Vi har nu köpt vårt första hus, ca 15min från Halmstad. Har just nu en brf sen 3 år tillbaka som vi kände blev lite liten när vi börjar funderar på barn.
Lite bakgrund om oss:
Jag, uppvuxen på landet i stort hus med egen mekarbod för mina mopeder och sen motorcyklar. Stort intresse för det när jag hade det, sålde dock min senaste för 3 år sen för att vi behövde pengarna till att renovera lägenheten. Så det känns skönt att ha ett stort garage(maskinhallk) att kunna börja meka med motorfordon igen.
Även en liten snickerboa kommer att införas i garaget.
Förutom det gillar jag film/serier(biorum kommer byggas i källaren) och spela dator.
Jobbar för ett av de större byggvaruhusen på västkusten/skåne, så kommer köpas mycket utsorterat och outlet till denna renovering
Min sambo:
Jobbar på en stor matvarukedja med befattningsroll sen i våras.
Gillar inredning vilket hon även studerar på ca 25%. Även hon uppvuxen i stort hus.
På fritiden umgås vi med vänner och familj, som de flesta. Och de senaste året har de bara varit det, men i mindre utsträckning. Så vi är även rätt rastlösa vid det här laget, men om ca 1.5 månad kommer vi ha händerna fulla varje dag, vilket kommer va både skönt men även jobbigt.
Här kommer iaf bilderna från Hemnet, så ni ser vad vi har att göra med!
Alla tips är välkomna då detta är vårat första hus!
Lite bakgrund om oss:
Jag, uppvuxen på landet i stort hus med egen mekarbod för mina mopeder och sen motorcyklar. Stort intresse för det när jag hade det, sålde dock min senaste för 3 år sen för att vi behövde pengarna till att renovera lägenheten. Så det känns skönt att ha ett stort garage(maskinhallk) att kunna börja meka med motorfordon igen.
Även en liten snickerboa kommer att införas i garaget.
Förutom det gillar jag film/serier(biorum kommer byggas i källaren) och spela dator.
Jobbar för ett av de större byggvaruhusen på västkusten/skåne, så kommer köpas mycket utsorterat och outlet till denna renovering
Min sambo:
Jobbar på en stor matvarukedja med befattningsroll sen i våras.
Gillar inredning vilket hon även studerar på ca 25%. Även hon uppvuxen i stort hus.
På fritiden umgås vi med vänner och familj, som de flesta. Och de senaste året har de bara varit det, men i mindre utsträckning. Så vi är även rätt rastlösa vid det här laget, men om ca 1.5 månad kommer vi ha händerna fulla varje dag, vilket kommer va både skönt men även jobbigt.
Här kommer iaf bilderna från Hemnet, så ni ser vad vi har att göra med!
Alla tips är välkomna då detta är vårat första hus!
.
Så, då var det även skrivet och klart. Skönt att få det steget avklarat Nu är de bara resten av alla lån och sånt kvar. Mycket papper, underskrifter och möten. Möte med säljare i huset på onsdag om vilka möbler/lösöre som ska lämnas kvar och inte.
Tyvärr fick vi inte köpa med robotgräsklipparen.
Tyvärr fick vi inte köpa med robotgräsklipparen.
Så! Då var även lägenheten såld innan visning till vad vi tycker är ett väldigt bra pris. Skrivet och klart.
Vi håller på att vela fram o tillbaka med vilket golv vi ska ha.
Min sambo är inne på ett mörkt fiskben, men kommer landa på ca 40k för undervåningen. Ja, golv är dyrt. Men känns ändå dyrt. Ca 800kr/kvm.
Köket lutar åt Ikea med svarta stommar och ”kungsbacka” svarta luckor.
Vi håller på att vela fram o tillbaka med vilket golv vi ska ha.
Min sambo är inne på ett mörkt fiskben, men kommer landa på ca 40k för undervåningen. Ja, golv är dyrt. Men känns ändå dyrt. Ca 800kr/kvm.
Köket lutar åt Ikea med svarta stommar och ”kungsbacka” svarta luckor.
Nåt i den här stilen.
Nån som vet vem som har bänkskiva i 1m bredd? Gärna laminat då vi ändå har en budget. Trä gick inte hem hos min andra hälft.
Nån som vet vem som har bänkskiva i 1m bredd? Gärna laminat då vi ändå har en budget. Trä gick inte hem hos min andra hälft.
Golvet ser fint ut men om ni ska ha små terrorister som springer runt sedan så hade jag inte köpt ett så dyrt golv. Jag blir nervös nog när grabben tappar allt möjligt i vårt nya laminatgolv, vilket knappt kostade 1/3W Willewonka skrev:
Vi har nog bestämt oss för att inte lägga just det golvet.Ramnemark skrev:
Det lutar mer åt ett vinylgolv i liknande kulör. Kostar ca 3-350/kvm.
Vi har Ikeakök i våran lägenhet, vilket det kommer bli i huset också. Men ett problem jag har kommit på är att robotdammsugaren inte kan dammsuga intill sockeln, då den bara är ca 7cm hög.
Blir det alldeles för hög bänkyta om man har 10-11cm under skåpen? Någon som har det som kan dela med sig?
Marbodal som vi säljer på jobbet har ju 166mm sockel men skåpen i sig är ju inte lika höga.
Blir det alldeles för hög bänkyta om man har 10-11cm under skåpen? Någon som har det som kan dela med sig?
Marbodal som vi säljer på jobbet har ju 166mm sockel men skåpen i sig är ju inte lika höga.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Just detta rådet fick vi med och det ångrar jag inte idag! Sista biten hade inte legat mer än 10 min innan tösen slängde en leksak som gjorde fina märken Nu ett år senare är det så mycket jack mm att jag är glad att vi tog ett ”billigt” parkettgolv ( ska inte skylla alla märken på barnen häller )Ramnemark skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hur djupt är det då? Vår robot ( Roborock s6) har en snurrande borste som är att den inte måste åka alldeles intill (men ganska nära)W Willewonka skrev:Vi har Ikeakök i våran lägenhet, vilket det kommer bli i huset också. Men ett problem jag har kommit på är att robotdammsugaren inte kan dammsuga intill sockeln, då den bara är ca 7cm hög.