Håller på att renovera mina fönster i stugan och ett parti på norrsidan är i extra dåligt skick.

Fönsterbågarna är väldigt blöta på insidan på nedre delen.

När jag öppnar de fönsterna finns det vattenansamling vid nedre delen av karmen (se lila streck). Gissar då att nedre delen fönsterbågen suger upp vattnet tillslut?

När det regnar och blåser åker det in vatten mellan springorna och stannar där ser det ut som.

Det finns droppbläck nedtill och även mellan fönsterna och högst upp ligger ett överbleck.

Jämför med andra fönster i huset och konstruktionen ser likadan ut men de andra ser inte drabbade ut.

Vart ligger felet, varför stannar det vatten under fönsterbågen?
 
  • En bild på ett öppet fönster med vita och gula bågar på en stugas norrsida. Vattenansamlingen vid nedre delen av fönsterkarmen markerat med lila streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster med ruttna och vattenskadade bågar och karm, ett lila streck markerar en vattenansamling på fönsterbrädan. Trädgård och träd syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett husfönster med gul fönsterkarm, där det övre vänstra fönstret är öppet. Nära nedre delen av det öppna fönstret finns ett lila streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet fönster med avflagande färg och vattenansamling på insidan av nedre delen av fönsterkarmen, med en regnig utsikt över en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tätningslist på några av fönsterna?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tätningslist på några av fönsterna?
Ja, tidigare ägare har satt både silikonlister och fönstertejp på både yttre- och innanfönster.

På det här fönstret har dock tejp och silikonlister tagits bort för några månader sedan i väntan på renovering. Men idag vid regn var fönsterbågen väldigt blöt nedtill upp till glaskanten och stillastående vatten under fönsterbågen.
 
Hittade du någon lösning? Jag har samma problem.

Andra tips?
 
M Magnus tt skrev:
Hittade du någon lösning? Jag har samma problem.

Andra tips?
Jag tog bort ca 3-5mm där det är lila markering med stämjärn och slipmaskinen för att öka glipan upp mot fönstrets nedre kant. Slipade så den lila markerade delen lutar några grader ner mot fasade så att vatten inte kan bli stående. Upplever att det har löst problemet.
 
  • Fönsterkarm med lila markering som visar området som har justerats med stämjärn och slipmaskin för att förbättra vattenavrinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Geezy skrev:
Jag tog bort ca 3-5mm där det är lila markering med stämjärn och slipmaskinen för att öka glipan upp mot fönstrets nedre kant. Slipade så den lila markerade delen lutar några grader ner mot fasade så att vatten inte kan bli stående. Upplever att det har löst problemet.
Tack! Är plåten ”infräst” i ett spår på utsidan av karmen? (den vertikala delen av karmen). Plåten på mina fönster är vikt upp över karmen och slutar en bit in på den horisontella delen av karmen, så jag måste ta bort plåtarna för att kunna slipa.
 
M Magnus tt skrev:
Tack! Är plåten ”infräst” i ett spår på utsidan av karmen? (den vertikala delen av karmen). Plåten på mina fönster är vikt upp över karmen och slutar en bit in på den horisontella delen av karmen, så jag måste ta bort plåtarna för att kunna slipa.
såhär ser det ut med stängt fönster innan jag tog bort en bit. Plåten hamnar under trädelen för mig. Det är den smala trädelen direkt under karmen som jag har tagit bort material på för att fönsterbågen inte ska ligga dikt an.
 
  • Stängt gult fönster med reflektion av en interiör inklusive en stol och verktyg, justerad karm för att undvika direkt kontakt med bågen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Geezy skrev:
såhär ser det ut med stängt fönster innan jag tog bort en bit. Plåten hamnar under trädelen för mig. Det är den smala trädelen direkt under karmen som jag har tagit bort material på för att fönsterbågen inte ska ligga dikt an.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Geezy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.