3 405 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Värsåsvillan
Är det någon som har erfarenhet här av att bygga Värsåsvillan? Har tittat lite på Villa Varnhem som är ett alternativ för mig, vackert hus och inte sjukt dyrt som många andra hus hos andra tillverkare. Dock så har jag ingen som helst erfarenhet av företaget.
Vi bygger en VärsåsVilla (egenritat hus med utgång från deras Villa Lindebo). Vet inte om jag ska utge mig för att vara nån form av referensperson. Vårt hus är inte färdigt ännu så jag kan inte utvärdera hela processen heller.
Deras hus har förhållandevis hög grundstandard, det är enkelt att göra tillval och egna ändringar, välja bort eller lägga till saker. Sen tror jag det är som med de flesta husföretag att mycket hänger på att du får en bra säljare som jobbar för din sak och en ännu bättre entreprenör som bygger huset.
Deras hus har förhållandevis hög grundstandard, det är enkelt att göra tillval och egna ändringar, välja bort eller lägga till saker. Sen tror jag det är som med de flesta husföretag att mycket hänger på att du får en bra säljare som jobbar för din sak och en ännu bättre entreprenör som bygger huset.
Vad fint, det ser ut som ett trevligt hus! Har också funderat lite på 1-plans hus men känt att man får mera boyta för pengarna på 2-plans. Vad räknar ni med för produktionskostnad exkl tomt? Vad gjorde att ni valde just Värsåsvillan? Helt klart är det så som du skriver att mycket hänger på säljaren och framförallt den som bygger huset (det sista är det ju jättesvårt att veta från början, har dock byggt ett hus för 20 år sen och vet att den byggfirman byggde väldigt bra och ännu bygger, men tydligen bygger LB-hus idag som jag inte är intr av).
Vi fick upp ögonen för VärsåsVillan eftersom de gav rabatt på tomten om man också köpte ett hus från dem. Sen funkade det så pass bra att rita eget och göra egna justeringar, plus bra säljare och riktigt bra grundstandard, så då körde vi på det. Ang produktionskostnad så kostar vanliga Lindebo ca 1,3 som byggsats och ungefär lika mycket för entreprenaden, inkl grund. Därtill då tomt, markarbete, kommunala avgifter, eventuella tillval m.m. Kontakta säljaren och be om produktkatalog och leveransdeklaration för att se vad som ingår i priset.
Det jag kan tycka om VV är att det, säkert i likhet med hos de flesta husföretag, varit svårt att få exakta prisuppgifter på alla poster (och därför knepigt att jämföra). Sen har de glatt ritat in ett jättegarage på våra önskemål men vill absolut inte räkna på nån uppvärmning el likn, eftersom de då tycker att det inte går att räkna hem i en energideklaration. Vi har valt bort deras värmepump och därför projekterat själva för uppvärmning och ventilation och också bekostat egen energiberäkning (som funkar, även med varmgarage). Men i det stora hela är vi hittills nöjda med företaget. Deras arkitekter var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma under ritningsprocessen och vår säljare har varit toppen hela vägen. Vi kunde ingenting om husbygge när vi började men har lärt oss en hel del under vägen!
Det jag kan tycka om VV är att det, säkert i likhet med hos de flesta husföretag, varit svårt att få exakta prisuppgifter på alla poster (och därför knepigt att jämföra). Sen har de glatt ritat in ett jättegarage på våra önskemål men vill absolut inte räkna på nån uppvärmning el likn, eftersom de då tycker att det inte går att räkna hem i en energideklaration. Vi har valt bort deras värmepump och därför projekterat själva för uppvärmning och ventilation och också bekostat egen energiberäkning (som funkar, även med varmgarage). Men i det stora hela är vi hittills nöjda med företaget. Deras arkitekter var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma under ritningsprocessen och vår säljare har varit toppen hela vägen. Vi kunde ingenting om husbygge när vi började men har lärt oss en hel del under vägen!
Ja jag kommer att kontakta deras säljare för att komma fram till ett mera konkret förslag med även beräknad kostnad för schaktning och markarbeten, som idag är omöjligt att beräkna för mig. Det kanske också kan vara bättre att välja en lite mindre leverantör (jmf med Myresjö, Trivsel, Götene, Eksjö m. fl) för att på det viset få bättre service. Eksjöhus sa ex. vis till mig idag att det såg mörkt ut att kunna flytta in i år om jag ville bygga deras hus för de hann inte med att leverera antagligen. Intressant att höra vilka tillval ni har gjort och vad ni ev. har bytt ut? Fick ni fullt avdrag för det som ni har valt bort eller bytt ut?
Fast Eksjöhus kanske då är ärligare än andra företag...? För jag är inte säker att du kommer flytta in i år om du köpt tomten nu. Och om det är nånting vi har lärt oss så är det att skynda långsamt! Allting tar tid och måste få ta tid. Vi jobbade med ritningar i 3-4 månader, väntade på bygglov i 2 månader (och då i en mindre kommun med "snabbare" handläggning...), letade entreprenör i ett par månader (parallellt med annat arbete), justerade och planerade alla tillval under lång lång tid innan vi slutligen var färdiga med vår TOLO (tillverkningsorder). När den var klar var det 12 veckors produktionstid i fabrik (plus alla julhelger som kom emellan...) och efter det 5 månaders byggtid innan det är dags att flytta in. Självklart hade jag önskat att vårt hus varit färdigt samma dag som vi skrev kontrakten men nu är jag så tacksam att vi inte stressat fram ett hus utan verkligen kunnat göra genomtänkta lösningar och planera allt, allt, allt.
Val och tillval är ju så individuellt. Vårt största "tillval" är att vi ritat om hela huset och gjort lösningar som passar oss. Vi har ändrat köksplaneringen och bytt vitvaror (Miele är standard, vi har bytt någon modell bara), bytt en del invändiga och utvändiga material, ökat takhöjden samt gjort ryggåstak, större fönster/glaspartier, kaminer, ventilation och uppvärmning. Sen en massa småsaker också som dörrar, trycken, blandare, färgval, extra centraldammsugaruttag, extra el- och medialösningar och gud vet allt. Men som sagt, sånt är ju indiviuellt vad man vill ha och vad man tycker det är värt att betala. De avdrag som gjorts för att välja bort saker har varit rimliga men som sagt är ju grundstandarden bra så det som är tillval hos andra är standard hos VV. De har rätt stort urval på tillval också och då görs inget avdrag om du byter ut nåt utan enbart ett tillägg på den reella merkostnaden.
Val och tillval är ju så individuellt. Vårt största "tillval" är att vi ritat om hela huset och gjort lösningar som passar oss. Vi har ändrat köksplaneringen och bytt vitvaror (Miele är standard, vi har bytt någon modell bara), bytt en del invändiga och utvändiga material, ökat takhöjden samt gjort ryggåstak, större fönster/glaspartier, kaminer, ventilation och uppvärmning. Sen en massa småsaker också som dörrar, trycken, blandare, färgval, extra centraldammsugaruttag, extra el- och medialösningar och gud vet allt. Men som sagt, sånt är ju indiviuellt vad man vill ha och vad man tycker det är värt att betala. De avdrag som gjorts för att välja bort saker har varit rimliga men som sagt är ju grundstandarden bra så det som är tillval hos andra är standard hos VV. De har rätt stort urval på tillval också och då görs inget avdrag om du byter ut nåt utan enbart ett tillägg på den reella merkostnaden.
Med känsla skrev:Ja jag kommer att kontakta deras säljare för att komma fram till ett mera konkret förslag med även beräknad kostnad för schaktning och markarbeten, som idag är omöjligt att beräkna för mig. Det kanske också kan vara bättre att välja en lite mindre leverantör (jmf med Myresjö, Trivsel, Götene, Eksjö m. fl) för att på det viset få bättre service. Eksjöhus sa ex. vis till mig idag att det såg mörkt ut att kunna flytta in i år om jag ville bygga deras hus för de hann inte med att leverera antagligen. Intressant att höra vilka tillval ni har gjort och vad ni ev. har bytt ut? Fick ni fullt avdrag för det som ni har valt bort eller bytt ut?
Enligt den säljare vi hade när vi byggde med Eksjöhus så kunde man räkna ca ett från de att ni har bestämt er och skrivit på köpeavtalet.
/Tobbe
Klicka här för att svara