11 123 läst ·
93 svar
11k läst
93 svar
Värsta lurendrejaren hittills?
Precis så är det, men dom sänker inte några priser så länge det säljer bra i butiken.ferd123 skrev:Detta är ganska enkel lösning på problemet,rörmokarna måste anpassa sig till gällande situation med internethandel precis som alla andra branscher redan upplevt.Man kan inte ta 2-3 ggr priset mot internetleverantörernas priser.
Dom lever i gamla tankevarv med rabatter medans tex byggbranschens mer gått över till nto priser även till företagskunder.
Vill en kund köpa sitt material själv så ska han få det,bara han köper lika kvalitet som rörisen använder.
Det är väl ok om kunden köper materialet själv om han har kunskap om kvalitet och materialåtgång. Det kan ju hända att kunden köper för lite eller fel vilket innebär alla sparande kronor försvinner i ett nafs och istället blir det en dyrare lösning med en något irriterad och kanske försenad hantverkare .
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Vi hantverkare måste vara öppna för kunders önskemål och om kunden vill köpa material själv så ger man tips och råd om vad som är bra och dåligt för att så få misstag som möjligt ska inträffa. Själv är jag tacksam om kunden fixar materialet eftersom jag gillar att jobba mer än att handla. Jag ger dessutom kunden mina rabatter och tillåtelse att handla på mina konton om kunden vill. Funkar utmärkt.falegname skrev:Det är väl ok om kunden köper materialet själv om han har kunskap om kvalitet och materialåtgång. Det kan ju hända att kunden köper för lite eller fel vilket innebär alla sparande kronor försvinner i ett nafs och istället blir det en dyrare lösning med en något irriterad och kanske försenad hantverkare .
I sättet har jag högre timersättning.
Antar du är snickare och mig veterligen finns det inga snickare som vill köpa meterialet själv. Dina rabatter hos lokala brädgården motsvarar i bästa fall vad varorna kostar på ByggMax.Snickar-Urban skrev:Vi hantverkare måste vara öppna för kunders önskemål och om kunden vill köpa material själv så ger man tips och råd om vad som är bra och dåligt för att så få misstag som möjligt ska inträffa. Själv är jag tacksam om kunden fixar materialet eftersom jag gillar att jobba mer än att handla. Jag ger dessutom kunden mina rabatter och tillåtelse att handla på mina konton om kunden vill. Funkar utmärkt.
I sättet har jag högre timersättning.
Vidare så är det ju bara tacksamt om husägaren själv köper 50st 120-gipsskivor o släpar upp dessa på övervåningen innan du kommer.
Kontentan är att jag ser det inte alls som en service att INTE låta kunden köpa gipsskivor själv, snarare en smart lathet.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det är snarare ett smart utnyttjande av kompetens. Om kunden har tid och möjlighet och vill tjäna in några kronor så är inköpen något som han/hon kan göra själv och min kunskap utnyttjas bättre.Nimajneb skrev:Antar du är snickare och mig veterligen finns det inga snickare som vill köpa meterialet själv. Dina rabatter hos lokala brädgården motsvarar i bästa fall vad varorna kostar på ByggMax.
Vidare så är det ju bara tacksamt om husägaren själv köper 50st 120-gipsskivor o släpar upp dessa på övervåningen innan du kommer.
Kontentan är att jag ser det inte alls som en service att INTE låta kunden köpa gipsskivor själv, snarare en smart lathet.
Vad det gäller rabatterna så stämmer det du skriver till viss del. Men det innebär högre kvalité till Byggmaxpriser och det är väl inte så dumt?
För övrigt så använder jag alltid 90-gipsskivor, för hälsans skull.
Urban.. vi är överens till 110%... tyvärr som du kan läsa dig till så är detta inte hur det funkar inom El o VVS.
Jag har iofs hittat firmor som är ärliga och sätter mig som kund i centrum.... men det är efter några nitar först.
Btw ... kollade på skoj upp mina gamla firmor jag tvistat med över åren (inkl tingsrätten) och föga förvånande hade samtliga gott i konkurs.
Låt oss hoppas detta hände med fler rötägg så har vi snart ett trevligare o ärligare klimat.
Jag har iofs hittat firmor som är ärliga och sätter mig som kund i centrum.... men det är efter några nitar först.
Btw ... kollade på skoj upp mina gamla firmor jag tvistat med över åren (inkl tingsrätten) och föga förvånande hade samtliga gott i konkurs.
Låt oss hoppas detta hände med fler rötägg så har vi snart ett trevligare o ärligare klimat.
Man undrar lite hur du kan ha varit i tvist med ett antal firmor som även gått i konkurs?Nimajneb skrev:Urban.. vi är överens till 110%... tyvärr som du kan läsa dig till så är detta inte hur det funkar inom El o VVS.
Det har alltid handlat om fiffel med timmar och/eller mtrl aldrig någon subjektiv bild på resultatet.falegname skrev:
Är det kanske så att jag gillar jakten.
Leta rätt på en firma som gör bra jobb men har lite frågetecken runt affärsetik.
Se till att ha torrt på fötterna med avtal mm
Stå på dig när dom börjar hota med tingsräten etc.
Naturligtvis så kan aldrig en firma med taskig etik överleva i längden men ibland kan man ju faktiskt använda sig av deras fiffel och se till att dom slår krokben på sig själva....
Utöver detta så behöver man en hussnickare, elektriker o rörkrökare.
Det är faktiskt så att jag som hantverkare lämnar garanti på en installation enl. konsument köplagen och det innebär att jag är skyldig att att åtgärda problemet, vilket innebär att om jag installerar en blandare från Biltema, som går sönder, då måste jag dit och demontera den och montera en ny efter att kunden har varit och bytt den!gaia skrev:
Detta är ochså en orsak att man vill sälja in varorna till kund och tjärna en liten slant på dom. Med den nya säker vatten certifikatet så är det än mer noga med en installation.
Jag tar absolut inte hantverkaren som tråden är om i försvar men det blir lätt en snevriden diskussion här när folk inte vet vad konsument köplagen säger.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det är konsumenttjänstlagen som gäller. Om kunden vill ha sin blandare monterad så har du inget ansvar för den. Det som du skall göra är att tala om för kunden, innan montering, att den är av sämre kvalité. Då har kunden ett val.cent001 skrev:Det är faktiskt så att jag som hantverkare lämnar garanti på en installation enl. konsument köplagen och det innebär att jag är skyldig att att åtgärda problemet, vilket innebär att om jag installerar en blandare från Biltema, som går sönder, då måste jag dit och demontera den och montera en ny efter att kunden har varit och bytt den!
Även för mindre firmor eller de på väg att etablera sig är prissättningen minst sagt knepig. En bekant driver en firma som ÅF/installatör inom Mark/VA och vi har haft en del diskussioner om prissättningen och grossisternas rabatter. Vanligtvis rätt bra rabatter men ibland blir det lustigt.
Exempelvis skulle han lämna offert på en komplett pumpbrunn som den ena grossisten hade i lager för runt 12-13 000 (netto) + moms. Vid förfrågan till den andra stora VVS-grossisten visade det sig att den inte lagerförs men kan tas hem på begäran till det facila priset av 18 000 (netto) plus moms. Eftersom exakt samma produkt går att köpa på nätet för drygt 9000 inklusive moms kunde han inte med att ge en offert utan hänvisade kunden till nätbutiken.
Exempelvis skulle han lämna offert på en komplett pumpbrunn som den ena grossisten hade i lager för runt 12-13 000 (netto) + moms. Vid förfrågan till den andra stora VVS-grossisten visade det sig att den inte lagerförs men kan tas hem på begäran till det facila priset av 18 000 (netto) plus moms. Eftersom exakt samma produkt går att köpa på nätet för drygt 9000 inklusive moms kunde han inte med att ge en offert utan hänvisade kunden till nätbutiken.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En av de rörläggare jag brukar använda mig av rekommenderade nyligen en av mina kunder att själv köpa den nya VVB via Rinkaby rör eftersom han som han sa inte hade en chans att konkurrera med priset och skulle känna sig skitig om kunden sen fick fram att det skiljde så mycket som det gör.
Så det finns även seriösa rörläggare...men visst... han är egen och driver en liten lokal VVS-firma och då är det nog ännu viktigare att köra den stilen om inte snacket ska gå på bygden.
Så det finns även seriösa rörläggare...men visst... han är egen och driver en liten lokal VVS-firma och då är det nog ännu viktigare att köra den stilen om inte snacket ska gå på bygden.
Härligt att höra att det finns VVSar med ett IQ över 75!Paul-Staffanstorp skrev:En av de rörläggare jag brukar använda mig av rekommenderade nyligen en av mina kunder att själv köpa den nya VVB via Rinkaby rör eftersom han som han sa inte hade en chans att konkurrera med priset och skulle känna sig skitig om kunden sen fick fram att det skiljde så mycket som det gör.
Så det finns även seriösa rörläggare...men visst... han är egen och driver en liten lokal VVS-firma och då är det nog ännu viktigare att köra den stilen om inte snacket ska gå på bygden.![]()
Är den killen fortsatt lika smart kommer det gå riktigt bra fört honom, konkurensen verkar ju inte vara så stor.....
Frågan är varför denna rörgubbe inte utvecklar sin affär ytterligare och köper prylarna själv på rinkaby och sedan lägger på för att täcka sina kostnader för den administrationen + någon marginal. Få kunder skulle ha synpynkter på det, även om man kan jämföra priset direkt mot rinkabys webb. Som komplement till att kunden hanterar det själv menar jag....Paul-Staffanstorp skrev:En av de rörläggare jag brukar använda mig av rekommenderade nyligen en av mina kunder att själv köpa den nya VVB via Rinkaby rör eftersom han som han sa inte hade en chans att konkurrera med priset och skulle känna sig skitig om kunden sen fick fram att det skiljde så mycket som det gör.
Så det finns även seriösa rörläggare...men visst... han är egen och driver en liten lokal VVS-firma och då är det nog ännu viktigare att köra den stilen om inte snacket ska gå på bygden.![]()