3 487 237 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Då har vi två fall, fler bud?
PS. I Sverige fanns 4 656 000 hushåll år 2011 enligt SCB
. Antalet elspisar torde ligga där någonstans också.
PS. I Sverige fanns 4 656 000 hushåll år 2011 enligt SCB
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag är ganska obekant med fuljordning. Jag kan inte minnas ett enda tillfälle där jag stött på det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
För en tid sen så besökte jag ett mathak och behövde låna badrummet, jag kliver in och får se att ljuset kommer från ett oväntat håll.
Det är alltså en lysrörsramp som står lutad mot väggen, kabeln är lite svår att se men från rampen så går den ner mot golvet och smiter sen ut under dörren och vidare in i själva restaurangdelen där den med stickpropp satt i ett vanligt vägguttag.
På andra bilden har vi en skarvdosa som inte riktigt befinner sig i sin rätta miljö.
Det är alltså en lysrörsramp som står lutad mot väggen, kabeln är lite svår att se men från rampen så går den ner mot golvet och smiter sen ut under dörren och vidare in i själva restaurangdelen där den med stickpropp satt i ett vanligt vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra bilden har vi en skarvdosa som inte riktigt befinner sig i sin rätta miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
oobum skrev:Var inne på lokala puben i söndags och såg hur kreativt man kan koppla in en handdukstork.
Det jag tyvärr inte fick med på bilden är att torken är inkopplad i taklampan. Och nej, inte så att de har delat rör eller så. Utan den går igång när lampan är igång, och stängs av när lampan släcks.
/QUOTE]
Aha, så att varmluftstorken står och bullrar så länge gästen är där med lyset tänt? Då lär det vara minimala kötider till den muggen!
Asgarvad skrev:Njae, torken i sig har en sensor som känner av om man har händerna under.oobum skrev:Var inne på lokala puben i söndags och såg hur kreativt man kan koppla in en handdukstork.
Det jag tyvärr inte fick med på bilden är att torken är inkopplad i taklampan. Och nej, inte så att de har delat rör eller så. Utan den går igång när lampan är igång, och stängs av när lampan släcks.
/QUOTE]
Aha, så att varmluftstorken står och bullrar så länge gästen är där med lyset tänt? Då lär det vara minimala kötider till den muggen!
Dock satt det en timer på lampan, dvs man trycker och det är tänt i säg 10 minuter. så Det släcktes när jag stod och torkade händerna.
oobum skrev:Är det bara jag som reagerar på det faktum att någon var på muggen på den lokala puben i 10 minuter? Du måste ha ätit något riktigt dåligt alltså! X)Asgarvad skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Det är inte jag som varit på den muggen: Det är ju oobum
Nyfniken skrev:Men, rent personsäkerhetsmässigt, vad är egentligen problemet? Om man antar att man har kopplat in skyddsjorden korrekt så är väl egentligen det enda problemet att timern/brytaren till lampan inte är gjord för att bryta den ström som torken drar. Om torken är dubbelisolerad (vilket väl är troligt?) så är det bara en marginellt större risk om den inte är jordad...oobum skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg