekt. Laddar upp en planlösning hur det ser ut idag.
Vi kommer vilja flytta köket till motsatt sida av huset där det idag är ett sovrum och sovrum där köket är idag. Något att tänka på här?
Sen vill vi öppna upp från det nya köket ut mot vardagsrummet och sätta in en braskamin.
Övre plan hade jag önskat att få till ett tredje sovrum samtidigt som man kan behålla vardagsrummet uppe. Är det möjligt att göra nytt fönster i tak eller fasad eller smartare att minska ner badrummet?
Tacksam för alla tankar och idéer inför detta projekt. Laddar upp en planlösning hur det ser ut idag.
Välkommen till forumet!
Hur är kåken grundlagd?
Om du har krypgrund och träbjälklag borde det gå lätt och smidigt att flytta vatten och avlopp men om du har platta på mark skulle jag tro att det blir orimligt dyrt att flytta köket.
Hur är kåken grundlagd?
Om du har krypgrund och träbjälklag borde det gå lätt och smidigt att flytta vatten och avlopp men om du har platta på mark skulle jag tro att det blir orimligt dyrt att flytta köket.
Redigerat:
Tack för svar, det uppskattas!F fribygg skrev:
Det är platta på mark.
Tror du även om man bara vänder köket mot väggen mitt emot så det blir spegelvänt och man inte behöver bila allt för långt?
Är utrymmet längst till höger ett garage eller är man inne hos grannen?
Tänker att du kanske kan dra vatten och avlopp på vägg där och slippa bila. Dock får du ju maskera anslutningen till stammen men en garderob eller liknande.
Men tänk ett varv till, det är guld att ha köket nära ytterdörren när du har handlat eller ska bära sopsortering...
Tänker att du kanske kan dra vatten och avlopp på vägg där och slippa bila. Dock får du ju maskera anslutningen till stammen men en garderob eller liknande.
Men tänk ett varv till, det är guld att ha köket nära ytterdörren när du har handlat eller ska bära sopsortering...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Då får ni undersöka om den väggen är bärande.Z Zellmano skrev:
Braskamin ska väl bygganmälas och inspekteras av sotare innan den får användas. Röret måste kunna gå genom det övre våningsplanet på ett säkert sätt.
Alla sovrum bör ha fönster, om inte annat av brandsäkerhetsskäl.Z Zellmano skrev:
Nya fönster kräver bygglov.
Ja precis det är ett garage där så tanken har varit även att göra så. Det sitter en utfläkt från köket in i garage och ut genom tak på garage. Bör den flyttas också eller kan man öppna upp för annan ventilation tro?M mattiasborger skrev:Är utrymmet längst till höger ett garage eller är man inne hos grannen?
Absolut det håller jag med om det vi känner är dock att det kommer bli väldigt öppet, ljust och luftigt i vardagsrum om vi får till det på ett bra sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Du måste ha frånluft (imkanal) i kök och tilluft (frisk uteluft) i sovrum. Så det gäller att man bestämmer i förväg hur sånt ska lösas.Z Zellmano skrev:
Klicka här för att svara