Jag ska skruva lite i trångt utrymme (mellan köksskåp och tak/vägg), och funderar på om det är värt att köpa en vinklad skruvdragare. Hittade denna: http://www.toolstop.co.uk/hitachi-w...n-angle-impact-driver-1-x-1.5ah-battery-p7274 som inte är så dyr. Frågan är dock om man kommer använda den någon mer gång... Bosch har ju även nån modell med vinklingsbart "huvud" men hitachin ser kompaktare ut och är billigare.
Alternativt så kan jag ju använda en knubbmejsel, men det är ju kul att köpa maskiner.

Är det någon som har en liknande och har någon input om det är något man använder? Jag bor i lägenhet, så det är inte så mycket skruvande. Har redan en Bosch GSB 18-V-LI och en AEG BL12C så det är finns inget generellt behov av att köpa skruvdragare.

Det är inget verktyg jag tar fram jätteofta men några gånger har den passat för jobb. Köp en och använd till det du ska ha sen kan du ju alltid sälja vidare.

Ta fram hylsnyckelsatsen.
Bits, hylsa o spärrskaft fixar jobbet.

Glöm Bosch GWI, absolut sämsta maskinen i Bosch sortiment.

Jag har boschmodellen med hex-fäste och jag gillar den verkligen. Brukar gripa den före mina andra 10.8V dragare. Ett vinkelbart huvud tycker jag är ett måste då det gör att man kan komma åt bättre. Favoritfunktionen är dock att ställa huvudet rakt och använda den som en monteringsskruvdragare när man skruvar vertikalt. Boschen har en speciell växellåda/elektronik som vissa hatar men jag tycker om den, man får en bra precision i skruvandet då den har en sorts elektronisk soft-start. Bäst är den till småskruvande i hemmet typ köksskåp, hållare, montage, samt skruvande i maskiner och datorer.

Ser ut som att verktyget är lite svåranvänt eftersom det inte går att trycka på så bra i skruvens riktning.
Jag har en tryckluftsdriven variant, som jag först tyckte var värdelös och inte insåg varför man skulle ha. Numera använder jag den rätt ofta för att skruva när det är trångt både så att vanliga muttermaskinen inte kommer åt, och då det kanske blir korta "omtag" med spärrskaftet. (Typiskt ställe kan vara när man skruvar loss bromsok.)
Ett verktyg som är bra att ha när man verkligen behöver det - men det är inte så ofta. Kanske är vinkelskruvdragaren lika i det avseendet - men jag tycker faktiskt den ser svåranvänd ut för vanliga PH2 och liknande.

Jag använder vinkelchuck oftare än jag trodde att jag skulle komma att göra. Praktiskt när man behöver borra trångt också.

Redigerat:
Jag har en vinkelchuck från coop av det ädla märket "probuilder", kostade någon hundring bara tror jag.
Funkar utmärkt.
Vil man ha en som inte låter som en stenkross när man kör tyngre skruv så har swedol en Bohrcraft för typ 700kr, ruskigt gedigen.

(jo jag har haft festool med vinkelchuck, även kress med vinkelchuck men detta funkar lika bra)

En vinkelskruvdragare ser jag som ganska meningslös faktiskt.

Jag köpte en makita dito, batteridriven 18V, jag köpte en naken maskin, dvs utan batteri då jag redan hade detta.
Man behöver den inte ofta, men när man väl behöver ha en så är det guld att ha en tillhands.

Mitt tips är dock att köpa en med chuck, så att du även kan borra trångt, snabbfäste i all ära men riktig chuck gör den mer användbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.