5 769 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Värt att byta varmvattenberedare Focus Värme till nyare/annan varmvattenberedare?
Hej,
Vi har flyttat in i ett hus där vi kör el element, luftvärmepump för värmen i huset och varmvattenberedare för varmvattnet.
Vi håller just nu på att renovera lite så det finns "möjlighet" att byta varmvattenberedaren då den är flyttad från den plats där den skall stå på och då är frågan finns det någon vits att byta till annan varmvattenberedare eller skall man låta denna gå tills den inte fungerar?
Mvh
MO
Vi har flyttat in i ett hus där vi kör el element, luftvärmepump för värmen i huset och varmvattenberedare för varmvattnet.
Vi håller just nu på att renovera lite så det finns "möjlighet" att byta varmvattenberedaren då den är flyttad från den plats där den skall stå på och då är frågan finns det någon vits att byta till annan varmvattenberedare eller skall man låta denna gå tills den inte fungerar?
Mvh
MO
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, avgörande är nog hur gammal den är?
Våran originalblandare var typ 20 år när vi bytte den (preventivt syfte innan den ev skulle börja läcka).
Plötsligt behövde vi sätta på värmen i tvättstugan (där beredaren står) och vilken skillnad på elräkningen ... den absolut enskilt mest energibesparande bytet av vitvara som jag gjort.
Så, har du också en beredare som värmer hela rummet där den står (även på vår sommar höst), byt nu
Alltid bättre att byta en så dyr sak planerat än akut mitt i vintern ...
Våran originalblandare var typ 20 år när vi bytte den (preventivt syfte innan den ev skulle börja läcka).
Plötsligt behövde vi sätta på värmen i tvättstugan (där beredaren står) och vilken skillnad på elräkningen ... den absolut enskilt mest energibesparande bytet av vitvara som jag gjort.
Så, har du också en beredare som värmer hela rummet där den står (även på vår sommar höst), byt nu
Alltid bättre att byta en så dyr sak planerat än akut mitt i vintern ...
Håller absolut med om det, men som sagt, är den 20+ skulle jag byta den för att förebygga panikbyte när den senare börjar läcka (för det kommer den garanterat att göra i framtiden), samt att det enligt TS är ett bra tillfälle rent logistiskt just nu.J jonaserik skrev:
Ingen panik blir det om man kopplar den med slangar och tänker till idag hur det blir i morgon med ett byte. bara två slangar och en EL-kabel, tar kanske 2 timmar att byta, har inte sett någon som läcker men däremot patron gått sin väg med byte och det är en 3-fas med jämn belastning på huvudsäkringarna och inte som nu på nästan 90 % av alla VVB med 2 - fasigt och snedbelastning
Klicka här för att svara