Hej alla kunniga!

Nu har jag lurkat här ett tag och både inspirerats och lärt mig mycket, men nu skulle jag behöva lite mer direkta råd kring ett golvprojekt i ett kallt källarrum.

Vi har ett källarrum på betongplatta som blir väldigt kallt på vintern, det håller sig svalt på sommaren vilket är trevligt men obrukbart på vintern. Huset är från 83.

I ett hål som lämnats efter en fuktmätning som gjordes för snart tre år sen, innan vi köpte huset, kan jag se ganska väl hur golvet är uppbyggt. Först ligger någon form av tunn matta (verkar vara typ pappmatta?), 50mm cellplast, 22mm (svårmätt men hade gissat på något tunnare) golvspånskiva och sist någon form av plastmatta som utseendemässigt imiterar trä. Se bifogad bild.

Utgångsläget är alltså:
Pappmatta.
50mm cellplast.
22mm golvspånskiva.
Tunn plastmatta.

Fukt var inget problem vid mätningen som gjordes. Vi skulle vilja byta ytskiktet mot parkettgolv på största delen av utrymmet och byta till klinker i en liten del av utrymmet.

Är det värt att göra något mer avancerat med isoleringen när vi ändå håller på (i så fall vad?) eller ska vi bara byta ytskiktet och hoppas det blir trevligare att gå på tack vare materialet? Har inget vattenburet system så golvvärme är inte särskilt lockande.

Anledningen till att vi började undersöka golvet var att rummet är svårt att värma till behaglig temperatur med luft/luft (förvisso dåligt placerad och vi kan komplettera med elradiatorer men inte det festligaste med elpriserna senaste månaderna) vilket tolkas som ett isoleringsproblem. Vi trodde det kom mycket kyla från just golvet men det verkar inte vara så dåligt isolerat som jag förstår det. Det är betongväggar och framförallt ytterväggarna känns kalla, kanske mer värt att göra en insats med isolering där?

EDIT: Ska tilläggas att det är ett suterränghus där alla väggar i detta rummet antingen går mot luft på utsidan eller mot andra rum i huset.

• Måttband i kruka med jord och vita korn, mot trä och vit vägg. Cirka 16 centimeter synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så hela rummet blir kallt, inte bara golvet? Både väggar och golv kyler rummet. Finns ett inomhusrum ovanför bör du få lite, lite värme därifrån, men det är försumbart. Idealt skulle du nog isolera från utsidan så drar hela huset nytta av att väggen blir varmare. Annars kyler den intilliggande väggar också. Samtidigt kan du nog inte isolera plattan underifrån så den kommer att fortsäta kyla väggarna till viss del.

Oavsett hur du isolerar blir rummet inte automatiskt varmt utan uppvärmning. Antingen installerar du en radiator eller en LVP (luftvärmepump) eller något annat. Jag skulle nog säga att om det är intressant att använda rummet så isolera ordentligt. Just i detta fall kanske du får isolera på insidan men glöm för all del inte att lämna luftspalter så att du inte stänger in fukten från väggen! En variant kunde vara att bygga ett "flytande" rum som alltså vilar på sin isolering och där väggar och golv (och kanske tak) bildar en kub som inte har kontakt med väggarna mer än vid förnster och dörrar. Med korrekt utförd isolering kan det bli lika bra som ett passivhus. Det kräver ju dock en hel del utrymme till isoleringen.

Snabbaste åtgärd: om det är lämplig så kan du lägga några snygga mattor så känns golvet mycket varmare att gå på. På sommaren tar man bort dom ....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.