Byggahus.se
Jag och min sambo är i bygg tankar. Vi ska få en tomt av min pappa, så det ska styckas av men sen då. Vad ska man börja med och vad behövs?
 
Börja med att fastställa en budget så ni sedan vet vad ni har möjlighet att köpa.

Vill ni ha kataloghus eller arkitektritat hus?
 
Min pappa är timmerman och kommer att timmra ett hus och vi kan göra mycket snickeri själva samt att vi har maskiner till grund arbete. Men tänker mer med bygglov ?hur räknar man på el,Vatten och avlopp?
 
Börja med att kolla med kommunen/stadsplanen vilka regler som gäller just där ni ska bygga. Det kan finnas restriktioner t ex på storlek och höjd. finns det kommunalt VA i närheten så kan man bli tvungen att ansluta sig till det. El kostar att gräva från närmsta anslutningspunkt plus en fast anslutningsavgift. den fasta avgiften borde man hitta på nätbolagets hemsida.
 
Ring till din kommun och prata med dem som handlägger bygglov. Då kan de hjälpa dig på traven gratis.
 
Och om det INTE finns kommunalt VA i närheten, så kommer du att behöva bevisa att marken är lämplig för enskilt avlopp.
 
VickyD VickyD skrev:
Vi ska få en tomt av min pappa, så det ska styckas av men sen då
Jag skulle säga att du behöver ta kontakt med kommunen innan det blir en ev. avstyckning. Om det inte är detaljplanerat område kommer det krävas förhandsbesked om bygglov (eller bygglov) för att kunna genomföra avstyckningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.