3 487 284 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Som sagt, den används bara som referens för mätaren och dess interna strömförsörjning.S sebastiannielsen skrev:Sen vart tog anläggningens nolla ivägen? Kan bara se L1, L2, L3 samt nolla från leverantören...
Sedan L1, L2, L3 till anläggningen.
Sista skruven ska ju ha anläggningens nolla, så även om blå o vit bytt plats så är ju anläggningen också noll-lös vilket är 400volt i uttagen om det vill sig illa med snedbelastning på 2 faser.
Såvida det inte är en trefasanläggning med jämn belastning typ kompressor, motorer o liknande som inte har behov av nolla. Då behöver ju bara mätaren nolla för att "drivas" då mätaren går på 230v.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Well, om det är en sådan begränsa funktion som att skruva loss 7 sladdar, byta mätener (typ 4 srkuvar) och sen ihop allt igen med sladdarna i rätt ordning så behöver man knappast elutbildning för det (snarare en kort kurs och någon slags grundläggande praktiskhet, samt kvalitetsansvarstagande (vilket här verkar ha saknats))Rejäl skrev:
Skulle bli jäkligt dyrt, för oss konsumenter i slutändan, att byta alla dessa mätare om bara elektriker med minst 3 års utb + praktik osv fick göra det.
Om nu 1 installation av 10000 (eller mindre?) är fel, och dessutom inte ät mer fel än ovan (dev icke fungerande anlägngin med inte ngn personskada eller band etc) så är det kanske en rätt bra risk vs konstadsklakyl man har gjort ?
Och så får man hoppas att teknikern i fråga där får ett litet samtal kring kvalitet och att hen även på en fredag måste dubbekolla sin installation !
Håller med, riktigt läckra tumregler. Jag tillämpar 4 olika ersättningsnivåer i min verksamhet: Full ersättning, Rimlig ersättning, Symbolisk ersättning och Ideellt arbete. Förmodar att gränsen för professionell elektriker går efter de tre första.Mikael_L skrev:
En manuell rutin som utförs av noggrann och kunnig person ger alltid ett felutfall på minst 2% - man är som regel blockerad att se de egna felen. (Den som tror sig vara bättre än så - bör nog tänka om). Kompletteras rutinen med att en annan person "kollar att det ser rätt ut" - då reduceras felutfallet till typ 4 på 10000.klaskarlsson skrev:
Well, om det är en sådan begränsa funktion som att skruva loss 7 sladdar, byta mätener (typ 4 srkuvar) och sen ihop allt igen med sladdarna i rätt ordning så behöver man knappast elutbildning för det (snarare en kort kurs och någon slags grundläggande praktiskhet, samt kvalitetsansvarstagande (vilket här verkar ha saknats))
Skulle bli jäkligt dyrt, för oss konsumenter i slutändan, att byta alla dessa mätare om bara elektriker med minst 3 års utb + praktik osv fick göra det.
Om nu 1 installation av 10000 (eller mindre?) är fel, och dessutom inte ät mer fel än ovan (dev icke fungerande anlägngin med inte ngn personskada eller band etc) så är det kanske en rätt bra risk vs konstadsklakyl man har gjort ?
Och så får man hoppas att teknikern i fråga där får ett litet samtal kring kvalitet och att hen även på en fredag måste dubbekolla sin installation !
Rutinen som jag läste om tidigare på den här tråden (tror jag) - att "streckmärka" kablarna och sedan ta en bild före och en bild efter - synes vara ett alldeles utmärkt komplement. Det viktiga är att bryta den egna tankemissen.
Nej, man hänger inte över axeln på den som utför något - när jobbet är klart - då är det dags för ett "kan du ta en titt". I dokumentsvärlden är det en som skriver - och en som granskar det som är skrivet.E elmont skrev:
Och så fungerar det tyvärr inte i "hantverkarvärlden". Vissa klarar att ha en i baksätet men många tycker att det är ytterst jobbigt.B Boggi skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Han som var här och bytte gjorde just så: Mobilkoll innan, sen byte, sedan mobilkollefterB Boggi skrev:En manuell rutin som utförs av noggrann och kunnig person ger alltid ett felutfall på minst 2% - man är som regel blockerad att se de egna felen. (Den som tror sig vara bättre än så - bör nog tänka om). Kompletteras rutinen med att en annan person "kollar att det ser rätt ut" - då reduceras felutfallet till typ 4 på 10000.
Rutinen som jag läste om tidigare på den här tråden (tror jag) - att "streckmärka" kablarna och sedan ta en bild före och en bild efter - synes vara ett alldeles utmärkt komplement. Det viktiga är att bryta den egna tankemissen.
Dvs det fanns en QA process som borrde få ned felprocenten rätt bra, även om personen i fråga inte har en full utbildning osv.
MEN det gäller ju då att processen följs: Jag misstänkre dock att dom itne kan klarmarkera i sin app om dom inte fotar resultatet tex....sen finns det alltid ngn % som fuskar förstås dock
Jag tror du skrivit detta tidigare här någonstans. Det är lika fel nu som då med en siffra 2%. Finns ingen rimlighet i ett sånt generellt antagande.B Boggi skrev:En manuell rutin som utförs av noggrann och kunnig person ger alltid ett felutfall på minst 2% - man är som regel blockerad att se de egna felen. (Den som tror sig vara bättre än så - bör nog tänka om). Kompletteras rutinen med att en annan person "kollar att det ser rätt ut" - då reduceras felutfallet till typ 4 på 10000.
Rutinen som jag läste om tidigare på den här tråden (tror jag) - att "streckmärka" kablarna och sedan ta en bild före och en bild efter - synes vara ett alldeles utmärkt komplement. Det viktiga är att bryta den egna tankemissen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Håller med, 2% beror nog väldigt mycket på sammanhang, men som ett exempel kan det funka med 2% med singular person som jobbar enligt en enkel process, men kanske då 0,04% om man använder ngn form av kontrollfunktion.GK100 skrev:
Korrekt, jag har skrivit om detta tidigare - och jag har över 50 års kvalificerad erfarenhet inom bl.a. kvalitet. Men 2%-regeln (det är inte jag som kommit på den - jag har bara kunnat konstatera under dekader, att den stämmer ganska bra), hindrar ju inte att ett visst manuellt jobb blivit helt korrekt utfört. Men då har man haft tur - och turen är en ganska opålitlig medspelare.GK100 skrev:
