3 487 251 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 741 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 741 inlägg
Det är som sagt ett sätt, om man går under installationsavtalet. Det finns andra också, t.ex. inom industrin.
För att få arbeta med el räcker det bra med att ingå i ett egenkontrollprogram. Inget annat krävs.
För att få arbeta med el räcker det bra med att ingå i ett egenkontrollprogram. Inget annat krävs.
tommib skrev:
De är tre år på gymnasiet elprogrammet, en hel del praktik speciellt sista året som nästan är bara praktik ute på arbetsplatser, sedan lärlingstid 1600 timmar olika moment sedan 3 år till för att lära sig (1:a års montör-3:e års montör) sedan blir man fullbetald och är inte montör mer. Så att bli elektriker är ändå en lång väg att vandra när jag tänker efter.
Det verkar blitt rena vilda västern här nere va glad att du än så länge slipper. Men alla vet ju hur det gick för indianerna till slut så kommer det att bli för elektriker med. Infösta i något reservat medans Kalle den arbetslöse som någon plockat in från gatan gör deras jobb, vilket resulterar i att strömmen kommer inte att fungera. Men det blir ju sossarna och miljöpartiet glada för då det inte brukas så mycket el🤣A avh67f skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
🍄
Varör ändrar du citeringen så att citerad text tillfaller snnan skribent?Janu78 skrev:Det verkar blitt rena vilda västern här nere va glad att du än så länge slipper. Men alla vet ju hur det gick för indianerna till slut så kommer det att bli för elektriker med. Infösta i något reservat medans Kalle den arbetslöse som någon plockat in från gatan gör deras jobb, vilket resulterar i att strömmen kommer inte att fungera. Men det blir ju sossarna och miljöpartiet glada för då det inte brukas så mycket el🤣
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den nya ellagen som gett upphov till denna ordning. Jag hade gärna sett en annan tågordning än den nuvarande eller den förra. Men nu har vi den här modellen på gott och ont. Den ger företagen väldigt mycket friheter och skydd. Uppfattningen hos gemene man verkar dock fortfarande vara baserad på den tidigare lagstiftningen.Janu78 skrev:Det verkar blitt rena vilda västern här nere va glad att du än så länge slipper. Men alla vet ju hur det gick för indianerna till slut så kommer det att bli för elektriker med. Infösta i något reservat medans Kalle den arbetslöse som någon plockat in från gatan gör deras jobb, vilket resulterar i att strömmen kommer inte att fungera.
Hela grundproblemet i den senaste 100 inlägg långa debatten är alltså att du blandar ihop vad du tycker med hur regelverket ser ut?Janu78 skrev:Du kan och får skriva vad du vill!
Det jag säger är att dom elektriker jag jobbar med är seriösa och anställer endast utbildade elektriker så gör de flesta svenska smågöretag, man tar in skolelever som blir lärlingar som sedan certificierar sig och blir elektriker.
Man kan säkert undgå detta och det är skrämmande att det inte är en skyddad titel.
Detta är inte bara mina ord utan har pratat med elföretag som har funnits i åratal.
I o med detta så signa jag ut mig då det finns så många ordbajsare, besserwissrar och paragrafryttare i denna tråden som förmodligen alldrig har varit på en byggarbetsplats eller med någon elektriker som utför service jobb mm.
Man kan ha många åsikter om vem som borde kunna kalla sig elektriker och vem som borde vara anställd på ett elinstallationsföretag, men reglerna ser ut som dom gör.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Aldrig är väl att ta i, på ett litet företag, kanske enmans, så skruvar nog den personen.Farstatjej90 skrev:
Det stora felen Janu78 gör med uttalandet "Med behörighet så får man kunnande." är att han helt vänder på det.
Det är som att säga "Med körkort får man kunnande att framföra ett fordon". Det är ju givetvis inte så utan snarare "med kunskap att framföra ett fordon så får man möjlighet att ta ett körkort" eller i fallet el "med kunskap får man möjlighet att ta ut egen auktorisation".
Sen är det inte alla som tar ut auktorisation eftersom det inte behövs för att få arbeta som elektriker, vad än Janu78 tror.
Redigerat:
Det är nog dags för en moderator att helt enkelt radera flera sidor här, ja det är kanske 180 inlägg.D Dublin skrev:
edit: fast det är väl över 200 inlägg nu ...
Redigerat:
Nej!!!Mikael_L skrev:
Detta är ju lyteskomik på hög nivå, kanske kan man flytta de senaste inläggen till en egen tråd?
Och till frågan om vem som är elektriker:
-Jag är elektriker, eftersom jag identifierar mig som elektriker (Hen/Henom)
En elektriker: "kan inte du spika, de e så tråkigt? Så kommer jag och godkänner sen"
Jag: jomenvisst. Sen dök han aldrig upp, och efterlämnade installationsmaterial för några tusenlappar. Bl a brun kulo och klammer för det rätta sjuttitalsstuket.
Nästa elektriker: levererar installationsmaterial för 3-4000. "Kommer nästa vecka".
Två år senare: en faktura. Jag ringer upp: "Vill ni ha betalt får ni installera också".
"Kommer nästa vecka". Ett år senare: installerade själv istället. Ingen faktura.
En tredje elektriker dök aldrig upp, ringde tre gånger.
Den fjärde var alldeles utmärkt, och fick göra det mesta jobbet. Nu e de klart.
Detta är inte specifikt för elektriker dock, men rörisarna här är lite bättre.
Jag tror alla på forumet verkligen uppskattar goda hantverkare, såna som kommer när de ska, gör ett utmärkt jobb och tar rätt betalt. De finns.
Men var alla så skulle det inte bli några underhållande trådar på byggahus.
Jag: jomenvisst. Sen dök han aldrig upp, och efterlämnade installationsmaterial för några tusenlappar. Bl a brun kulo och klammer för det rätta sjuttitalsstuket.
Nästa elektriker: levererar installationsmaterial för 3-4000. "Kommer nästa vecka".
Två år senare: en faktura. Jag ringer upp: "Vill ni ha betalt får ni installera också".
"Kommer nästa vecka". Ett år senare: installerade själv istället. Ingen faktura.
En tredje elektriker dök aldrig upp, ringde tre gånger.
Den fjärde var alldeles utmärkt, och fick göra det mesta jobbet. Nu e de klart.
Detta är inte specifikt för elektriker dock, men rörisarna här är lite bättre.
Jag tror alla på forumet verkligen uppskattar goda hantverkare, såna som kommer när de ska, gör ett utmärkt jobb och tar rätt betalt. De finns.
Men var alla så skulle det inte bli några underhållande trådar på byggahus.
Redigerat:
Sen blir de sura på kunden för att de inte får pröjs.J Jehu skrev:
Har hört av två hantverkare på orten som är sura på förra ägaren av vårt hus för att de inte fått pröjs för jobb de påbörjat och sedan aldrig avslutat eller fakturerat. 😂
Båda har sedan påbörjat jobb åt mig för att sedan gå under jorden innan jobbet är klart.
Du skulle kanske bli överraskad över hur många byggare och andra som inte har koll på faktureringen.R roli skrev:
Har ibland tjatat för att få faktura utan framgång
Man vill ju ha en bra framtida relation helst.
En annan var tvärtom - han fick 45' svart i handen, Tog med sambon som vittne, tur det.
För sen spred han ryktet att jag inte betalt. Då blir man lite trött.
Tillbaka till mätarbytesfrågan. Runt 2008 skulle mätaren bytas i vårt gamla hus. Gjordes av energibolagets egen personal. När han började bli klar sade jag åt honom att vänta med att plomba tills jag sett att fasföljden var korrekt. Försöker starta bergvärmepumpen som slår av direkt med larm om fasföljden. Han hade jobbat för bolaget på fältet i 30 år men fått lättar jobb åren innan pension. Uppenbarligen inte tillräckligt lätt.