Bor i ett cheapo-byggt 70-talshus där man sparade in på det mesta, t ex isolering. Isoleringen i väggarna är bara 95 mm och de blir riktigt kalla på vintern. Funderar nu om det är värt att tillägsisolera? Då tänker jag ffa på ytterväggar mot kallvindan. Ytterväggarna mot ytterfasaden (galvespetsar) är ju svårare att tilläggsisolera eftersom det skulle kräva att man river ner ytterpanelen, känns lite för meckigt.
Bifogar en bild från ena kallvindan där förra ägaren gjort en egen variant av tilläggsisolering - har bara tryckt upp extra gullfiber mot väggen. (Förra ägaren har också tilläggsisolerat i taket, har ingen bild på det) Bifogar åxå en skiss som visar var jag menar. Bild på kallvinden i ett 70-talshus med sparsam isolering där gullfiber är uppträngt mot en vägg som tilläggsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en hussektion som visar 95 mm isolering och områden med tilläggsisolering upp till 150 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen att jag bara funderar på övervåningen är att nedervåningen är kompletterad med tegel. Dvs väggarna nere består alltså av 95 mm isolering plus ett lager mexitegel. Uppe endast 95 mm isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.