257 810 läst ·
768 svar
258k läst
768 svar
Vårt första hus, ett 1,5-planshus från -76
Helgen har varit ganska lugn på byggfronten. Vi flydde huset och åkte och badade och umgicks med mina föräldrar. Lite har det dock hänt. Lådan under diskhon har jag kopplat in ett elektroniskt tryck och öppna beslag till så att man bara knäar till lådan om man har händerna fulla med skräp. Alla lådor under bänkskivan är på plats och vi har börjat fylla dem med saker. Så jäkla skönt att inte behöva ha allt i flyttkartonger. Även vårt skafferi har fått sina lådor och en skåplucka. Stommarna till köksön är klara också.
Jag har även tagit mig en tur till IKEA för att byta ut skåpluckan till skafferiet som från början var 100cm hög. Detta medförde att mikron hamnade väldigt långt ner. Fattar inte varför de har den designen på skåpet som default. Blev en 60cm lucka istället och då fick vi dit en till stor låda också. Bytte även täcksidorna på överskåpen då dessa inte går hela vägen upp till tak. Så nu tog vi ett nummer större och kapar dem i ovankant istället. Jag lämnade även tillbaka plastsockeln som IKEA tydligen kör med numera. Det får bli en annan lösning där som känns lite mer stabil.
Annars tycker jag att det känns riktigt bra faktiskt och det är ju superskönt att man kan ändra sig lite under byggets gång och bara åka och byta grejerna.
Jag har även tagit mig en tur till IKEA för att byta ut skåpluckan till skafferiet som från början var 100cm hög. Detta medförde att mikron hamnade väldigt långt ner. Fattar inte varför de har den designen på skåpet som default. Blev en 60cm lucka istället och då fick vi dit en till stor låda också. Bytte även täcksidorna på överskåpen då dessa inte går hela vägen upp till tak. Så nu tog vi ett nummer större och kapar dem i ovankant istället. Jag lämnade även tillbaka plastsockeln som IKEA tydligen kör med numera. Det får bli en annan lösning där som känns lite mer stabil.
Annars tycker jag att det känns riktigt bra faktiskt och det är ju superskönt att man kan ändra sig lite under byggets gång och bara åka och byta grejerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kanske dags för en liten uppdatering. Köksön är numera på plats och saknar endast sin ho och blandare. Hade från början tänkt att ha ett pop-uttag i köksön men jag kan inte riktigt komma på något bra ställe att ha det... Så det får nog vänta lite.
Taket i matsalsrummet är sänkt och elektrikern har dragit el till spotarna. Just nu lutar det åt en variant från Zebra.
Tänkt spotplacering i köksdelen
I helgen har jag annars spacklat taket i matdelen och monterat lådor. Svårt att få något gjort när man är själv med barnen men det får ta sin tid så att de får sin tid också. Jag kan även konstatera att det blir en del emballage...
En avslutande bild på köksön
Taket i matsalsrummet är sänkt och elektrikern har dragit el till spotarna. Just nu lutar det åt en variant från Zebra.
Logga in
Skapa konto
Tänkt spotplacering i köksdelen
Logga in
Skapa konto
I helgen har jag annars spacklat taket i matdelen och monterat lådor. Svårt att få något gjort när man är själv med barnen men det får ta sin tid så att de får sin tid också. Jag kan även konstatera att det blir en del emballage...
Logga in
Skapa konto
En avslutande bild på köksön
Logga in
Skapa konto
Imorse vaknade jag till ljudet av grävmaskiner. Inte så kul kan man ju kanske tycka allra helst som klockan visade på 0630. Men för en gångs skull så gör det mig inte ett smack eftersom ljudet innebär att de äntligen har börjat gräva ner fiberkabeln. På måndag ska jag även få hembesök med genomgång av installationen och hur vi vill att de ska gräva på vår tomt 😃
Ja än så länge är vi supernöjda faktiskt, köket har blivit så grymt mycket trevligare att jobba i och alla grejer får plats. Vi hade väldigt lite arbetsyta innan, något som man väl kan säga är fixat nu 😃jockeping skrev:
Logga in
Skapa konto
Grävningen för fiber är klar på vår gatsnutt nu och jag sitter i detta nu och väntar på att det ska komma en kille och gå igenom indragningen i huset. Några veckor till ska de hålla på att gräva i området innan de kan börja blåsa i fiber. Vore så jävla gött om det här kunde vara klart snart. ADSL som vi har nu är verkligen allt annat än stabilt.
Vi har jobbat på lite i det tysta nu är hemma för att få till de där sista bitarna i köket. Belysningen är på plats, tapeter är uppe och det som ska vara målat är målat. Nu saknas egentligen bara gardiner och det slutliga piffet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto