9 215 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Vart köpa allt som behövs till tätskiktet i badrum?
Sida 1 av 2
Hej!
Finns det nån affär där man som vanlig dödlig kan köpa "allt" från en och samma tillverkare som upfyller "alla" de nya kraven när det, liksom, behagar en.
Kiilto är s**t säger många - och man vill ju inte chansa, Casco har en rätt krånglig variant för att kunna uppfylla de ny reglerna så de faller bort, dukar från Ardex har jag inte sett i ett enda byggvaruhus (Göteborg) men allting annat verkar finnas, Mataki har jag bara sett på nätet osv, osv.
Var har ni köpt grejorna till renoveringen, gärna i GBG-trakten.
Finns det nån affär där man som vanlig dödlig kan köpa "allt" från en och samma tillverkare som upfyller "alla" de nya kraven när det, liksom, behagar en.
Kiilto är s**t säger många - och man vill ju inte chansa, Casco har en rätt krånglig variant för att kunna uppfylla de ny reglerna så de faller bort, dukar från Ardex har jag inte sett i ett enda byggvaruhus (Göteborg) men allting annat verkar finnas, Mataki har jag bara sett på nätet osv, osv.
Var har ni köpt grejorna till renoveringen, gärna i GBG-trakten.
Det enda för tillfället godkända, rollade systemet, är ju LIP:s VS30 System 17.
Säljs hos www.sigro.se
Osäker på om det finns hos andra..
Säljs hos www.sigro.se
Osäker på om det finns hos andra..
Laticrete är godkänt enligt Byggkeraminrådet och går att köpa via www.bygghemma.se. Vet däremot inget om hur bra det är och har inget att jämföra med.
Maxit säljer väl också godkända prylar.....det finns i alla fall länkat från byggkeramikrådet.
Maxit säljer väl också godkända prylar.....det finns i alla fall länkat från byggkeramikrådet.
Det finns massor av godkända system som kommer upp över 1 000 000 s/m i ångmotstånd, men inget mer än LIP är rollat än så länge. De andra är dukbaserade. Laticretes system är godkänt enligt de gamla reglerna, men uppfyller inte de nya kraven.
LIP, tveklöst. Oerhört mycket enklare att montera och i vissa avseenden en bättre konstruktion. Med duksystemen bygger man in en del fukt bakom duken, som bara kan torka inåt i väggen, särskilt de som ska sättas med fix. Om man väljer ett duksystem så bör man ta ett där duken limmas med vinyllim. Men i och med att LIP är väldigt mycket enklare att montera, särskilt om man är ovan, och att den är billigare så kan jag inte se ett skäl i världen att köra med duk.
Precis, GoForIt har rätt. De nya kraven på tätskiktens täthet är till och med ett lagkrav enligt BBV. Man får använda mindre täta tätskikt, men då ska det visas genom en fuktdimensionering att konstruktionen under kan hantera den fukten. Det är skamligt att de gamla produkterna fortfarande säljs utan att man tydligt informerar om detta.
Jag tycker, återigen, att det på ett ganska bra sätt beskriver situationen ute i byggvaruhusen/kakelbutikerna. Okunskapen är skrämmande. Det börjar ju också snart bli pinsamt att se att stora leverantörer, efter att reglerna gällt i tre månader, uppenbarligen inte fortfarande har fått informationen att nå ut till sina återförsäljare.
Om det gäller vår tidigare diskussion om rörigheten i branschen så hävdar jag fortfarande att det ligger på en entreprenörs ansvar att ta reda på vad som gäller. Man ska kunna det man jobbar med, och det är inte svårt att ta reda på den här informationen. Men för en konsument är det förstås jätterörigt, det håller jag fullständigt med om.
Nu är ju förstås den här tråden inte rätt ställe att diskutera detta i.
Nu är ju förstås den här tråden inte rätt ställe att diskutera detta i.