Idag har jag och pappa satt gips i garaget, så nu är det bara att spackla och måla kvar. Återkommer med några bilder när det är ljust. Saknar belysning än så länge nämligen.

En liten bilduppdatering över de senaste dagarnas garageprojekt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Kändes riktigt skönt att få klart detta. Nu ska jag bara spackla och måla och få hit elektrikern så att jag kan få bocka av garaget. Ni kommer även att få en liten bakgrund kring detta projekt när jag kommer dit i mina tillbakablickar. Men 2014 var ett ganska händelserikt år för vår del.

Vi har även rivit ner en massa dekorationstegel idag inför kommande köksrenovering.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ikväll blev det första vändan med spackel i garaget och fick dessutom hjälp av sambon. Mycket trevligt! Tyvärr tog spacklet slut så det blev en meter skarv och några skruvskallar i taket kvar att spackla.

Sommaren 2013 började det hända lite mera saker då vi lite spontant gick och köpte oss en täljstenskamin. Valet föll på en Contura 590T och eftersom sambon var höggravid med vad som skulle visa sig dotter nummer två så valde vi att ta hjälp av firman som sålde den med installationen. Naturligtvis så stötte vi på el både i mellanbjälklaget och i taket mot vinden så vi fick dra hit elektriker som fick dra om elen en smula också. Däremot var det nog tur att vi stötte på elen i taket mot vinden då den elen bestod av en ojordad lampsladd som gick i golvet utan rör eller något annat skydd... Ibland undrar man hur folk tänker.

Kaminen på plats
2013-08-26 16.19.47.jpg
Skapa konto

All håltagning klar
2013-08-27 11.25.00.jpg
Skapa konto

Hallen på övervåningen fick nytt golv och den gamla glasfiberväven bredspacklade och målade jag. Skorstenen kommer upp bakom vår sovrumsdörr och från början hade vi tänkt att bygga in den men vi har märkt att den ger en ganska mysig värme när man sitter i fåtöljen som vi har placerat i hörnet. Vi får se vad framtiden vill med detta.
2013-10-13 13.15.25.jpg
Skapa konto

2013-10-10 14.49.26.jpg
Skapa konto

Tänt var det här
[video=youtube;NvNN8ksuUQk]https://www.youtube.com/watch?v=NvNN8ksuUQk[/video]

Blev även en sandlåda den sommaren, inget märkvärdigt på något sätt men väldigt uppskattad av tjejerna.
2013-07-28 10.35.26.jpg
Skapa konto

2013-07-28 13.07.11.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Framåt vintern fixade jag till lite mer utebelysning och i samma veva började jag fundera lite på hur utebelysningen skulle fungera. Först var jag inne på ett vanligt skymningsrelä och då snubblade jag plötsligt in på Nexa och Telldus Net som jag då även tänkte styra våra fönsterlampor med. Vem hatar inte att ställa om vanliga timers i hela huset hela tiden liksom? Nexa och Telldus Net blev dock en väldigt kort bekantskap då jag tyckte att det fungerade för dåligt och inte gick att lita på. Dessutom hade jag ju som många andra läst om Z-wave här på forumet. Sagt och gjort så började jag investera i Z-wave istället och det är verkligen inget som jag har ångrat. Ska ta och beskriva vad vi har idag och hur det fungerar i en separat post men valet av huvudenhet blev Fibaro HC2 efter mycket velande fram och tillbaka.

Belysning på balkongen
2013-11-10 17.21.02.jpg
Skapa konto

Belysning på garaget
2013-11-09 19.32.07-1.jpg
Skapa konto

2013-11-10 17.19.55.jpg
Skapa konto

Blev betydligt trevligare att komma hem då det var väldigt mörkt runt garaget tidigare.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Så nu är vi framme vid 2014 och det är väl kanske det mest händelserika året hittills för vår del. Jag började årets projekt med att göra något som nästan alla villaägare förmodligen borde göra nämligen att skaffa mig en släpvagn.

2014-05-31 12.39.12.jpg
Skapa konto

Sedan mjukstartade vi lite med att fixa klädkammaren i hallen.

Före
_1010982.jpg
Skapa konto

_1010983.jpg
Skapa konto

Efter
2014-05-31 20.13.50.jpg
Skapa konto

Det är verkligen ingen stor yta men jag tycker att vi lyckades få till riktigt mycket bra förvaring. Det saknas dock några hyllor och korgar på efterbilden då det som vanligt var brist på IKEA i Linköping. Golvet blev en svart plastmatta med runda lite uppstickande prickar från Bauhaus då vi blev för snåla för att köpa originalet som var ungefär tio gånger dyrare. I övrigt blev det bara spackling och målning av väggar och tak. Den ena väggen innehöll inte mindre än 98 hål i varierande storlek...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag kan man väl säga att det blev byggstart på köksrenoveringen på riktigt. Har idag rivit ut ett laminatgolv och två lager plastmatta i köket och ett parkettgolv och en plastmatta i rummet som ska bli matdelen i det nya köket. Har tidigare i veckan rivit dekorationsteglet på den bärande väggen och även mot på fönsterväggen i samband med fönsterbytet 2014. Mer om fönsterbytet i ett kommande inlägg. Imorgon kommer snickarna och ska riva den bärande väggen mellan dessa rum och dessutom bila upp så att vi kan flytta på de vattenledningar och avlopp som någon tidigare ägare har förberett av oklar anledning då det aldrig verkar ha varit inkopplat. Nu ska det dock nyttjas till en extra ho i den kommande köksön. Köket kommer att bli från IKEA med deras nya luckor som heter Voxtorp. Vitvaror i form av häll, mikro och ugn blir Siemens och fläkten blir en Maris Plus från Franke. Kyl och frys får leva kvar ett tag till och även diskmaskinen som vi bytte i vintras blir kvar. Taket kommer att sänkas lite för att ge plats åt lite spotar och all belysning kommer att skötas via Z-wavedimmers.

Teglet nere
image.jpg
Skapa konto

Golven borta, skrapa, skrapa och mera skrapa...
image.jpg
Skapa konto

Fint hus och bra projekt. Vilken vinst det måste vara med svärföräldrar som kan hjälpa till!

Lycka till med resten..

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Så nu är väggen mellan köket och matdelen nere så nu ska det upp balkar innan bilningsarbetet tar vid.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Manligt verktyg 😃
image.jpg
Skapa konto

Åhå spännande tråd, gillar 70-talshus (som normalt, enligt mig, har oförtjänt dåligt rykte) och det är jättekul att se någon som renoverar lite pö om pö så att säga :) Det var fint från början, men kul att se er sätta lite egen prägel på stället :D

Lycka till med allt, ser fram emot uppdateringar!
MVH Sandra

(PS - har haft 2 70-talshus som vi renoverat innan vi flyttade hit till vår 1800-talsgård)

• Gilla
Bure och 2 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Åhå spännande tråd, gillar 70-talshus (som normalt, enligt mig, har oförtjänt dåligt rykte) och det är jättekul att se någon som renoverar lite pö om pö så att säga :) Det var fint från början, men kul att se er sätta lite egen prägel på stället :D

Lycka till med allt, ser fram emot uppdateringar!
MVH Sandra

(PS - har haft 2 70-talshus som vi renoverat innan vi flyttade hit till vår 1800-talsgård)
Jo för vår del har pö om pö varit enda sättet eftersom vi flyttade hit med första dottern på väg och dotter nummer två kom 17 månader efter den första. Man blir ju inte direkt rik av att vara föräldraledig och fritiden minskar ju helt klart med två småbarn.

Håller med dig om att de har lite oförtjänt dåligt rykte men visst märks det ibland att de har snålat lite när de byggde. Annars måste jag säga att jag gillar utseendet och med lite modernare inredning så känns det som att huset blir riktigt trevligt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tydligen förstasidanstoff nu också 😃

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
Nu är balken uppe och huset står kvar 😃

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
En liten tillbakablick till 2014 kan jag även försöka bjuda på. Som sagt så hände det litegrann förra året. Vi hade egentligen bara tänkt att vi skulle byta fönster men det blev inte riktigt så. Jag upptäckte i början av sommaren att det läckte in vatten genom taket i garaget så då blev det ju helt plötsligt lite akut att fixa taket på garaget. Sagt och gjort så tog jag hit en bekant som har takfirma som fick titta på det och vi kom fram till att det var nog bästa att riva ner allt gips och isolering i garagedelen. Jag gjorde detta och det var ingen vacker syn. Det hängde vatten i plasten och isoleringen i taket var dyngsur. Några reglar i taket var dessutom allt annat än friska. Så nu bestämde jag och min sambo att projektet skulle bli följande nytt tak, ny garageport, ny panel på två sidor av garaget samt målning av garaget. Sen hände det där jobbiga som många av oss har varit med om gissar jag att hantverkarna bara går upp i rök och lovar att de ska komma nästa vecka osv. Nu hade vi ju som tur var inte startat igång med den här firman men det tog ju ändå ett tag innan man började jaga rätt på en ny. Under tiden så blev jag ju minst sagt rastlös av att bara gå och vänta på hur vi skulle gå vidare med garaget så jag började tvätta fasaden på huset också. Man kan ju inte ha ett grått fint garage och ett brunt hus… Här blev alltså en ganska stor förändring mot utgångsplanen och som om inte det vore nog så råkade jag vandra in hos en granne och fick se hur de hade löst sin planlösning på övervåningen med barnrummen samt utgång till balkongen. Så då bestämde vi oss för att vi skulle göra om på ett liknande sätt även hos oss…

Börjat riva lite på garaget
2014-07-17 10.13.36.jpg
Skapa konto

Detta är en så kallad öppen planlösning. Jag fick riva ungefär en fjärdedel av garagetaket samt en del av väggen pga fukten.
_1020182.jpg
Skapa konto

Börjat att bygga upp de skadade delarna igen
_1020183.jpg
Skapa konto

Asfaboard på plats
_1020185.jpg
Skapa konto

Vi passade även på att byta ut garagedörren mot en från Bauhaus, tror att den heter Sälen. Tidigare dörr var en gammal lägenhetsdörr med påspikad panel som dessutom inte satt fast i någon regel på ena sidan.
_1020218.jpg
Skapa konto

Här är väl vår del av exteriören ganska så färdig och KG Hjelmgrens har tagit vid med att lägga det nya taket. Mycket trevliga och så vitt jag vet även duktiga.
_1020230.jpg
Skapa konto

_1020233.jpg
Skapa konto

• _1020179.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
[bild]
Va fint hus ni har. :thumbup:

Lampan på bilden har vi med i vårt kök.
Alltid lika kul när man tänder/dimrar den genom att röra den och alla gäster börjar tro på magi ;)

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.