967 läst ·
2 svar
967 läst
2 svar
Värt att byta patron mot panna?
Installerade en LLVP i källaren nyligen och den har tills nu lyckats att hålla nedervåningen till önskad temp samt fått upp sisådär 17 grader på ovan våningen. Rev delar av värdesystemet i källaren för kommande renoveringar och byte av radiatorer.
Nu klagade frugan på temperaturen och jag kan ju hålla med om att 14-15 grader på morgonen inte gör det behagligt att kliva upp ur sängen.
Tänkte att jag kunde stänga källaren med inkopplade shuntar och bara köra värmen uppe men fick spader då jag såg att patronen från dryga -70 drar ca 10kw bara för att värma uppe.q(;^
p
Frågan är - det finns ju en del CTC och Nibe pannor på blocket för under 4K med beredare i samma. Är det lönsamt att kasta ut befintlig patron och beredare för att sätta in något från 2000 talet i väntan på den stora nya LVVP som jag planerar till senast vintern nästa år?
Nära vän är rörmokare kan jag väl tillägga.
Är en nyaee el panna mer energieffektiv än en på nästan 40 år?
Nu klagade frugan på temperaturen och jag kan ju hålla med om att 14-15 grader på morgonen inte gör det behagligt att kliva upp ur sängen.
Tänkte att jag kunde stänga källaren med inkopplade shuntar och bara köra värmen uppe men fick spader då jag såg att patronen från dryga -70 drar ca 10kw bara för att värma uppe.q(;^
Frågan är - det finns ju en del CTC och Nibe pannor på blocket för under 4K med beredare i samma. Är det lönsamt att kasta ut befintlig patron och beredare för att sätta in något från 2000 talet i väntan på den stora nya LVVP som jag planerar till senast vintern nästa år?
Nära vän är rörmokare kan jag väl tillägga.
Är en nyaee el panna mer energieffektiv än en på nästan 40 år?
En elpanna drar lika mycket oavsett om den är från år 1970 eller 2011. De fungerar likadant nu som då. Det enda sättet man kan få ut mer energi än man matar in i form av elektricitet är om du använder någon slags värmepump. Om du ska hålla värmen utan att köra elpatron behöver du nog sätta in en luftvärmepump på övevåningen också. Alternativt någon slags ved/pelletskamin.
Men hade jag hade nog hellre satsat på att utnyttna det befintliga vattenburna systemet för att värma hela huset med en och samma värmekälla. Till exempel bergvärme, pellets eller ved. Eller en kombination av dessa, och kanske även solvärme som komplement.
Men hade jag hade nog hellre satsat på att utnyttna det befintliga vattenburna systemet för att värma hela huset med en och samma värmekälla. Till exempel bergvärme, pellets eller ved. Eller en kombination av dessa, och kanske även solvärme som komplement.
Klicka här för att svara