6. Montering av vindskyddsskivor.

6.1. Lyft skivorna 10 mm från bjälklag (där så är aktuellt). Det minskar den tid under vilken skivornas kortkanter är i kontakt med vatten.
6.2. Monterade vindskyddsskivor tål att exponeras för väder och vind under en begränsad tid. Respektive tillverkare ger anvisningar för den tid skivorna normalt kan vara exponerade. Under gynnsamma förhållanden kan skivan sitta exponerad längre tid och i kraftigt slagregnsutsatta lägen bör kortare exponeringstid väljas. En förutsättning är att vindskyddsskivorna har möjlighet att torka när det inte regnar.
6.3. När vindskyddsskivor är monterade i kombination med ett eller flera fuktkänsliga material (t ex träreglar i ytterväggen, komplett vägg med isolering mm eller träbjälklag) måste åtgärder vidtagas under byggskedet så att dessa material eller komponenter ej blir våta. Exempel på åtgärder:
  • Täck in byggnaden.
  • Täta alla anslutningar mot andra konstruktioner på ett fuktsäkert sätt.
  • Skär ej bort vindskyddsskivorna vid fasadöppningar förrän detaljen kan göras fuktsäker.
6.4. När vindskyddsskivor är monterade i kombination med enbart fuktokänsliga material (t. ex. enbart stålreglar och betong) behöver åtgärder enligt 6.3 inte vidtagas.
6.5. När ytterväggens utsida består av puts på isolering fäst mot vindskyddsskivorna får inte våt isolering monteras mot vindskyddsskivor.
6.6. Vatten (från slagregn eller tak) får inte rinna längs ytan på vindskyddsskivorna ner i delvis monterad fasad (t ex puts på isolering eller skalmur med isolering i luftspalten).
6.7. Vid öppningar som används för materialtransporter bör kanterna på vindskyddsskivorna skyddas mot mekaniska skador

Från GYPROCS hemsida.

Skivorna skall göras fuktsäkra:

MVH
Chiefpetri

Fråga gärna entreprenör och FHV om gipsskivorna är monterade enligt rekommendation i HUSAMA, KBC.3111.

Vindskyddet eller systemlösningen som FHV tillhandahåller ska klara nedan krav:
Boverkets Bygg Regler BBR kap 1:4 Byggprodukter med bestyrkta egenskaper.

1:4 Byggprodukter med bestyrkta egenskaper
Med byggprodukter med bestyrkta egenskaper avses i denna författning produkter
som tillverkats för att permanent ingå i byggnad och som antingen
a) är CE-märkta,
b) är typgodkända och/eller tillverkningskontrollerade enligt bestämmelserna i
8 kap. 22–23 §§ PBL,
c) har certifierats av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och
för produkten i fråga enligt förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om
krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av
produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/931, eller
d) har tillverkats i en fabrik vars tillverkning och produktionskontroll och utfallet
därav för byggprodukten fortlöpande övervakas, bedöms och godkänns av
ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten ifråga
enligt förordning (EG) nr 765/2008.
För att byggprodukten ska anses ha bestyrkta egenskaper ska verifieringen vid
tillämpning av alternativ c) och d) ovan ha en sådan omfattning och kvalitet att
det säkerställs att avsedda material- och produktegenskaper uppfylls. Verifieringen
ska motsvara minst vad som är beslutat för CE-märkning av liknande
produkter.
Allmänt råd
Byggprodukter vars egenskaper bestyrks enligt alternativen a), c) eller d)
innebär inte att produkten bedömts motsvara svenska krav på byggnader i
denna författning, utan enbart att byggherren ska ha tilltro till den deklaration
av produktens egenskaper som medföljer.
Där denna författning hänvisar till allmänna råd eller handböcker i vilka begreppet
typgodkända eller tillverkningskontrollerade material och produkter
används ska detta ersättas med begreppet byggprodukter med bestyrkta egenskaper
enligt detta avsnitt.

Redigerat:
Husets vindskydd ska hålla i 50 år utan att egenskaperna till vindskyddet påverkas.

mvh
Chiefpetri

6.3 Skär inte bort... Förräns det är fuktsäkrat.
Har snickarna gjort så?
Borde inte snickarna sett till att fuktsäkrat?

Sent from my YP-G70 using Tapatalk

Monterings instruktionerna är direkt tagna från Gyprocs hemsida.

Ska försöka mig på en ikke vetenskaplig förklaring om vindskyddsystem av den typen Hassan och många med han har på sitt hus..

Skivorna som är monterade verkar vara kartongklädd gips, skivorna behandlas med ett vaxliknande preparat på den ena sidan.
Runt fönster öppningar och dörr öppningar så har man eventuellt skurna kanter där man exponerar gips kärnan mot fukt. Om inte den skurna kanten förseglas på ett eller annat sätt så kommer det med tiden att tränga in fukt.

Luften innehåller alltid en viss mängd fukt. Om fukten har möjlighat att tränga in i gips kärnan så har gips "normalt" den egenskapen att den binder fukt. Som jag ser det kan där finnas en risk att fukten då tränger vidare och sugs in i virket.

Det jag menar är att alla skurna kanter på gips skivor som används i ytterväggskonstruktioner ska skyddas med tejpning eller med skarvprofils lister som Gyproc själva tillhandahåller. Att inte detta levereras med gips systemet för ytterväggen verkar för mig helt orimligt. En gissning på varför detta inte levereras är en kostnadsfråga!

PÅ GYPROCS hemsida finns en mycket bra förklaring (11 sidor) på vad fukt är och hur bra deras skivor motstår fukt. Men det är bara ett krux de skivorna som man gärna visar fram i texten är Glasroc skivor. Alltså special skivor med god förmåga att hantera fukt. Inte på ett ställe nämns utegips skivorna som GU GUE när det handlar om fukt. Då snackas det bara om Glasroc skivorna.

Rätt monterat och med rätt skruv/spik. Samt täta skarvar så är gips skivor säkert ett bra alternativ. Men "fuskar man" med fuktsäkringen av vindskyddet så kan man få problem med tid!

Vill poängtera att jag inte på något sätt är expert i ämnet men har läst en del och sätt en del på mitt egna husbygge.

mvh'
chiefpetri

Men, är det FHVs fel att inte snickarna har fuktskyddad de skurna sidorna, eller skurit bort öppningar innan de fuktskyddats?
Och kortsidorna är ju oskyddade även om man tejpar där man skurit.

Nej det kan man väl tycka men om man säljer en komplett material sats som FHV. Så ska väl allt vara med i leveransen. Snickaren som sätter ihop huset ska ju ha allt material för att klara av att bygga huset.

Du som kund betalar för en komplett produkt eller hur?

Vem tar ansvar när det blir fel?

Varför levereras inte profil listerna med material satsen cch hur ska du fuktsäkra en skuren kant innan den är skuren?

FHV's 2-plans villor har en skarv som löper öppen mellan övre och nedre plan. Den ska skyddas med antingen H-profil list eller tejpning.

mvh
Chiefpetri

Jag tar upp detta med KA, först tar jag några bilder och återkommer i frågan

Bra Hassan,

Poängtera detta för din KA. Våga ställa kritiska frågor det är A-O. Har man rent mjöl i påsen så ska inga frågor från beställaren vara ett problem för varken entreprenörer eller material leverantören.

Nedan text kommer från plan och bygglagen.

Egenskapskrav avseende skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö

9 § För att uppfylla det krav på skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö som anges i 8 kap. 4 § första stycket 3 plan-och bygglagen (2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sådant sätt att det inte medför en oacceptabel risk för användarnas eller grannarnas hygien eller hälsa, särskilt inte som följd av
1. utsläpp av giftig gas,
2. förekomst av farliga partiklar eller gaser i luften,
3. farlig strålning,
4. förorening eller förgiftning av vatten eller mark,
5. bristfällig hantering av avloppsvatten, rök eller fast eller flytande avfall, eller
6. förekomst av fukt i delar av byggnadsverket eller på ytor inom byggnadsverket.

Se på punkt 6. Den som levererar material, system, eller annat till ditt blivande hus ska kunna garantera att Plan och Bygglagen följs. Den som ytterst ansvarar för detta efterlevs är byggherren. Om du har delad entreprenad och beställer och skriver under kontrakt med entreprenörer är enligt lagen att likställas med en byggherre. Det kallas beställare med byggherre ansvar.

Om någon menar att det som jag skriver inte stämmer så önskar jag att bli korrigerad på det.

mvh
chiefpetri

Jag vet att detta blir byggherrens ansvar till slut, men om konstruktören och KA godkänner utförandet kan jag inte ifrågasätta detta. om konstruktören eller KA anmärker detta kan jag hålla inne betalningen tills problemet är löst.
Jag hade problem med skarvar i bjälklag som konstruktören på FHV godkände då KA godkände detta, enligt snickaren var utförandet vidrigt men ritningsenligt.
Jag har förtroende för snickarna hittills har gruppen av 5 snickare varit proffsiga och klanderfria.
Jag tar bilder på gipsen och skickar till KA och konstruktören.
se bilden på skarven som sticker i mina ögon.

• IMAG0159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Hade samma typ av konstruktion på mitt hus. Min KA godkände inte denna typ av skarv. Kallade det för en generalskarv. Man får inte enligt min KA utföra det på detta vis.Skarven i mitt hus förstärktes. 45x70 regel på varje sida av bjälkarna. Då var det ok enligt snickaren och min KA.

Stå på dig Hassan!

Vem har anlitat KA? Du eller FHV!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.