257 810 läst ·
768 svar
258k läst
768 svar
Vårt första hus, ett 1,5-planshus från -76
Idag har vi varit och handlat virke till odlingslådorna och jag har börjat bygga dem. Fick dock inte så mycket tid till det idag men alla delar till stommen är uppsågade. Byggde därefter en enkel jigg för att lätt kunna bygga ihop långsidorna.
Fick ihop alla långsidorna iaf och en av lådorna har även fått kortsidor. Nu återstår knutbrädor och sarg. Sargen kommer dock att monteras efter att jag har ställt dem på plats och plastat insidan.
Ritningen och kaplistan har funkat perfekt så det är ju gött iaf 😃
Imorgon är det kalas här hemma så jag får väl se om jag hinner något ytterligare med detta lilla projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fick ihop alla långsidorna iaf och en av lådorna har även fått kortsidor. Nu återstår knutbrädor och sarg. Sargen kommer dock att monteras efter att jag har ställt dem på plats och plastat insidan.
Ritningen och kaplistan har funkat perfekt så det är ju gött iaf 😃
Imorgon är det kalas här hemma så jag får väl se om jag hinner något ytterligare med detta lilla projektet.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Fick dessa oslingslådor beställda av frugan. Påminner om de du har på bilden
http://www.tv4.se/äntligen-hemma/klipp/timells-superenkla-blomlåda-2989460
http://www.tv4.se/äntligen-hemma/klipp/timells-superenkla-blomlåda-2989460
Ja den varianten är också fin. Den har dock närmsta grannen byggt så jag måste ju göra en annan variant 😃😂 Tur att de andra grannarna inte har byggt lådor för även om det finns fler snygga sätt att bygga på så är varianterna på en låda inte oändliga 😂Mattias_Jo1 skrev:
Nu är lådorna på plats. Det har tagit lite extra tid då jag passade på att paketera handen i gips när jag bytte till sommardäck på bilen.
Låda
#1 Amerikanska blåbär och smultron.
#2 Sallad, morötter, gräslök och pillök
#3 Var tänkt till rabarber men det får nog vänta pga gipset.
Ritningen fungerade förresten precis enligt plan. Skönt när teori och verklighet stämmer överens 😃
Låda
#1 Amerikanska blåbär och smultron.
#2 Sallad, morötter, gräslök och pillök
#3 Var tänkt till rabarber men det får nog vänta pga gipset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ritningen fungerade förresten precis enligt plan. Skönt när teori och verklighet stämmer överens 😃
Redigerat:
Tack så mycket 😃FredrikR skrev:
Bara att ladda ner ritningen och skriva in önskade mått så räknar filen ut resten. Observera att den består av tre flikar.
https://www.dropbox.com/s/5diuurscswa2uwg/Odlingslådor.xlsx?dl=0
Vore kul med lite feedback på den.
Ja tummen ska få bo i gips i 2,5 vecka till. Sen väntar rehab som jag hoppas kommer att gå bra och snabbt.
Idag har jag haft lite hantlangarhjälp av far eftersom handen fortfarande är gipsad. Fick äntligen dörren till tvättstugan på plats. Återstår lite mjukfog och foder på insidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag inhandlades virket till lådan! Kanon att kunna skriva in egna måttiSnobben skrev:
Allt är uppsågat och klart... bara montering kvar!
Återkommer med bilder
Vad roligt att min lilla fil kommer till användning 😃Pear4Life skrev:
Posta gärna bilderna här så att vi får se fler varianter.
Jag har funderat på några små förbättringar som gäller antal reglar som behövs beroende på lådans mått men jag tar gärna emot förslag på hur filen kan bli ännu bättre.
Får man fråga vad det är för plast du har använt på insidan i lådorna? Jag har ju använt mig av tryckat AB virke till lådorna, så vill ju inte att jorden skall ligga dikt an så att säga 
Läste nånstans att åldersbeständig plast INTE skulle användas till att ha i odlingslådor då den är giftig...
Läste nånstans att åldersbeständig plast INTE skulle användas till att ha i odlingslådor då den är giftig...