LGG-01 skrev:
Då skulle jag vilja se (eller nej jag vill inte) baksidan på den sk. mätartvlan. URK!!!!
Nu får du nog allt ta och förklara lite för oss hempulare, jag förstår inte riktigt vad du syftar på :)

Skall fatta mig kort.

Jag menar så här: Om någon kan lämna en installation utan kåpor (beröringsskydda), kablar som ej är klammrade, glipor mellan gruppcentralkåpan och säkringar SYNLIGT, hur skall det då se ut bakom (osynligt) den sk. mätartavlan.

Gissar att huvudledningen ligger inmurad i pustbruket upp till el-mätaren och mellan el-mätaren och gruppcentralen ligger lösa MK.
Jag har aldrig sett en el-mätare placerad på en plywoodskiva i en bostadsinstallation inte ens i egentillverkade byggcentraler (-70 talet) saknades en riktig mätartavla.

Någon som har Normen för vad en mätartavla skall innehålla för komponenter är välkommen att fylla i här.

Förr i tiden så satt det en huvudbrytare efter huvudsäkringen på mätartavlan, i dag skall brytaren sitta efter huvudsäkringen/mätaren på mätartavlan dessutom saknas plintar och huvudsäkring på ink, huvudledning, el-mätaren skall kunna göras spänningslös vid mätararbeten. Om det är enligt normen skall finnas en förgreningsplint efter mätaren låter jag bero.

Kortfattat???

ullberg
Var hemma hos föräldrarna i helgen och kunde beskåda några barndomssynder. Minns inte riktigt hur jag använde denna, gissar typ sladdlampa än något mer permanent:

ImageUploadedByByggahus.se1364108960.596685.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ambitionen är väl god men materialval lite sämre. Tänkte inte på det igår, men jag undrar om det inte är en MR16, och i så fall lär det ju ligga en trafo där inne också. Notera att jag i alla fall gjort luftningshål i pappen (syns svagt på ovansidan). Sladdströmbrytare och jordad stickpropp utan ansluten jord ingår också i paketet.

Till mitt försvar får jag väl säga att jag var 15år, och av alla dåliga saker en 15åring kan hitta på framstår detta kanske lite mindre dåligt...

/U

• Gilla
mycke_nu och 5 till
  • Laddar…
Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. Antar att du är elektriker idag:)

ullberg
jeppeknaster skrev:
Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. Antar att du är elektriker idag:)
Nej, jag kände mig, som bilden också påvisar, redan vid den åldern fullärd i allt vad elektricitet heter (well, säg LSP då), så jag gick istället vidare mot andra utmaningar.

/U

PS. När jag tänker efter, är inte de där rören aluminiumbelagda på insidan? borde vara värmereflekterande, kanske riktigt bra för ändamålet... Vore kanske något för grossisterna att lägga upp på hyllan egentligen, synd att jag inte patenterade innan jag publicerade ;)

nolla.jpg
Skapa konto

Ni har sett den förut, men lika klassisk va gång.

"Ja, det finns nolla fram till spisen" :)

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
...från en liten felsökning i Iran.

"F-n vad noga du är då..." tyckte de lokala hjältarna....tja, jag vill f-n inte åka tillbaka hit igen....j-a miffon! ;-)
IMG_0746.JPG
Skapa konto

• Gilla
Gurkan_1963 och 3 till
  • Laddar…
Tur att kapslingen har lås!

Mikael_L
nicke.orebro skrev:
[bild]

Ni har sett den förut, men lika klassisk va gång.

"Ja, det finns nolla fram till spisen" :)
Tja, jag tryckte på "gilla", fast jag ju givetvis inte gillar det på bilden ... :sly:

Spis och uttag till DM och Spisfläkt är oftast kopplade på det här sättet. Det man alltid börjar med att kolla.

Jag måste protestera, det händer någon enstaka gång att man ser "fulnolla" och det brukar alltid vara till spisen. Jag har ALDRIG sett DM, spisfläkt kopplad med "fulnolla".

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Kanske lite felfomulerat. Men Oftast så grenar de ut ett uttag från Spisdosan till DM Eller spisfläkt.

-=fullmoon=- skrev:
Kanske lite felfomulerat. Men Oftast så grenar de ut ett uttag från Spisdosan till DM Eller spisfläkt.
Aldrig sett

RulleBulle skrev:
Aldrig sett
Samma här. Och jag har ändå sett mycket!

LGG-01 skrev:
Samma här. Och jag har ändå sett mycket!
Inte?
Jag har tom sett på när en gubbe gjorde det (jag sa inget, han var så nöjd med sitt hemmapulande)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.