Började riva vår ca 30 år gammal altan i våras, rev då halva som var soldäck, det med tak fick vara kvar pga tidsbrist och design som ej var klar och så var det här med bygglov också

Blev ett trädäck med 145*34 trall som fästes med dold trall skruv ifrån Fast deck Tool.

Grillplats med utomhus klinkers 60*60*2 som lades på plats på pedistaler som är justerbar i höjd
Före
Altan i halv rivet tillstånd med markering för pågående trädäcksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plintgrävning
Spade som är i kontakt med en stor sten i en grävd grop under plintgrävningsarbetet för altanbygge.
Skapa konto

Grundkonstruktion av trädäck under arbete bredvid hus med gammal altandel kvar.
Skapa konto

Träkonstruktion av en altan under uppbyggnad med plintar och bjälklag synligt.
Skapa konto

Sten anländer, provar hur i hvete jag ska få dit dom.
Pågående konstruktion av trädäck med mätpunkter och delvis lagda klinkerplattor.
Skapa konto

Installation av grå utomhusklinkers på justerbara pedistaler ovanpå träkonstruktion för trädäckbygge.
Skapa konto

Trall och fris fris läggning
Konstruktion av trädäck i pågående byggfas med fokus på en del med lagda klinkerplattor.
Skapa konto

Närmar sig
Nybyggt trädäck med inramad grillplats på klinkerplattor, omgiven av grönska.
Skapa konto

Hjälpreda
Barn hjälper till på en pågående trallbyggnation för altan med synliga verktyg och trämaterial.
Skapa konto

Här är jag idag, salta men säkert framåt
Delvis färdigbyggd träaltan med trall och ett hörn med utomhusklinkers, möbler och grillöverdrag.
Skapa konto

• Gilla
malin196 och 16 till
  • Laddar…
Vi tänkte först köra med markskruv, jag fick reda på att en kollega hade byggt en egen maskin för markskruv, han hade förra året kört ner ca 60-70 skruvar, köpt på Jula, kanon tänkte jag och köpte hem 20 ST och började med ett katastrofalt resultat, fick inte ned någon, prov borrade med borrhammare och 1meter borr, gick ibland att gå ned men när vi körde ner skruven så tog det oftast stopp efter ca 15-30 cm. Hela marken är totalt fylld med sten, allt ifrån små som tennisbollar till stora 100 kilos varianter.
Maskin för installation av markskruv som fäster en markskruv i gräsmarken, med stenig mark som problem.
Skapa konto

Ett grävt hål i marken visar en stor sten som förhindrar nedkörning av markskruv, omringad av jord och småsten.
Skapa konto

Mycket snyggt med den infällda stenplattan i altanen. Var går det att hitta mer information och kostnader om det systemet med dom där fötterna och vad som krävs etc!?

rampante rampante skrev:
Mycket snyggt med den infällda stenplattan i altanen. Var går det att hitta mer information och kostnader om det systemet med dom där fötterna och vad som krävs etc!?
Bricmate utomhus sten.
https://bricmate.se/produkter/typ/utomhusklinker-2cm/

8st plattor och 15 pedistaler gick på ca 2500:-

De rekommenderar att inte lägga på träreglar pga att de rör ju lite på sig men jag hade det i åtanke och la ändå, var nog bara en klinker som hade rört sig kanske 2-3mm som jag justerade nu i vår, men den kan ha legat så sedan installation också.

O ollo skrev:
De rekommenderar att inte lägga på träreglar pga att de rör ju lite på sig men jag hade det i åtanke och la ändå, var nog bara en klinker som hade rört sig kanske 2-3mm som jag justerade nu i vår, men den kan ha legat så sedan installation också.
Hm... om 8 plattor och 15 piedestaler gick på 2500, så lär det bli rätt saftigt att lägga 2 hela altaner om ca 80-100kvms yta...

rampante rampante skrev:
Hm... om 8 plattor och 15 piedestaler gick på 2500, så lär det bli rätt saftigt att lägga 2 hela altaner om ca 80-100kvms yta...
Hitta kvittot nu, kostade 590.75:- / m2
Piedestaler 53.55:-

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Snyggt! Tänkte göra nåt liknande och fälla in lite stenplattor som blivit över under grillen. Tänkte höra var du fick tag i de små piedestalerna som ligger under plattorna? Och har du fogat mellan plattorna och isåfall med vad?
Bästa hälsningar!
/Stefan

Piedestalerna köptes av samma företag, har sett typ liknande på XL bygg, de är nog för att lägga trall på en sten lagd yta men funkar lika.
Nej de är inte fogade, ska inte vara det heller pga rörelser.

Jag letar en lämplig billig markskruv maskin för 1200mm skruvar. Kanske bygger jag en själv ,viken elmotor använde ni, varvtal, och styrka ,nm behövs också ca 3500nm. På de modeller man kan köpa för ca 30000:-
Bra idé hur som helst (y)

Hur är det med plattorna nu några år senare?

Har det fungerat bra att lägga dem ovanpå träreglar? Eller rör det sig varje år så du måste justera?

H Hedberge skrev:
Hur är det med plattorna nu några år senare?

Har det fungerat bra att lägga dem ovanpå träreglar? Eller rör det sig varje år så du måste justera?
Det har gått väldigt bra, justerade någon mm året efter jag la det, kan ha varit så efter jag la dom också, ligger helt stilla, lätt att hålla rent efter grillen med, askan sopar jag ned i springorna och ev fett och stänk är lätt att ta med lite såpa och en kvast, jag passar på när det regnar

O ollo skrev:
Det har gått väldigt bra, justerade någon mm året efter jag la det, kan ha varit så efter jag la dom också, ligger helt stilla, lätt att hålla rent efter grillen med, askan sopar jag ned i springorna och ev fett och stänk är lätt att ta med lite såpa och en kvast, jag passar på när det regnar
O ollo skrev:
O ollo skrev:
Snyggt bygge! Skruvade du fast piedestalerna eller står de löst på reglarna?
Känns plattorna stumma när man går på dem eller blir det nåt ljud eller rörelse?

S Simon83 skrev:
Snyggt bygge! Skruvade du fast piedestalerna eller står de löst på reglarna?
Känns plattorna stumma när man går på dem eller blir det nåt ljud eller rörelse?
Tack, de ska skruvas fast men jag har inte gjort det än och det blir nog inte så heller, de har stått stilla i fem år så jag är nöjd
De känns väldigt stumma, inget vickande, inget ljud eller att det låter ihåligt.
Så ska du bygga med sten så kör på, jag är väldigt nöjd.

• Gilla
Robin2161
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.