Håller på att renovera mina fönster i stugan och ett parti på norrsidan är i extra dåligt skick.
Fönsterbågarna är väldigt blöta på insidan på nedre delen.
När jag öppnar de fönsterna finns det vattenansamling vid nedre delen av karmen (se lila streck). Gissar då att nedre delen fönsterbågen suger upp vattnet tillslut?
När det regnar och blåser åker det in vatten mellan springorna och stannar där ser det ut som.
Det finns droppbläck nedtill och även mellan fönsterna och högst upp ligger ett överbleck.
Jämför med andra fönster i huset och konstruktionen ser likadan ut men de andra ser inte drabbade ut.
Vart ligger felet, varför stannar det vatten under fönsterbågen?
Fönsterbågarna är väldigt blöta på insidan på nedre delen.
När jag öppnar de fönsterna finns det vattenansamling vid nedre delen av karmen (se lila streck). Gissar då att nedre delen fönsterbågen suger upp vattnet tillslut?
När det regnar och blåser åker det in vatten mellan springorna och stannar där ser det ut som.
Det finns droppbläck nedtill och även mellan fönsterna och högst upp ligger ett överbleck.
Jämför med andra fönster i huset och konstruktionen ser likadan ut men de andra ser inte drabbade ut.
Vart ligger felet, varför stannar det vatten under fönsterbågen?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Ja, tidigare ägare har satt både silikonlister och fönstertejp på både yttre- och innanfönster.Jonatan79 skrev:
På det här fönstret har dock tejp och silikonlister tagits bort för några månader sedan i väntan på renovering. Men idag vid regn var fönsterbågen väldigt blöt nedtill upp till glaskanten och stillastående vatten under fönsterbågen.
Jag tog bort ca 3-5mm där det är lila markering med stämjärn och slipmaskinen för att öka glipan upp mot fönstrets nedre kant. Slipade så den lila markerade delen lutar några grader ner mot fasade så att vatten inte kan bli stående. Upplever att det har löst problemet.M Magnus tt skrev:
Tack! Är plåten ”infräst” i ett spår på utsidan av karmen? (den vertikala delen av karmen). Plåten på mina fönster är vikt upp över karmen och slutar en bit in på den horisontella delen av karmen, så jag måste ta bort plåtarna för att kunna slipa.G Geezy skrev:
såhär ser det ut med stängt fönster innan jag tog bort en bit. Plåten hamnar under trädelen för mig. Det är den smala trädelen direkt under karmen som jag har tagit bort material på för att fönsterbågen inte ska ligga dikt an.M Magnus tt skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden






