37 719 läst ·
75 svar
38k läst
75 svar
Varning: My Safety
Tänk på att Sverige har positiv avtalsbindning, dvs att man aktivt måste tacka ja till ett avtal för att det skall gälla. Därför kan man tex inte skicka ut en vara och skriva "returnera om du inte vill betala". Det åligger säljaren att dokumentera din beställning. Eftersom det förekommer att oseriösa säljare klipper i ljudfilen fattar du dig kort i telefon och använder aldrig ord som "ja". Själv skulle jag aldrig skicka tillbaka något jag inte beställt med mindre än att de skickar bud eller betalar förskott 500:- för en påbörjad timme till brevlådan.
Tycker man måste skilja på seriös distanshandel och parasiter typ My Safety, Key Code, Storuman Energi mfl som söker upp kunderna (terroriserar) och den sfär som vi själva söker upp och handlar från. Jag tror inte distanshandeln blir lidande vid lagstadgat krav på skriftligt avtal med kundunderskrift, detta då de flesta väl distanshandlar med direktbetalning och då behövs ju ingen underskrift.
Däremot så kommer Telemarketingbolagen bli lidande i form av mycket mer administration. Skicka iväg avtal, bevaka att de kommer tillbaka signerade, ringa kunden och tjata när avtal inte skickas tillbaka.
BankId är ju en bra och säker väg att gå, men alla har ju inte det och vill inte skaffa det heller, därför tror jag att lag på underskrift skulle vara en bra början. Det skulle dock inte förvåna mig om nuvarande parasiter drar sig för att skicka fakturor ändå och sedan åberopa ett papper med en signatur som är förfalskad. De är ju slipade individer och tycks alltid hitta nya kryphål, typ flyttar bolaget utomlands, byter skepnad etc.
Däremot så kommer Telemarketingbolagen bli lidande i form av mycket mer administration. Skicka iväg avtal, bevaka att de kommer tillbaka signerade, ringa kunden och tjata när avtal inte skickas tillbaka.
BankId är ju en bra och säker väg att gå, men alla har ju inte det och vill inte skaffa det heller, därför tror jag att lag på underskrift skulle vara en bra början. Det skulle dock inte förvåna mig om nuvarande parasiter drar sig för att skicka fakturor ändå och sedan åberopa ett papper med en signatur som är förfalskad. De är ju slipade individer och tycks alltid hitta nya kryphål, typ flyttar bolaget utomlands, byter skepnad etc.
Jag har haft skyddat nummer på fasta linan i 15 år och det har sållat bort 99 % av alla säljsamtal, nummerpresentatören gör också att jag kan sålla bort nummer jag inte känner igen. Jag brukar kolla upp dessa nummer och ringa upp om det verkar vara något legitimt.
Igår ringde det tre gånger med nummer-id "000". De två första missade jag och det tredje svarade jag på bara för att jag blev nyfiken. Jag svarade med "Hallå?" och nån snubbe sa något i stil med "Hej jag heter Andreas och ringer från Svensk telefoni som sköter din hemtelefoni". Jag avbröt honom och bad honom upprepa var han ringde ifrån och fick samma svar varpå jag sa att jag aldrig hört talas om det. Sen frågade jag var han fått mitt nummer ifrån, han sa att det kommit upp på hans skärm ("...som sköter din hemtelefoni..." eller hur?). OK, sa jag, nu är det så här att det här är ett skyddat nummer och det får ni inte ringa till. "Öööh, jaha, det är därför det inte finns någon information alls om dig alltså..." Nu var det dags att avsluta samtalet så jag sa bara: jag är inte intresserad. "Öööh, jaha nähe..." Jag sa hejdå och lade på luren.
När jag kollade upp "Svensk telefoni" visade det sig vara ett företag som specialiserar sig på att binda upp framförallt äldre människor i avtal de inte tackat ja till. De har säkert någon slumpgenerator för telefonnummer och hoppas komma till någon aningslös när de ringer.
Mitt tips är att ALDRIG inleda samtal med telefonförsäljare. Avsluta samtalet så fort din uppfostran tillåter och leta själv upp de tjänster och produkter du vill ha. Telefon- och dörrförsäljning innebär i princip aldrig en bra deal för konsumenten, det är en aggressiv säljmetod för att kränga ofördelaktiga saker.
Igår ringde det tre gånger med nummer-id "000". De två första missade jag och det tredje svarade jag på bara för att jag blev nyfiken. Jag svarade med "Hallå?" och nån snubbe sa något i stil med "Hej jag heter Andreas och ringer från Svensk telefoni som sköter din hemtelefoni". Jag avbröt honom och bad honom upprepa var han ringde ifrån och fick samma svar varpå jag sa att jag aldrig hört talas om det. Sen frågade jag var han fått mitt nummer ifrån, han sa att det kommit upp på hans skärm ("...som sköter din hemtelefoni..." eller hur?). OK, sa jag, nu är det så här att det här är ett skyddat nummer och det får ni inte ringa till. "Öööh, jaha, det är därför det inte finns någon information alls om dig alltså..." Nu var det dags att avsluta samtalet så jag sa bara: jag är inte intresserad. "Öööh, jaha nähe..." Jag sa hejdå och lade på luren.
När jag kollade upp "Svensk telefoni" visade det sig vara ett företag som specialiserar sig på att binda upp framförallt äldre människor i avtal de inte tackat ja till. De har säkert någon slumpgenerator för telefonnummer och hoppas komma till någon aningslös när de ringer.
Mitt tips är att ALDRIG inleda samtal med telefonförsäljare. Avsluta samtalet så fort din uppfostran tillåter och leta själv upp de tjänster och produkter du vill ha. Telefon- och dörrförsäljning innebär i princip aldrig en bra deal för konsumenten, det är en aggressiv säljmetod för att kränga ofördelaktiga saker.
Storuman energi?! Jag har varit kund där för många år sedan men aldrig råkat ut för någon telefonterror? Jag trodde det bara var oseriösa säljare på köpcentra som plågade folk, använder sig elbolagen av telefonsäljare med?elpaco skrev:Tänk på att Sverige har positiv avtalsbindning, dvs att man aktivt måste tacka ja till ett avtal för att det skall gälla. Därför kan man tex inte skicka ut en vara och skriva "returnera om du inte vill betala". Det åligger säljaren att dokumentera din beställning. Eftersom det förekommer att oseriösa säljare klipper i ljudfilen fattar du dig kort i telefon och använder aldrig ord som "ja". Själv skulle jag aldrig skicka tillbaka något jag inte beställt med mindre än att de skickar bud eller betalar förskott 500:- för en påbörjad timme till brevlådan.
Jag blev uppringt av boxer idag som inte ville sälja något men undrade vem jag hade som tv leverantör.
Svaret var att jag inte var intresserad och at jag inte vill berätta vem min tv leverantör är. Han slutade dock inte tjata, så då blev det klick och tut tut tut för säljarens del
Svaret var att jag inte var intresserad och at jag inte vill berätta vem min tv leverantör är. Han slutade dock inte tjata, så då blev det klick och tut tut tut för säljarens del
Jag svarar aldrig med namn utan bara "hallå?" och är det en försäljare blir det luren i örat på momangen.
En period gaggade jag en massa virrigt nonsens med dem, bla ringde det en tjej och ville sälja designkalsonger. Jag avbröt henne med "tyvärr måste jag nog göra dig besviken,men jag har inte kropp för designkalsingar, är lite lönnfet med plufsmage." Det blev inte ens tyst i andra änden, lät ungefär som en cd-spelare som fått tuppjuck.
En period gaggade jag en massa virrigt nonsens med dem, bla ringde det en tjej och ville sälja designkalsonger. Jag avbröt henne med "tyvärr måste jag nog göra dig besviken,men jag har inte kropp för designkalsingar, är lite lönnfet med plufsmage." Det blev inte ens tyst i andra änden, lät ungefär som en cd-spelare som fått tuppjuck.
Mysafety har fö ringt hit också, fick luren i örat.
Jag pratar inte med dem, bra produkter behöver inga telefonnasare för att hitta kunder.
Jag pratar inte med dem, bra produkter behöver inga telefonnasare för att hitta kunder.
Det tråkiga med det ni ger luft år här att det drabbar telefonsäljare som faktiskt är seriösa. Jo, de finns.... Vi sysslar med detta, och ringer i princip bara personer som klickat i (tex på vår hemsida) att de VILL bli kontaktade av oss. Men lider då ändå av ovan nämnda attityder, blockeringsstjänster etc så vi inte kan få tag i personer som faktiskt bett om kontakt.
Måste bara dra en kul (sann såvitt jag vet) historia om påträngande marknadsföring från tiden då fax var populärt. Ett företag skickade reklamfax ideligen till en mindre firma, trots upprepade tillsägelser att sluta. Efter många fruktlösa försök att slippa alla fax, tog man ett gäng av reklamfaxen, limmade ihop dem i en lång rad och när det blev kväll ringde man upp företagets fax, lade i den långa raden i faxen och när arken börjat matas in, fogade man snabbt ihop den första med den sista, så det blev som en stor cirkel, eller ögla, i faxen. Hela natten gick så papperen runt, runt, i faxen. Efter detta kom inte ett enda reklamfax mera. (Ont skall med ont fördrivas...)
Produkter som diskuteras: "fördrivas"
Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
617 kr
Läs mer
Min mor dog för 2,5 år sedan och jag tog över hennes Telia mobil nummer som extra mobil. Hon har aldrig varit kund hos Storuman Energi och det ringde rätt ofta på hennes gamla mobil, varje gång jag svarade så var det bara tyst. Jag försökte ringa dem, men tröttnade att lyssna på Björn Ferrys röst varenda gång utan att någon annan svarade. Nixade numret i hopp om förbättring, men inte. Till slut kom dock ett samtal igenom där det var en försäljare i andra änden. Hon frågade efter min mor som då hade varit död i över 2 år och aldrig varit kund hos Storuman Energi, najs. Gissa om hon fick höra skit från mig.Elektra skrev:
Det är väl Telemarketingbolaget som felar, googlar man på Storuman Energi säljsamtal får man upp rätt många som får samtal trots Nixade nummer.
När telefonförsäljare, aka "krängare" ringer på vår fasta Nix-ade lina eller på NIXade mobiler då rinner all god uppfostran av mig. och jag lägger på luren alt "säger vad jag tycker",vanligen mycket uppriktigt.
Särskilt när de ringer tre gggr samma dag......vilket Storuman Energi gjort...
Särskilt när de ringer tre gggr samma dag......vilket Storuman Energi gjort...
Jag kör Linux mint, mobilt bankid funkar perfekt.
Vilket företag jobbar du åt? Ett enda företag? Eller på uppdrag åt många olika företag via ett callcenter?Brämpa skrev:Det tråkiga med det ni ger luft år här att det drabbar telefonsäljare som faktiskt är seriösa. Jo, de finns.... Vi sysslar med detta, och ringer i princip bara personer som klickat i (tex på vår hemsida) att de VILL bli kontaktade av oss. Men lider då ändå av ovan nämnda attityder, blockeringsstjänster etc så vi inte kan få tag i personer som faktiskt bett om kontakt.
Det finns många oseriösa sätt att få tag i människors mobilnummer. T ex. genom en "undersökning" på nätet där man också är med i en "utlottning av presentkort" som inte finns i verkligheten. Eller en tävling där man kan vinna de mest fantasifulla vinsterna de kan hitta på, typ 10'000 kr på ICA. Finns oftast inte några vinster i verkligheten. Man måste dock fylla i sin mailadress och telefonnummer för att "vi ska kunna kontakta dig OM du vinner". Sedan är man körd! Jag har läst det "finstilta" på flera såna här "tävlingar" och man godkänner genom sitt deltagande att bli kontaktad via mail, telefon, sms eller brev av "samarbetspartners" som ibland också räknas upp i en lista. Det kan vara 50 st på en sån lista. Casinon, diverse rabatt-mail, osv.
Detta är ju visserligen att man "godkänt" att bli kontaktad men jag tror inte att alla läser villkoren innan de klickar i rutan. Sedan ringer det i mobilen trots att man nixat den för "du har ju godkänt det".